اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزرای دفاع آمریکا و ترکیه درباره موضوعات امنیتی و منطقه رایزنی کردند

طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، «حلوسی آکار» وزیر دفاع این کشور و «لوید آستین» همتای آمریکایی او طی تماس تلفنی درباره مسائل دوجانبه امنیتی و موضوعات منطقه‌ صحبت کردند.

وزرای دفاع آمریکا و ترکیه درباره موضوعات امنیتی و منطقه رایزنی کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چند روز بعد از نشست سران ناتو و دیدار روسای جمهور آمریکا و ترکیه در بروکسل، وزرای دفاع این دو کشور در یک تماس تلفنی با یکدیگر درباره مسائل مختلف دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی کردند.

وزارت دفاع ترکیه با صدور یک بیانیه اعلام کرد، «حلوسی آکار» وزیر دفاع این کشور و «لوید آستین» همتای آمریکایی او روز شنبه (دیروز) گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل دوجانبه امنیتی و موضوعات منطقه‌ صحبت کردند.

وزارت دفاع ترکیه با بیان اینکه حلوسی آکار و لوید آستین یک گفت‌و‌گوی «مثبت و سازنده» داشتند، به جزئیات بیشتری از محور رازینی تلفنی آنها اشاره نکرد.

تماس تلفنی این دو مقام ارشد آنکارا و واشنگتن به فاصله چند روز بعد از دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل انجام شد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، جو بایدن و رجب طیب اردوغان در این دیدار درباره روابط آمریکا و ترکیه، اختلافات بر سر سامانه اس-400 روسیه و پیشنهاد آنکارا برای تامین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان بعد از خروج آمریکا و ناتو از این کشور رایزنی کردند.

رئیس جمهور ترکیه با مثبت ارزیابی کردن دیدار با رئیس جمهور آمریکا گفت، در این نشست بر مواضع قاطع ترکیه درخصوص جنگنده اف-35 و سامانه دفاع موشکی اس-400 تاکید شد.

رجب  طیب اردوغان گفت: «هیچ مورد غیر قابل حلی وجود ندارد. ما مجددا بر مواضع خود درباره سامانه دفاع موشکی "اس-۴۰۰ " و جنگنده‌های "اف-۳۵" تاکید کردیم. در این دیدار به بایدن گفتم که باید حمایت از شبه نظامیان کُرد در منطقه متوقف شود».

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم   پس از دیدار با اردوغان بدون اشاره به محتوی نشست با رئیس جمهور ترکیه گفت: «نشست بسیار خوبی باهم داشتیم».

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته بر سر مسائلی همچون حمایت‌های آمریکا از کُردها که ترکیه آنها را گروه‌های تروریستی می‌خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه پدافند هوایی اس- ۴۰۰، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل خرید تسلیحات روسی و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن وقایع سال ۱۹۱۵ به عنوان «کشتار ارامنه» از سوی امپراتوری عثمانی با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول