اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

احیای هنر جاجیم‌بافی در سال ۱۴۰۰

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: در سال ۱۴۰۰ هنر جاجیم‌بافی در شهرهای ملایر و تویسرکان احیا می‌شود تا در روکش مبل‌ به کار رود.

احیای هنر جاجیم‌بافی در سال ۱۴۰۰

هاشم مظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه طی سا‌ل‌های گذشته سعی بر احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی داشتیم اظهار کرد: تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که احیا شد و دو نفر از هنرمندان در تهران زیر نظر استادکار  آموزش لازم را گذراندند.

وی با بیان اینکه با آموزش تراش سنگ‌های قیمتی هنرمندان در گنبد علویان مشغول به کار شدند و اکنون با چندین شاگرد در حال فعالیت هستند گفت: در ملایر نیز بیش از ۵۰ نفر در رشته قلم‌زنی فعال هستند.

معاون  صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: این رشته توسط یک خانم خلاق در ملایر احیا شد که در بازارچه و کلاس‌های متعدد هم شرکت کرده و فعال است.

وی با بیان اینکه نازک‌کاری چوب نیز هم اکنون انجام می‌شود افزود: در این زمینه آموزش‌های لازم پیش‌بینی شده و استادکار آن نشان ملی و نشان یونسکو گرفته است.

مظاهری با بیان اینکه گلیم‌بافی نیز اولین بار توسط میراث فرهنگی در نهاوند اجرا شد عنوان کرد: در حال حاضر قطب گلیم‌بافی نهاوند است و ۵۰ نفر استادکار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه رودوزی سنتی نیز یکسری از رشته‌ها را احیا کردیم چون کار ساده‌ای است افزود: نمدمالی در شوند رزن در حال منسوخ شدن است که هنرمندان را کمک کردیم ولی خود رشته را نتوانستیم احیا کنیم چون رشته طاقت‌فرسا و سختی است. 

معاون  صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه زین‌سازی نیز احیا شده است عنوان کرد: در ملیله‌سازی نقره نیز ۵۰ نفر آموزش دیده‌اند و اکنون بسیاری از افراد به عنوان تولیدکننده فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه گبه‌بافی روستای آبرومند احیا شده است گفت: پشم ریسی سنتی در نهاوند نیز احیا شده و ۱۵۰ نفر فعال هستند.

مظاهری با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته  ۱۰ رشته صنایع‌دستی احیا شده است گفت: در سال ۱۴۰۰ برنامه داریم در ملایر و تویسرکان جاجیم بافی را احیا کنیم که برای پارچه رومبلی استفاده شود و مبل ارزشمندتر شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول