اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بهره‌مندی بیش از 51 هزار خانوار روستایی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن در زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: بیش از 51 هزار خانوار روستایی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در زنجان بهره‌مند می‌شوند.

بهره‌مندی بیش از 51 هزار خانوار روستایی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا خواجه‌ای امروز  به مناسبت 31 خردادماه، سالروز زلزله طارم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۴ با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی به صورت جدی به امر مقاوم‌سازی مساکن روستایی پرداخته و می‌توان گفت؛ نقش مهمی در پیشگیری از بروز بحران به عهده دارد، اظهار کرد: این نهاد برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده، به طوری که تاکنون ۵۱ هزار خانوار روستایی از این تسهیلات برای بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود استفاده کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: در طول یک سال گذشته ۵ هزار و ۸۳ واحد مسکونی روستایی ( ۴ هزار  و ۸۸۳  واحد مسکونی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و ۲۰۰ واحد نیز از تسهیلات حوادث ) در سطح استان مقاوم‌سازی شده است. 

وی برنامه‌ریزی‌های‌ کوتاه‌ مدت‌ و بلندمدت‌ برای مقاوم‌‌سازی‌ خانه‌های روستایی و  تثبیت و ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن استان در راستای پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی دانست و افزود: لزوم بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی قبل از بحران باید جدی گرفته شود چرا که با تحقق این امر خسارت‌های جانی و مالی بلایا و حوادث طبیعی به حداقل می رسد، از  این رو با این موقعیت خاص پیش آمده، باید زمینه‌های آسیب پذیری در زمان بحران‌ها را بشناسیم و با رفع آن‌ها، آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.

خواجه‌ای با  اشاره به اثرات طرح ویژه مقاوم‌سازی در سطح روستاهای استان گفت: اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی علاوه بر مقاوم شدن مساکن در برابر بلایای طبیعی باعث ارتقای سطح رفاه روستائیان، اشتغالزایی فارغ التحصیلان رشته‌های عمران و معماری، بکارگیری معماران و کارگران محلی و به طبع آن باعث ایجاد امنیت و آرامش در سطح روستاها توام با افزایش بهداشت و خدمات شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان تصریح کرد: با اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و احداث ساختمان‌های مقاوم و زیبا روز به روز چهره روستا، درحال تغییر و دگرگونی بوده و این امر موجب مهاجرت معکوس و بازگشت روستائیان از شهرها به روستاها شده است.

خواجه‌ای با تاکید بر اینکه، ضرورت مقاوم‌سازی در روستاها برهیچ کس پوشیده نیست، یادآور شد: برنامه اصولی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی علاوه بر ایمنی روستائیان موجب صیانت از سرمایه‌های ملی می‌شود که در این میان آموزش دست اندرکاران ساخت و ساز روستایی و در نهایت رعایت اصول و ضوابط فنی و نظارت و همکاری ارگانهای دولتی در ساخت و ساز روستایی می‌تواند در بهبود کیفیت ساخت و ساز مناطق روستایی موثر باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: ساخت‌ و ساز متکی‌ به‌ دانش‌ فنی‌ و مهندسی‌ در روستاها با استفاده‌ از سیستم‌های‌ نظارتی‌ و کنترلی‌ بر ساخت‌ و بهسازی‌ واحدهای‌ موجود مسکونی‌ و استفاده‌ درست‌ از مصالح‌ مرغوب‌ ساختمانی‌ باعث‌ می‌شود به‌ تدریج‌ خانه‌های‌ روستایی‌ استوار و مقاوم‌ پدید آیند.

وی ادامه داد: در سطح استان زنجان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که می‌توان گفت تاکنون ۵۱ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند که امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

خواجه‌ای با بیان اینکه، میانگین مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی  در سطح کشور  ۴۱ درصد و در استان زنجان ۵۴ درصد است، خاطر نشان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم قریب ۲۶ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان مقاوم‌‎سازی شده است.

انتهای پیام/73009/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول