اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

رشد 29 درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری کردستان در سال جاری/92 درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی است

رئیس کل دادگستری کردستان از رشد 29 درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در سال جاری خبر داد.

رشد 29 درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری کردستان در سال جاری/92 درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه در استان کردستان اظهار کرد: مردم با حضور میدانی خود در پای صندوق‌های رأی حماسه بزرگ دیگری را رقم زدند.

وی تصریح کرد: مردم به مرد میدان یعنی شهید ملی حاج قاسم سلیمانی اقتدا کردند و با این کار خلق حماسه بزرگی را در کشور شاهد بودیم که انشاءالله رئیس جمهور آینده با تشکیل یک دولت مردمی و انقلابی حضور مردم را اجابت کنند و تا لحظات پایانی خدمت‌گذار مردم شریف ایران باشند.

وی در ادامه با تبریک هفته قوه قضائیه گفت: ارزش هر حکومت و نظامی به این است که بتواند اجرای عدالت و احقاق حق بکند که ظهور و بروز این اجرای عدالت و احقاق حق در هر نظام و حکومتی توسط دستگاه قضائی آن انجام می‌گیرد.

حسینی تصریح کرد: عدالت اساس کار و حیات طیبه انسان‌ها است یعنی اگر انسان‌ها بخواهند یک زندگی طیب داشته باشند باید عدالت در آن نظام و کشور اجرا شود و این از رسالت‌های ذاتی دستگاه قضایی است.

وی افزود: دستگاه قضایی براساس قانون اساسی ما یکی از سه رکن اصلی و مهم نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس‌کل دادگسترس کردستان اضافه کرد: در باب پیشگیری و امور اجتماعی پیرو دستورالعمل مشارکت و همکاری نهادهای مردمی در دفتر استان دفتر مشارکت نهادهای مردمی در استان دایر شد.

حسینی اذعان کرد: تاکنون 170 نهاد مردمی با دادگستری استان اعلام تمایل و همکاری کرده‌اند 15 نشست توجیهی انجام شده و کارگروه‌های مختلفی با موضوعات متناوب از جمله طلاق و غیره برگزار شده است.

فعالیت 2500 دیده‌بان در سامانه سجام

وی افزود: در قالب دیدبانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی 2 هزار و 500 نفر در سامانه جامع ارتباطات مردمی یا سجام ثبت‌نام کرده‌اند و یک هزار و 500 نفر نیز به صورت گمنام فعالیت می‌کنند که تاکنون نزدیک به یک هزار گزارش به سامانه واصل شده است که بیش از 600 فقره از این گزارشات ارجاع شده است.

رئیس‌کل دادگستری کردستان تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در حوزه‌های مختلف و اقدامات پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی که دستگاه قضایی در سه حوزه قاچاق کالا و ارز، حاشیه‌نشینی و نقاط حادثه‌خیز در خطوط مواصلاتی استان ورود کرده است.

وی عنوان کرد: سال 99 بیش از 371 هزار پرونده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان وارد شد و بیش از 374 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر پرونده‌هایی که سال گذشته وارد دادگستری استان شده است بیش از 2 هزار و 800 پرونده‌ که از قبل در دادگستری وجود داشت، رسیدگی شده است.

ورود 62 هزار پرونده به دستگاه قضائی استان

وی به آمار عملکرد 2 ماه امسال دادگستری استان نسبت به مدت زمان مشابه هم گفت: در دو ماهه اول سال 99 حدود 48 هزار پرونده به دادگستری استان وارد شد که این میزان در دو ماهه امسال 62 هزار پرونده بوده است.

حسینی اضافه کرد: این آمار بیانگر این است که با رشد 29 درصدی ورود پرونده در دو ماه امسال نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: تمام پرونده‌هایی که به دادگستری کردستان وارد می‌شود براساس ساز و کاری که اندیشیده شده است ثبت می‌شود و در حال حاضر در دادگستری استان هیچ پرونده ثبت نشده وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: تمام پرونده‌های ثبت نشده که در گذشته در دادگستری استان وجود داشت، ثبت شده است بصورتی که میانگین افزایش ورود پرونده به دادگستری 15 درصد بوده است.

وی در مورد پرونده‌های راکد موجود در دادگستری استان هم گفت: سیستمی کردن پرونده‌های راکد از دیگر اقدامات بسیار خوبی بود که در این نظام تحول انجام گرفت.

سیستمی شدن 483 هزار پروند راکد

وی اذعان کرد: در سال گذشته حدود 198 هزار پرونده بایگانی راکد الکترونیکی و سیستمی شد، در بیش از دو ماه امسال تا کنون حدود 285 هزار پرونده بایگانی راکد در استان الکترونیکی شده که بیش از 60 درصد نسبت به مدت زمان مشابه افزایش داشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان افزود: 150 سری تجهیزات ویدئوکنفرانس و برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در استان نصب شده است، که این بستر زمینه برگزاری 2 هزار و 500 جلسه دادرسی به صورت الکترونیک را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: 92 درصد ابلاغ‌های دادگستری استان به صورت الکترونیک انجام می‌شود یعنی مردم از طریق سامانه بدون نیاز به مراجعه حضوری پرونده خود را دنبال می‌کنند.

حسینی عنوان کرد: دادگستری کردستان در طرح پایش زندانیان رتبه سوم و در رشد و بهبود 15 شاخصه بهبود وضعیت زندان‌ها رتبه نخست کشوری کسب کرده است.

رشد 120 درصدی کمک‌های مردمی به جشن گلریزان در کردستان

وی همچنین از افزایش 120 درصدی کمک‌های مردمی به جشن گلریزان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال 29 میلیارد و 365 میلیون ریال کمک مردمی در قالب جشن گلیزان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد صورت گرفته است.

حسینی با بیان اینکه در حوزه عفو رشد 44 درصدی در استان به ثبت رسیده است، افزود: ورودی به زندانیان در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه کاهش 32 درصدی داشته و در زمینه اشتغالزایی 156 درصد رشد داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: نظارت بر عملکرد وکلا و کارشناسان از دیگر برنامه‌های مهم دادگستری استان است که امسال به صورت جدی دنبال خواهد شد.

حسینی به فعالیت 130 شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان اشاره کرد و گفت: 26 درصد پرونده‌ها ورودی به این شوراها در سال 99 به صلح و سازش ختم شده که نسبت به سال 98 حدود 14 درصد رشد داشته است.

وی به برخی پروژه‌های در دست اجرای دادگستری در استان هم اشاره و اظهار کرد: یکی از چالش‌های دادگستری در استان کمبود امکانات رفاهی، تفریحی، مسکن و غیره است.

80 درصد قضات در کردستان غیربومی هستند

حسینی اضافه کرد: بیش از 80 درصد از قضات استان غیربومی هستند که این افراد نیاز به امکانات به ویژه در حوزه مسکن هستند تا به انگیزه‌ای برای ماندگاری قضات و همکاران غیربومی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته 44.5 هکتار از اراضی متعلق به راه و شهرسازی، 762 هکتار از اراضی منابع طبیعی، 29 هکتار از اراضی بستر رودخانه و 3 هکتار از اراضی باغی و زراعی آزادسازی شده است.

حسینی به اقدامات انجام گرفته در حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید هم گریزی زد و گفت: شرکت‌های تولیدی متعددی با ورود دستگاه قضا دوباره به چرخه تولید برگشته‌ یا از راکد شدن آن جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه زمین‌خواری هم پرونده‌های متعددی داریم که بعد از هفته دستگاه قضا این موارد را به نوبت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی گفت: در زمینه برخورد با اراذل و اوباش که مواردی در مریوان و سنندج شاهد بودیم اقدامات لازم انجام گرفته است.

وی به اولویت‌ها و اهداف دستگاه قضا در سالجاری در دستگاه قضا هم گریزی زد و افزود: اجرای برنامه تحول قضایی به صورت پویا و مستمر، توجه به کمیت و کیفیت رسیدگی، کاهش موجودی دادگستری، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با نگاه اصلاحی و تربیتی، حرکت به سمت دستگاه قضایی هوشمند و دادرسی تمام الکترونیک و تحول از رویکرد سنتی به رویکرد فناورانه و ارائه خدمات قضایی غیرحضوری، حفظ کرامت انسانی اعم از مراجعین و همکاران قضایی و اداری، توسعه مشارکت‌های مردمی، مقابله با فساد، رفع موانع تولید و بهبود وضعیت اقتصادی، حفظ حقوق عامه و تغییر و تحول رویکرد انفعالی به رویکردی فعال و پویا، ارتقاء امنیت اجتماعی و مقابله با اوباش و برهم زنندگان امنیت عمومی و نهایتا افزایش اعتماد عمومی و اعتمادسازی اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در حوزه مبارزه با فساد یکی از رسالت‌های خطیر اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی است از ورود اصحاب رسانه با رعایت موازین قانونی و دور از تهمت به این حوزه استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول