اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع بندی رایزنی‌های انجام شده در دور ششم مذاکرات وین، با حضور ایران، گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین آغاز شد.

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴  در وین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام به ‌منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌ شده در دور ششم مذاکرات، با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین آغاز شد.

 

 

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده دارد و ریاست این نشست هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا است.

 «سید عباس عراقچی» امروز (یکشنبه) پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.

 

 

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی‌مانده، بعضی از مسائل حل شده و برخی مسائل هنوز باقی‌مانده است، ولی یک شکل کاملا دقیقی به خودش گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است. فکر می‌کنم زمان برای تصمیم گیری طرف‌های مقابل ما فرارسیده، چون  صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملا روشن است. باید تصمیمات خودشان را بگیرند. 

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین ادامه داد: به همین جهت برای چند روزی که الان نمی‌توانم دقیقا بگویم چند روز است، مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌ها برمی‌گردیم؛ نه فقط برای مشورت‌های بیشتر، بلکه برای تصمیم گیری.

وی گفت که این دور پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی فاصله‌ای که الان بین ما و توافق مانده، پر کردنش کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتا طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدوارم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده که اگرچه کار سخت و پرسنگلاخی است را طی کنیم و بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم دیروز (شنبه) در گفت‌وگویی در حاشیه نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا با اشاره به روند فعلی مذاکرات «وین» برای احیای برجام گفت که احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی»، توافق حاصل خواهد شد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، دور ششم مذاکرات وین به منظور اخیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد.

عراقچی روز جمعه ۲۸ خرداد نیز در وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد و ۱۲ خرداد ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام رایزنی‌ها برای انجام مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌ها و تنفس، بعدازظهر شنبه ۲۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و از آن زمان رایزنی ها در این شهر ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول