اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می‌کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم گشایش مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری، گفت: کشورها برای تضمین قدرت خود باید به توسعه شرکت های دانش بنیان وخلاق توجه کنند.

ستاری: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران، مرکز نوآوری وخلاق رسانه  همشهری رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و موسسه همشهری روبه‌روی دانشگاه تهران با زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، ایجاد شد.

مرکز نوآوری وخلاق رسانه  همشهری فضایی است برای تداوم، پایداری و سودآوری از طریق همکاری راهبردی با هسته‌ها و شرکت‌های خلاق. با راه اندازی آن،‌ همه دانشجویان و اهالی رسانه که توانایی ایده پردازی در حوزه رسانه و ارتباطات را دارند می‌توانند در کنار مشاوران و متخصصان این مرکز و در راستای اهداف آن در راستای تبدیل ایده به محصول فعالیت کنند.

 

 ورود فناوری‌ها ونوآوری‌ها به رسانه ضروری است

ستاری در این مراسم، با اشاره به اهداف ایجاد خانه نوآوری همشهری، گفت: این کار شروع حرکتی بزرگ‌ در حوزه رسانه های مکتوب است. این رسانه ها این روزها به دلیل توسعه رسانه های دیجیتال اوضاع خوبی ندارند و لازم است نوآوری ها به این حوزه ورود کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: چنین مراکزی به شکل گیری ایده های جدید در این حوزه کمک و پای نوآوران دیگر حوزه ها را هم به این عرصه باز می کند. این کار شکل گیری کسب و کارهای مرتبط با این حوزه را تسهیل می کند و به نفع خود رسانه ها است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین بیان کرد: ایده ها هنوز در حوزه نوآوری های رسانه ای شکل نگرفته است اما این شروع، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

ستاری با اشاره به اینکه شهرها در آینده فضای مهم و راهبردی خواهند بود، گفت: شهرها در آینده نزدیک محور تغییرات مهم و بزرگی در کشورها خواهند بود و منشا تحولات جدی می شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است همین شهرها هستند که شیوه و ماهیت آموزش ها را نیز تغییر داده اند. امروز به واسطه توسعه شهرها مردم مجبورند تا پایان عمر نحوه استفاده از انواع فناوری را بیاموزند.

وی در ادامه اظهار کرد: ماهیت صنایع نیز تغییر کرده است. مثلا در گذشته آلودگی یکی از الزامات این‌صنایع بود اما امروز این موضوع بی معنا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: امروز شرکت ها به واسطه تغییرات و اعمال نوآوری ها ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی دارند. این تغییرات صنایع سنتی را هم ‌تحت تاثیر قرار داده است.

ستاری با اشاره به اینکه رسانه‌های سنتی باید به دنبال نوآوری باشند، گفت: اگر این نوآوری ها نباشد رسانه ها توسعه نمی یابند و از بین‌می روند. باید با ایجاد چنین مراکزی راه ورود نوآوری ها و ایده هایی خلاق به حوزه رسانه را باز کنیم.

ستاری افزود: قدرت کشورها منوط به توسعه شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق است. این کار رقابت و تجاری شدن ایده ها را شتاب می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: شهرداری همیشه پشتیبان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری و ایده های شهری بوده و هست.

نوآوری در ذات رسانه همشهری وجود دارد

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم، گفت: روزنامه همشهری یکی از سنت شکنان حوزه رسانه‎‌های مکتوب بود و راه اندازی مرکز نوآوری و خلاق رسانه نشان می دهد که نوآوری در ذات این رسانه وجود دارد.

وی افزود: اگر رسانه های مکتوب به سمت استفاده از نوآوری ها حرکت نکنند روزگار خوبی نخواهند داشت و با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.

حناچی ادامه داد: شهرداری یکی از پیشتازان رفع مشکلات و چالش های خود با استفاده از ظرفیت های فناورانه موجود در کشور است. یکی از برنامه های شهرداری توسعه تهران هوشمند است برای اجرای آن هم همه نیازها را احصا کرده است.

شهردار تهران، ایجاد ۱۰۰ تیم استارتاپی و ایجاد نخستین مرکز زندگی هوشمند در ایستگاه متروی تجریش را از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه عنوان کرد.

 

سهم ایران از گردش مالی صنایع خلاق کم است

همچنین پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این مراسم، با اشاره به گردش مالی بالای صنایع خلاق در دنیا، گفت: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این صنایع در دنیا است که سهم ایران از این مبلغ عددی حدود ۱۵۰ میلیون دلار است.

کرمی افزود: توسعه صنایع خلاق در کشور یک ضرورت است. مرکز نوآوری رسانه همشهری پلتفرمی است که می تواند در کنار توانمندسازی نیروی انسانی به ارتقا زیست بوم و شکل گیری اقتصاد خلاق و نوآوری ها در حوزه رسانه بیانجامد.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه تهران در عرصه توسعه فرهنگ و هنر، بیان کرد: حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در این حوزه ها توانمند هستند که می توان از این ظرفیت ها برای توسعه نوآوری های رسانه ای استفاده کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه سال های گذشته بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری کم بودند، گفت: اما امروز با شکل گیری استارتاپ ها، شرکت های خلاق و دانش بنیان ، شتاب دهنده ها و مراکز رشد وخانه های خلاق و نوآوری تعداد این بازیگران فراوان است و‌ استفاده از این ظرفیت یک ضرورت است.

کرمی با اشاره به پیشگامی روزنامه همشهری در استفاده از خلاقیت های رسانه ای، گفت: این پیشگامی هم برای خود رسانه منفعت دارد و هم به بقیه کسب و کارهای فعال در دیگر حوزه های فناورانه کمک می کند تا مسیر توسعه خود را بیابند. حوزه های فناورانه ای مثل  هوش مصنوعی، آی تی، اینترنت اشیا، بلاکچین و غیره.

 

بر روی توسعه نوآوری های رسانه ای تمرکز خواهیم کرد

ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری هم در این مراسم، گفت: وضعیت فعلی رسانه های مکتوب در سال های اخیر بحرانی است و تنها راه نجات از این بحران ها استفاده از فناوری و نوآوری های خلاقانه است.

وی افزود: طرح تحول دیجیتال روزنامه همشهری از سال ۹۷ رقم خورد و با شکل گیری مرکز نوآوری، این تحولات به اوج خود رسید.

وی افزود: این مرکز تنها بر روی توسعه نوآوری های رسانه ای تمرکز خواهد داشت در تلاش هستیم تا با کمک تیم های فناور، نیازهای این حوزه را شناسایی کنیم و پاسخی مناسب برای آنها بیابیم. باید برای موفق شدن در این حوزه سه محور اصلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر را در کنار هم ببینیم.

 

مرکز نوآوری همشهری خلق یک ارزش جدید است

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران نیز در این مراسم، بر هم‌افزایی ظرفیت‌ها تاکید و گفت: اگر این همکاری ها میان نهادها شکل گیرد، قطعا به نیازها و چالش های کشور به شکلی بهتر و مطلوب تر پاسخ  داده می شود. مثلا دانشگاه تهران تلاش کرده در زمینه استفاده از نوآوری ها در کنار دیگر دستگاه های مرتبط بایستد.

وی، ایجاد مرکز نوآوری همشهری را خلق یک ارزش جدید دانست و گفت: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و رسانه همشهری نماد یک هم افزایی موثر در این زمینه است که ارزش جدیدی در کشور ایجاد کرده است.

 رییس دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: باید مسیر توسعه نوآوری ها را در کشور تسهیل کنیم و مفهوم خلاقیت را توسعه دهیم این کار مردم را با موضوعات فناورانه و نوآورانه همراه می کند.

 

مرکز نوآوری رسانه همشهری را بیشتر بشناسیم

توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، ایجاد فضایی برای ورود ایده‌های نو و خلاقیت‌ها به موضوع تولید محتوا و حمایت از دارایی‌های ارزشمند فکری از جمله مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری است. قرار است این مرکز نقش یک خانه خلاق  را در حوزه رسانه بازی و طی ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری، سرمایه‌گذاری کند.

نخبگان و علاقه مندان و دانشجویان با حضور در این محل و با اشتراک گذاری ایده‌ها، کارها و تجربیاتشان، بستر رشد، توسعه و ترویج نوآوری‌های حوزه رسانه را فراهم می کنند. ایجاد مرکز نوآوری رسانه می‌تواند مامنی باشد برای ارائه ایده‌های نوآورانه در حوزه رسانه‌ای کشور. این مرکز محلی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه  به محصولات رسانه‌ای و فرصتی برای توسعه ملی و بین‌المللی رسانه‌های کشور است.

این مرکز نوآوری، فضایی برای توسعه کارآفرینی هم هست. یعنی می‌تواند شرایطی برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه حوزه رسانه ایجاد کند. همچنین با جذب ایده‌مندان خلاق و توانمند کشور شرایط مناسب برای توسعه بازارهای ملی و بین‌المللی و رفع معضل بیکاری این تحصیل‌کردگان را فراهم خواهد کرد.

سامانه آموزش مجازی سام، کیف پول بیت پرداخت، سامانه سیارم بهبود دهنده عملکرد با مشتری، سامانه بیت برگ و غیره از جمله استارتاپ هایی هستند که در این مرکز مستقر شده‌اند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول