اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

خط خبری شبکه‌های معاند در انتخابات/ از تحریم تا فحاشی

رسانه‌های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که از چند ماه پیش هجمه‌هایی را علیه انتخابات وارد کرده بودند، پس از مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب دور جدید حملاتشان را آغاز کردند.

خط خبری شبکه‌های معاند در انتخابات/ از تحریم تا فحاشی

مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان: ستاد انتخابات وزارت کشور روز گذشته آمار مشارکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد و با توجه به مشکلات معیشتی ماه‌های اخیر، کرونا و تبلیغات منفی دشمن و کارشکنی‌ها و اختلالات روز انتخابات، مردم به پای صندوق‌های رای آمدند و مشارکت ۴۸.۸ درصدی را رقم زدند.

در این میان عملکرد رسانه‌ها و شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان در روزهای پیش از انتخابات، حین برگزاری و پس از مشخص شدن نتایج آرای ریاست جمهوری قابل تامل است.

* پیش از انتخابات

ماه‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، رسانه‌های معاند و کاربران آن‌ها با راه‌اندازی کمپین #نه_به_رای تلاش کردن تا مشارکت را پایین بیاورند.

 

همزمان با پوشش رسانه‌ای کامل این کمپین، این رسانه‌ها و خبرنگارانشان در فضای مجازی، چهره‌هایی که مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب می‌کردند را مورد هجمه قرار می‌دادند. این وظیفه بیشتر بر عهده دیگر شبکه انگلیسی یعنی «من‌وتو» محول شده بود. 

* حین انتخابات

* ترفندی برای القای خلوتی روز جمعه

در روز انتخابات نیز این رسانه‌ها با تمام توان خود سعی کردند که مشارت نزدیک به ۵۰ درصدی مردم ایران، آن هم در شرایط سخت تحریم، کرونا و بی‌تدبیری در برگزاری را بی‌ارزش نشان دهند.

در وهله اول این رسانه‌ها هرگز تصاویر و فیلم‌های مربوط به محل‌های شلوغ اخذ رای آن هم در ساعات ابتدایی و انتهایی روز را منتشر نکردند.
 

 

- در مرحله بعد، این رسانه‌ها با پخش ویدئوهایی از برخی شعب اخذ رای آن هم در گرم‌ترین ساعات روز (که معمولا زمان استراحت است با توجه به گرمی هوا طبیعتا ساعات خلوت روز رأی‌گیری به حساب می‌آید )، آن‌هم از راه دور و بیرون از محل اصلی رای‌گیری، سعی کردند، القا کنند که مردم از انتخابات استقبال نکرده است.
 

 

- این رسانه‌ها همچنین برای متعدد نشان دادن این اتفاق، یک تصویر را با اسم‌ شهرهای مختلف منتشر کردند.
 

 

- یا در نمونه دیگر مسعود بهنود کارشناس ثابت این رسانه‌ها با انتشار تصویری مدعی شد این تصویر حوزه رای‌گیری در تهران است که این چنین بی شور و حرارت است. اما این تصویر دروغ بود چرا که نه تنها افراد در تصویر از ماسک استفاده نکرده بودند که از آن مهمتر نفر اول در تصویر خانم شیده لالمی از خبرنگارانی است که متأسفانه در سال گذشته فوت کرده است.
 

 

- همچنین در حین برگزاری انتخابات با انتشار اخباری سعی کردند تا روند برگزاری انتخابات را زیر سوال ببرند. درحالی که از قبل تمهیداتی درنظر گرفته شده تا بیماران در منزل هم بتوانند رای بدهند به گونه‌ای خبر منتشر کردند که گویا این تصمیم به صورت ناگهانی و برای افزایش مشارکت آن هم به هر قیمتی گرفته شده است.
 

 

این درحالی است که با همه این تدابیر طبق گفته مشاور وزیر بهداشت، بسیاری از افراد نتوانستند به خاطر شرایط بیماری در انتخابات شرکت کنند.
 


- نکته دیگر اینکه درحالی که امسال از قبل گفته بودند که به دلیل شرایط کرونایی زمان شروع اخذ رای گیری ۷ صبح تا ساعت 24 برقرار خواهد بود و احتمال و امکان تمدید آن تا ساعت ۲ بامداد وجود دارد، برخی کانال‌ها با انتشار تصویری از خبر مربوط به ۴ سال پیش سعی کردند در این روند تشکیک ایجاد کنند.
 


خبری که پیش از انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شده بود و در آن زمان دقیق انتخابات اعلام شده بود؛ امسال به دلیل اخلال در زمان شروع انتخابات تا ۲ بامداد ادامه پیدا کرد.
 

 

* حرکت وحشیانه‌ای که بی‌بی‌سی آن را اعتراض می‌نامند

البته  تشت رسوایی آزادی بیان و حرفه‌ای گری این رسانه ها به خصوص در زمانی از بام افتاد که این رسانه‌های انگلیسی برخورد وحشیانه مخالفان جمهوری اسلامی با افرادی که در بیخ گوش همین رسانه‌ها (در بیرمنگام انگلیس) به خاطر رای دادن مورد حمله قرار گرفتند را ندیدند. از آن بدتر زمانی بود که بی‌بی‌سی فارسی برخورد وحشیانه اپوزیسسیون با مردم ایران در انگلیس،استرالیا، نیوزلند و ... را اعتراض! نامید.
 

 

اما آن چیزی که در زمان برگزاری انتخابات و تمدید آن تا ساعت ۲ بامداد مشخص بود، شکست کمپین #رای_بی_رای بود؛ موضوعی که حتی وزیر خارج نشین دولت اصلاحات هم به آن اذعان کرد.
 

 

* بعداز انتخابات

* وقتی فحاشی ها علنی می‌شود

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشورمان، این شبکه‌ها عناد خود را علنی کردند و شروع به اتهام زنی و فحاشی علیه رئیس‌جمهور منتخب کردند؛ شایعاتی که بارها رئیسی درباره آن‌ها توضیح داده است.

 

پیش از این در این باره توضیح داده بود:
 

 

وی حتی امروز و در نخستین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات هم در این باره گفت: مدعیان حقوق بشر باید جواب دهند که اگر یک قاضی از امنیت جامعه و حقوق مردم دفاع کرد، آیا نباید مورد تشویق قرار گیرد که امنیت مردم را در برابر تهدیدها حفظ کرده است؟ افتخارم این است که هر جا بوده‌ام از حقوق مردم، امنیت مردم و آرامش مردم دفاع کردیم و امروز هم خود را موظف به این کار می‌دانم که از حقوق انسان‌ها دفاع کنم. کسانی که مدعی هستند باید به وجودآورندگان داعش را مورد مواخذه قرار دهند. مسلما اگر اینها مورد مواخذه قرار گیرند دنیا به صلح خواهد رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول