اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

شور انتخابات 1400 در شبکه‌های اجتماعی از نگاه کلان‌داده/ محبوب‌ترین و پرتوجه‌ترین پست‌های کاربران در فضای مجازی چه بود؟

۲۸ خرداد با آغاز رسمی رأی‌گیری در سراسر کشور کاربران شروع به تولید محتوا پیرامون انتخابات کردند. هشتگ #رأی_می‌دهم در ساعات اولیه ۲۸ خرداد ترند توییتر فارسی شد.

شور انتخابات 1400 در شبکه‌های اجتماعی از نگاه کلان‌داده/ محبوب‌ترین و پرتوجه‌ترین پست‌های کاربران در فضای مجازی چه بود؟

به گزارش گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ خرداد پس از فراز و نشیب‌ها و حواشی متعدد برگزار شد. می‌توان گفت این اولین انتخابات برگزار شده در ایران است که نقش فضای مجازی از فضای واقعی و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات محیطی پررنگ‌تر بود. شیوع ویروس کرونا سبب شد به میزان دوره‌های پیش شاهد برگزاری میتینگ‌ها و کارناوال‌های انتخاباتی نباشیم. با این همه فضای مجازی و فضای شبکه‌های اجتماعی خاصه در یکی دو روز منتهی به روز برگزاری انتخابات رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی گرفته بود. نقش شبکه‌های مجازی به قدری قوت گرفت که کاندیداها با برگزاری لایوهای متعدد با کاربران ارتباط برقرار کردند.

در روز ۲۸ خرداد با آغاز رسمی رأی‌گیری در سراسر کشور کاربران شروع به تولید محتوا پیرامون انتخابات کردند. هشتگ #رأی_می‌دهم در ساعات اولیه روز ۲۸ خرداد ترند توییتر فارسی شد. همچنین هشتگ‌های #مردم_میدان #گلستان_حضور، #کار_درست و... از جمله هشتگ‌هایی بودند که رأی‌دهندگان برای اعلام حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ استفاده کردند.

بررسی کلان‌داده های فضای مجازی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰

در مجموع حدود ۹۰۰ هزار پست پیرامون مشارکت در انتخابات تولید شده است. این میزان از تولید محتوا جو حمایت و ترغیب یکدیگر برای حضور در رأی‌گیری نشان از انتخابات پرشور در فضای واقعی داشت.

هرچند بسیاری از کاربران انتقاداتی به وضع موجود کشور داشتند و در روزهای پیش برخی نظرسنجی‌ها حاکی از مشارکت پایین به دلیل اپیدمی کرونا بود با این حال پست‌های متعددی در شبکه‌های مجازی از حضور کاربران در این رویداد خبر میداد.

طبق بررسی‌ها پرمخاطب‌ترین روم‌ها در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس پیرامون انتخابات بود.

کاربران اینستاگرام با انتشار پست و استوری تصاویر حضور خود در رأی‌گیری انتخابات 1400 را با کاربران دیگر به اشتراک گذاشتند.

بسیاری از کاربران اعلام می‌کردند که با وجود انتقاد به مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند تا سرنوشت بهتری را برای کشورشان رقم بزنند. این پست‌های اینستاگرامی با هشتگ‌های #برای_ایران و انتخابات_1400 همراه بود.

پست اینستاگرامی حضور مرضیه ابراهیمی از قربانیان اسید پاشی در حوزه اخذ رأی از تصاویری بود که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد.

تصویری از حضور مرضیه ابراهیمی در انتخابات

در توییتر نیز کاربران تصاویر حضور خود در رأی‌گیری و یا شناسنامه‌های ممهور خود را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتند.موضوع قابل توجه درباره انتخابات در توییتر این بود که بسیاری از کاربران با انتشار توییت‌هایی سعی در بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات داشتند.هشتگ‌های #کار_درست و #مردم_میدان #گلستان_حضور از هشتگ‌های پراستفاده کاربران توییتر بود.

خبر رأی دادن پدر و مادر مسیح علی‌نژاد از معاندین جمهوری اسلامی از اخبار مورد توجه تلگرامی بود.

تصویری از پست تلگرامی حضور والدین مسیح علی‌نژاد در انتخابات

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول