اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اعتراض رسمی ایران به برخوردهای صورت گرفته با رای دهندگان در خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با برخی از رای دهندگان در تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: اعتراضات جدی و رسمی خودمان را به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشورها اعلام کردیم.

اعتراض رسمی ایران به برخوردهای صورت گرفته با رای دهندگان در خارج از کشور

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در گفت‌وگویی درباره مشکلات ایجاد شده برای برخی هموطنان ایرانی در خارج از کشور، ضمن تشکر از تمامی ایرانیانی که در سراسر عالم و اقصی نقاط این گیتی در تعیین سرنوشت خودشان و فرزندانشان از طریق صندوق‌های رای شرکت کردند، گفت: در سفارتخانه‌ها و حوزه‌های اخذ رای در خارج از ایران انتخابات خوبی را داشتیم.

وی یادآور شد: البته در برخی کشورهای اروپایی و حوزه‌های اخذ رای در آمریکا ما شاهد اقدامات آشوبگرانه توسط برخی از عناصر اجاره‌ای و توهین‌ها و آزار و اذیت‌هایی برای ایرانیان محترمی که تصمیم به رای دادن داشتند، بودیم. بلافاصله در تمامی این کشورها اعتراضات جدی و رسمی خودمان را توسط سفارتخانه‌هایمان به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشورها اعلام کردیم.

* احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

خطیب‌زاده که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: امروز هم با توجه به اتفاق بسیار بدی که دیروز در برمینگهام انگلیس افتاد و شاهد ضرب و شتم یکی از ایرانیان در آنجا بودیم، سفیر انگلیس به وزارت  امور خارجه احضار شد و اعتراض رسمی و جدی ما نسبت به کم و کاستی‌هایی که در تامین امنیت صندوق‌های اخذ رای و حوزه‌های رای گیری در این کشور بوده، اعلام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: واقعا این اتفاقاتی که ما شاهدش هستیم، در کشورهایی که ادعای مردمسالاری و دموکراسی دارند، قابل پذیرش نیست. همچنین در این احضار که توسط دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه انجام شد، نسبت به بنگاه‌های دروغ پراکنی که در لندن مستقر هستند و  قبل از انتخابات و در طول برگزاری انتخابات با هدف ایجاد فضای غیر دقیق، اخبار جعلی و گزارش‌های سوگیرانه منتشر کرده و امنیت روانی و آرامش رای دهندگان را با این گزارش ها هدف قرار می‌دادند، اعتراض کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ما تا حصول نتیجه به ویژه در خصوص بانیان، مسببان و عاملان این توهین‌ها، آزار و اذیت‌ها و ضرب و شتم این بانوی محترم در انگلیس پیگیری‌های حقوقی خودمان را ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، سید مهدی حسینی متین کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار فیلمی از حمله به خانم ایرانی شرکت کننده در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در صندوق اخذ رای مستقر در شهر برمینگهام انگلیس در توئیتی نوشت: مدعیان دروغین دموکراسی با سوابق تروریستی و وابستگی به اجانب، امروز در شهر برمینگهام خانم محترمی را که فقط برای رای دادن، ابتدایی‌ترین حق هر فرد برای مشارکت در تعیین سرنوشت آمده بود، وحشیانه مجروح کردند. سفارت در حال پیگیری موضوع از مجاری رسمی است.

* تقریبا در تمامی کشورهایی که برای برگزاری انتخابات هدفگذاری کرده بودیم و روابط داشتیم، این انتخابات برگزار شد

خطیب‌زاده در ارزیابی از برگزاری انتخابات دیروز در دیگر کشورها با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی ناشی از شیوع کرونا بیان کرد: به واقع ما محدودیت‌های خیلی جدی داشتیم. در برخی از حوزه‌های رای گیری سفرای ما چند ماه با مقامات محلی گفت‌وگو کردند تا ما بتوانیم انتخابات پر شور و مطمئنی را در این کشورها برگزار کنیم. ما تقریبا در تمامی کشورهایی که برای برگزاری انتخابات هدفگذاری کرده بودیم و روابط داشتیم، این انتخابات برگزار شد. با دقت کامل آرا شمرده شده و آرای ماخوذه به مقامات در تهران اعلام شده است.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم یک بار دیگر ایرانیان در سراسر دنیا نشان دادند که برای کشور خود و سرنوشت هم میهنان خودشان به چه میزان ارزش قائل هستند. این‌ها ان‌شاءالله به یک قدرت ملی برای تامین منافع عالیه مردم ایران و کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول