اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تعارض منافع دلیل اصلی مخالفت با رفع انحصار در تاسیس داروخانه‌ها

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره رفع انحصار در مجوز تاسیس داروخانه‌ها گفت: عمده افراد بدلیل تعارض منافع با این موضوع مخالف هستند و نباید تعارض منافع در تصمیم‌گیری حکمرانان تاثیرگذار باشد و هدف را بایستی ارائه خدمات مناسب تر و با کیفیت تر به مردم و رفع انحصار و اشتغال‌زایی درنظر گرفت.

تعارض منافع دلیل اصلی مخالفت با رفع انحصار در تاسیس داروخانه‌ها

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره اقدام وزارت بهداشت در رفع انحصار در مجوز تاسیس داروخانه‌ها گفت: درهرکسب وکاری که انحصار بوجود آید رانت و کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مردم را به دنبال خواهد داشت. وزارت بهداشت طی جلساتی قول برداشتن انحصار را از داروخانه‌ها داده بودند که بالاخره در بخشنامه اخیری که ابلاغ کردند، انحصار را در تاسیس داروخانه‌ها چه از لحاظ جمعیتی و چه از نظر محدوده فاصله مکانی از داروخانه دایر را حذف کردند، که اقدام مفیدی است.

وی ادامه داد: رفع انحصار اقدام کلانی است که علاوه بر مجلس، آقای رئیسی نیز به طور جدی در قوه قضائیه دنبال می‌کردند و انحصار بایستی از کسب‌وکارها حذف شود و کسب وکارها باید آزاد بوده و تحت یک فضای رقابتی بدون رانت باشد تا همه افراد جامعه به یک میزان از امکانات برخوردار و تا بتوانند کسب وکارخود را راه بیندازند. بنابراین در مورد تاسیس داروخانه‌ها هم بایستی تمامی‌انحصارات برداشته شود، که در اقدام اخیر وزارت بهداشت، یقینا در امر داروخانه‌ها بهبود کیفیت را بزودی شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اهمیت رقابت پذیری در کسب وکارها، اظهار داشت: انحصار در هرکسب وکاری سبب کاهش سطح خدمات می‌شود و این برای جامعه ما قابل قبول نیست، قوانین انحصاری در تاسیس داروخانه‌ها که در آیین نامه جدید برداشته شده است، یقینا در جذب مشتری بیشتر، درآمد بیشر، ارائه خدمات با کیفییت بالاتر و همراه با رفتار محترمانه تر با مشتریان، موثر خواهد بود.

جوکار درباره دسترسی بهتر مردم به داروخانه‌ها و اشتغال زایی مناسب برای داروسازان دارای صلاحیت اضافه کرد: درحال حاضر فارغ التحصیلان زیادی در رشته داروسازی هستند که طبق آیین نامه قبلی مجوز برای تاسیس داروخانه به آنها داده نمی‌شد که با تغییراتی که در آیین نامه جدید صورت گرفته است، در اشتغال این عزیزان تاثیر بسزایی خواهد داشت، علاوه بر اینکه دسترسی مردم به داروخانه‌ها نیز بسیار راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای هر محصولی اگر انحصار وجود داشته باشد مردم چاره ای ندارند جز اینکه از بنگاه انحصاری با هرقیمت یا کیفیتی خرید کنند، چون انتخاب دیگری ندارند، افزود: ولی وقتی تعداد داروخانه‌ها افزایش یابد، مردم قدرت انتخاب بیشتری داشته و بیشتر به داروخانه ای مراجعه می‌کنند که هم اقلام دارویی خود را درآن جا فراهم کنند و هم کیفیت خدمات بهتری به آنها ارائه کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در واکنش به نگرانی مخالفان آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها درباره کاهش حاشیه سود داروخانه‌ها، گفت: افرادی پس از مراجعه به داروخانه‌ها و تهیه اقلام دارویی مورد نیاز خود، ممکن است برخی محصولات دیگر را از داروخانه تهیه کنند که این موجب درآمدزایی داروخانه‌ها می‌‍شود. بازار سیاه خرید و فروش مجوزها خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. دیگر موضوع اینکه عمده افراد بدلیل تعارض منافع با این موضوع مخالف هستند و نباید تعارض منافع در تصمیم‌گیری حکمرانان تاثیرگذار باشد و هدف را بایستی ارائه خدمات مناسب تر و با کیفیت تر به مردم و رفع انحصار و اشتغال‌زایی درنظر گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول