اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

نگاهی به زندگی رئیس‌جمهور هشتم/ از ماموریت‌های ویژه قضایی تا خادمی آستان رضا(ع)

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور برای سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد،‌ زندگی بسیار پرفراز و نشیبی را طی کرده است.

نگاهی به زندگی رئیس‌جمهور هشتم/ از ماموریت‌های ویژه قضایی تا خادمی آستان رضا(ع)

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور برای سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. 

رحلت پدر در 5سالگی و دستفروشی در کنار تحصیل

هشتمین رئیس‌جمهور ایران، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، 61 ساله و متولد مشهد است. او در یک خانواده روحانی به دنیا آمد و در 5 سالگی پدرش را از دست داد. سال‌های کودکی را با کار و دست‌فروشی در کنار تحصیل طی کرد. از 12 سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در 15 سالگی برای ادامه تحصیل به قم آمد. در مبارزات انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با انتخاب شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، وارد دستگاه قضائی نوپای جمهوری اسلامی شد. دادستانی شهرهای کرج و همدان، و جانشینی دادستان تهران، از سمت‌های نخستین وی در دستگاه قضا بود.

ماموریت‌های ویژه قضایی امام به خاطر قاطعیت قضایی

در سال 1367 به دلیل قاطعیت و اشراف حقوقی، دوبار به صورت مستقیم از جانب امام خمینی(ره) مأموریت ویژه قضائی پیدا کرد. 5 سال دادستان تهران، 10 سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور، 10 سال معاون اول دستگاه قضائی و همچنین دادستان کل کشور، از مناصب مهم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود.

 

وی دروس حوزوی خود را تا اخذ درجه اجتهاد ادامه داد و از سال 1385 ضمن نمایندگی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، از سال 1397 هم با اکثریت آرا، به نائب رئیسی اول این مجلس انتخاب شد.

تدریس دروس حقوقی در دانشگاه‌ها و کرسی تدریس سطوح عالی خارج فقه

دکتر سید ابراهیم رئیسی، با اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی، پایان‌نامه دکترای فقه و حقوق خصوصی را نیز با درجه عالی در دانشگاه شهید مطهری دفاع کرد. وی صاحب چند جلد کتاب تخصصی فقهی و  حقوقی است. آیت‌الله دکتر رئیسی، سابقه تدریس دروس حقوقی در دانشگاه‌های تهران و کرسی تدریس سطوح عالی دروس خارج فقه و اصول را نیز داراست.

 تولیت آستان قدس رضوی و آغاز فصل محرومیت زدایی

 

 

به دنبال انتخاب وی از طرف رهبر انقلاب اسلامی به تولیت آستان قدس رضوی در اسفند 1394، تحولات جدی در مدیریت و اداره این مجموعه در مدت کوتاهی بروز کرد و آن را به یکی از مهم‌ترین نهادهای خدمات اجتماعی در زدودن چهره فقر و عقب‌ماندگی از مناطق محروم و مستضعف‌نشین مشهد و دیگر شهرهای کشور، و نقش‌آفرینی در جریان‌سازی فرهنگی تبدیل کرد. حسب اعتماد بالایی که به فعالیت‌های آستان قدس ایجاد شد، نذورات و موقوفات اهدایی به دو برابر افزایش یافت و با خروج از پروژه‌های اقتصادی نظیر مال‌ها، آستان را به جایگاه مطلوب خود رسانید.

رای 16میلیونی

 

 

حضور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و کسب 16 میلیون رأی، این شخصیت علمی، فرهنگی و قضائی را در جایگاه یکی از رجال نامدار سیاسی کشور قرار داد. انتصاب آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در اسفند 1397 به ریاست قوه قضائیه، آخرین سمت او پیش از انتخابات اخیر بود. حضرت آیت‌الله خامنه ای با تمجید از برنامه تحولی ارائه‌شده، او را موظف به اجرای دقیق و زمان‌بندی‌شده این برنامه‌ها کردند.

فصل تحول قضایی

آیت‌الله رئیسی با بازکردن درهای دستگاه قضائی به روی اندیشمندان حقوقی و غیر حقوقی و راه‌اندازی سفرهای استانی، تحولی نو در این قوه ایجاد کرد. با گره‌گشایی از نظام مسائل پیش روی این دستگاه، استفاده پرحجم از سامانه‌های الکترونیک و راه اندازی دادگاه‌های سیاسی، عفو محکومین امنیتی و حضور در محافل علمی، دانشگاهی و دانشجویی و نیز دیدارهای مردمی با اقشار مختلف از جمله کارگران و کارآفرینان، سرمایه اجتماعی قوه قضائیه را به نحو ملموسی ارتقاء داد.

 

 

سید ابراهیم رئیسی با درک عمیق از مطالبه مردمی که از نابسامانی‌های اقتصادی سال1397 به بعد، بیشتر اوج گرفته بود، برخورد گسترده و علنی و بی‌محابا با فساد اقتصادی و مفسدین بزرگ در درون و بیرون قوه، بدون توجه به وابستگی‌های سیاسی، اعتماد و محبوبیت بسیار بالایی در افکار عمومی به دست آورد. احیاء و راه اندازی بیش از 2000 کارخانه و مجموعه اقتصادی، از شاهکارهای مدیریتی دیگر او در دستگاه قضائی بود. در افکارسنجی آذرماه 1399، آیت‌الله رئیسی با دارا بودن 73 درصد محبوبیت در میان افکار شهروندان ایرانی، پشتوانه محکمی را برای پیشبرد سند ارتقاءیافته تحول قضائی فراهم کرد.

با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، موج گسترده مطالبه نخبگانی و عمومی برای حضور وی در انتخابات بالا گرفت و به‌رغم مقاومتی که آیت‌الله رئیسی از خود نشان داد در روز آخر ثبت نام، مجبور به ورود به صحنه انتخابات شد.

 

 

باتوجه به اینکه نظرسنجی‌های مراکز معتبر کشور نشان می‌داد آیت‌الله دکتر رئیسی فاصله بسیار زیادی نسبت به سایر نامزدان ثبت نامی داشت، وی در طول ایام تبلیغات انتخاباتی هم تلاش کرد با ارائه برنامه‌ها و مهم‌تر از آن، بازخوانی کارنامه، اعتماد مردمی را افزایش دهد.

اینک جمهوری اسلامی ایران در آغاز قرن پانزدهم شمسی، با یک دولت مورد حمایت اکثریت بالای مردم و مورد وثوق و اجماع گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و نهادهای حاکمیتی، در مسیر تحول جدی در حاکمیت اجرائی کشور قرار دارد که می‌تواند تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را تسریع نماید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول