اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تشرف 100 سالمند محروم به حرم امام رضا (ع)+عکس

همزمان با ایام دهه کرامت 100 سالمند محروم ساکن حاشیه شهر مشهد در قالب طرح معین‌الصعفا به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

تشرف 100 سالمند محروم به حرم امام رضا (ع)+عکس

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همزمان با ایام دهه کرامت ۱۰۰ سالمند ساکن حاشیه شهر مشهد در قالب طرح معین‌الصعفا به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

زیارت دلنشین پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در بارگاه شمس الشموس

در دهه کرامت و ایام ولادت با سعادت حضرت رضا (ع)، معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با اجرای طرح «معین‌الضعفا» فرصت زیارت حرم را برای بسیاری از دلدادگان کم توان همچون سالمندان حاشیه شهر مشهد فراهم کرده است.

 

طرح معین الضعفا که سابقه‌ای چند ساله دارد، طی یک سال اخیر و به دلیل شیوع کرونا، با محددیت‌هایی همراه بود اما با آغاز واکسیناسیون و واکسینه شدن بخشی از جامعه، از جمله سالمندان، فرصت اجرای مجدد آن با رعایت دستورالعل‌های بهداشتی فراهم شده است.

 

 

 

به گفته محمد شبان، رئیس اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی کاروانی که امروز به حرم آمده، شامل صد نفر از افراد کهنسال و معلول حاشیه شهر مشهد است که شرایط زیارت آنان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به همت این اداره فراهم شده است. زائران حاضر توسط رابطین این اداره شناسایی شده‌اند و تمام هزینه رفت‌و آمد و پذیرایی از آنان برعهده آستان قدس رضوی است.

زیارت امام رئوف و راز و نیاز کنار پنجره فولاد

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی روی صندلی‌های چرخدار نشسته‌اند و همراه با خادمان مخلص، یکی یکی از ورودی شهید نواب صفوی به پابوسی حضرت مشرف می‌شوند. وقتی همگی زائران در صفوف منظم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی قرار می‌گیرند، کاروان به طرف صحن انقلاب اسلامی و پنجره فولاد به راه می‌افتد. در این بین، نوای مداحی خادم حرم مطهر در میان جمعیت طنین‌انداز می‌شود. بیشتر اعضای کاروان را بانوان تشکیل داده‌اند، مادرانی که زیر لب با امام خوبی‌ها راز و نیاز می‌کنند و دعا و قرآن می‌خوانند.

 

 

معصومه خانم از جمله این زائران است که از روستای شهرآباد همراه کاروان شده است. از او می‌پرسم از امام رضا (ع) چه خواسته‌ای دارید، می‌گوید: به حق فاطمه زهرا (س) و جوادالائمه (ع) هر چه خودشان می‌‌خواهند نصیبم کنند.

یاسین می‌خوانم و به اموات آرمیده در حرم هدیه می‌کنم

او چادر گلدارش را مرتب کرده، همراه جمعیت صلوات می‌فرستد و ادامه می‌دهد: امروز روز خوبی است که ما شایسته دیدار امام رضا (ع) شده ایم. فاطمه خانم، یکی دیگر از مادربزرگ های کاروان است؛ وقتی از او درباره حال دلش می‌پرسم، بغضش می‌ترکد و می‌گوید: بسیار خوشحال هستم. دوست دارم هر روز به زیارت بیایم، اما پاهایم درد می‌کند. او می‌افزاید: هر زمان به حرم مطهر مشرف می‌شوم سوره یاسین می‌خوانم و آن را نثار همه کسانی می‌کنم که در کنار حضرت رضا (ع) آرمیده‌اند.

تسبیح سبز در دستان پدربزرگ

کاروان به صحن انقلاب می رسد، گروهی از زائران و مجاوران هم همراه این دلدادگان می شوند و برای زیارت و دعا، دست‌های خود را به سوی آسمان بلند کرده یا به نشانه ارادت، روی سینه می گذارند. تنی چند از جوانان هم این صحنه باشکوه عرض ارادت خالصانه زائر و خادم را با دوربین گوشی‌های همراه خود ثبت و ضبط می‌کنند. در این بین، به سراغ یکی از پدربزرگ‌های کاروان می‌روم و حالش را می‌پرسم.

 

 

او می‌گوید: امیدوارم همه مردم سلامت باشند و زیارت‌شان در این روزهای مبارک قبول شود. این زائر کهنسال یادی هم از گذشته‌های دور کرده و خدا را شکر می‌کند که امروز صحن و سرای رضوی چنین وسعت و حال و هوایی دارد.

سید حسن، یکی دیگر از اعضای کاروان است، این زائر کهنسال که تسبیح سبزی در دست دارد و در حال ذکر صلوات است، بیان می‌کند: حضرت رضا(ع) را بسیار دوست دارم و زیارت ایشان افتخاری برایم است. امیدوارم هر چه زودتر بیماری کرونا از بین برود و همه مردم راحت به زیارت بیایند.

مهمانی در رواق کوثر

نوای «رضا رضای» مداح و حال خوش اعضای کاروان، دیگر زائران حاضر در صحن انقلاب اسلامی را هم منقلب کرده است، مثل محدثه، زائر جوان تهرانی که در گوشه صحن ایستاده و غرق این بزم آسمانی شده است. زائران کاروان پس از زیارت در پشت پنجره فولاد، راهی رواق کوثر می‌شوند تا از آنان به گونه‌ای شایسته پذیرایی شود. در پایان برنامه نیز این زائران میهمان خوان پربرکت مهمانسرای حضرت رضا (ع) می‌شوند و بسته‌های غذا ویژه وعده ناهار به صورت برون‌بر بین آنان توزیع می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول