اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وقتی امواج، دل‌ها را زائر مشهد می‌کند؛ بُعد منزل نبود در سفر روحانی

خادمان رسانه‌ای آستان قدس رضوی چند وقت است تماس تصویری از طریق پیام‌‌رسان واتس‌اپ را از صحن آزادی راه‌اندازی کرده‌اند و زائران این صحن و سرا از دورترین نقاط جهان با یک تماس تصویری، زائر حضرت شمس‌الشموس می‌شوند.

وقتی امواج، دل‌ها را زائر مشهد می‌کند؛ بُعد منزل نبود در سفر روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آماده شده‌ام تا بروم حرم امام مهربانی‌ها، اما این بار با همیشه متفاوت است چون می‌خواهم در کنار یار از دوری و دلتنگی بنویسم، از اشک‌های ارادت و تپش‌های قلب بی‌قرار زائرانی که نمی‌دانم راز دلشان چیست اما زبان بیان مشترکشان اشک است و دست ارادتی بر سینه، در ذهنم دارم کلمات را به نخ می‌کشم تا تسبیح دانه دانه قلب زائران را با واژه‌ها کنار هم بچینم اما هر بار که می‌خواهم کلمه‌ای را به نخ بیاندازم این اشک دلتنگی است که بلور می‌شود و وسط ذهنم خودنمایی می‌کند.

پله‌های اداره خبر و رسانه‌های نوین در صحن آزادی را بالا می‌روم و ذهنم را خالی می‌کنم تا آنچه می‌بینم ناب‌ترین تصویر باشد از نگاه زائرانی که دارند از راه دور عرض ارادت می‌کنند به صاحبخانه‌ای که مهربانی‌اش بسیار و در جود و کرم بی‌نظیر است.

به همان کادر معروفی می‌رسم که همیشه سحرهای ماه رمضان می‌نشیند کنج نگاهمان و دلمان غنج می‌رود برای بودن در این گوشه حرم، آرامش غریبی شبیه گوشه ضریح نشستن دارد، بی‌آنکه بوی گلاب ناب قمصر بنشیند در مشامت، انگار زمان متوقف شده و همه چیز خلاصه شده است در همین پنجره، چه دل‌هایی که از همین پنجره دل ترکاندند از دلتنگی و دوری و چه اشک‌هایی که از اینجا عطر اجابت گرفتند و حاجت‌روا شدند.

خادمان رسانه‌ای مؤسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی چند وقتی است تماس تصویری از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ را از همین قاب راه‌اندازی کرده‌اند و زائران این صحن و سرا از دورترین نقاط جهان با یک تماس تصویری زائر حضرت شمس‌الشموس می‌شوند و صحنه‌های بی‌بدیل عرض ارادت به این امام غریب را خلق می‌کنند.

مجتبی ناصری، کارشناس پخش زنده رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ایده و مراحل شکل‌گیری این نوع ارتباط تصویری زائران با حرم مطهر رضوی می‌گوید: از آذرماه سال گذشته تولید آیتمی به نام «سلام آقا» به ذهنمان رسید به این شکل که در طول یک ماه با ۱۰ تا ۱۲ نفر از استان‌های مختلف کشور هماهنگ می‌کردیم که در یک روز خاص که معمولا چهارشنبه‌ها بود، یک تماس تصویری دو نفره با گوشی موبایل در یک گوشه استودیو برقرار می‌کردیم و آن‌ها از همین طریق زیارت می‌کردند.

وی می‌افزاید: با کسب اجازه از زائران صفحه نمایش گوشی را ضبط می‌کردیم و آیتمی با عنوان «سلام آقا» را از همین تماس‌ها تولید می‌کردیم، از هرکجای دنیا که تماس می‌گرفتند صدا با تصاویر همان شهر نمایش داده می‌شد و در آخر به حرم امام رضا(ع) ختم می‌شد.

ناصری از استقبال مردم از این نوع ارتباط با حرم گفت و ادامه می‌دهد: برایمان دغدغه شد که این ارتباط تصویری را به سامانه تلفنی و ارتباط سیستمی تبدیل کنیم، دوستانی که در این زمینه تخصص داشتند، توانستند تصویر دوربین را به لب تاپ منتقل کنند و کسانی که با شماره ۰۹۱۰۹۱۰۸۸۸۸ تماس می‌گیرند همین تصویر از صحن آزادی را با صدای صحن دریافت می‌کنند.

این کارشناس پخش زنده رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی بیان می‌کند: از روز سال تحویل به این شکل سیستمی تماس‌های واتس‌اپی را شروع کردیم و دو ساعت قبل از سال تحویل این سیستم راه افتاد، از سراسر کشور تماس می‌گرفتند و آنقدر تماس‌ها زیاد بود که دیگر قادر به پاسخگویی نبودیم.

او اظهار می‌کند: در شب‌های ماه رمضان هم از اذان مغرب تا ساعت ۳ بامداد به طور میانگین هر شب ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر تماس تصویری واتس‌اپی موفق با حرم برقرار می‌کردند.

ناصری با بیان اینکه به این دلیل محدودیت در برقراری تماس تبلیغات گسترده‌ای انجام ندادیم، ادامه می‌دهد: از ارتباطاتی که در حوزه بین‌الملل داشتیم استفاده کردیم و در گروه‌های کشورهای آذربایجان، لبنان و عراق پوستر تماس تصویری با حرم مطهر را به اشتراک گذاشتیم و به‌صورت زنجیره‌ای این تبلیغات گسترش پیدا کرد.

این کارشناس پخش زنده رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه تبلیغات گسترده‌ای انجام نداده بودیم، از سراسر دنیا با این شماره تماس می‌گرفتند.

از او می‌خواهم درباره حال و احوال زائران مجازی امام مهربانی‌ها بگوید و یادآور می‌شود: در ماه مبارک رمضان خانمی از کشور آذربایجان هر شب تماس می‌گرفت و گوشی‌اش را روبه‌رویش می‌گذاشت و دو رکعت نماز زیارت می‌خواند، کسانی که اشک و حاجت‌خواهی و درد دل با امام رضا(ع) داشتند، فراوان بود.

ناصری می‌افزاید: دختربچه‌ای از ایران هر شب تماس می‌گرفت و پدر و مادرش به او می‌گفتند که از امام رضا(ع) چه چیزی بخواهد و او حاجات آن‌ها را تکرار می‌کرد.

این کارشناس پخش زنده رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی درباره تماس‌های از دست رفته می‌گوید: به دلیل محدودیت و ترافیک تماس‌ها، تماس از دست رفته داشتیم و از ساعت ۱۲ به بعد که تعداد تماس‌ها کم می‌شد ما با آن شماره‌ها تماس می‌گرفتیم، یک شب ساعت ۲ بامداد با خانمی از اهالی کشور آذربایجان تماس تصویری برقرار کردم، از خواب بیدار شده بود و متعجب بود از اینکه از حرم امام رضا(ع) با او تماس گرفته‌اند و مثل ابر بهار اشک می‌ریخت و حالت معنوی عجیبی به او دست داده بود.

او ادامه می‌دهد: بیماران سرطانی و کرونایی و کسانی که در بیمارستان بستری بودند نیز از نقاط مختلف با ما تماس می‌گرفتند، مواردی هم داشتیم که بعد از حاجت‌روایی تماس می‌گرفتند و از امام رضا(ع) تشکر می‌کردند.

۵۰ درصد تماس‌های تصویری واتساپی با امام رضا(ع) مربوط به مردم کشور آذربایجان است

ناصری درباره آمار کسانی که از کشورهای مختلف در ماه رمضان با این شماره تماس تصویری برقرار کرده‌اند، بیان می‌کند: به صورت تقریبی ۵۰ درصد تماس‌ها از کشور آذربایجان، ۲۰ درصد از ایران، ۲۰ درصد از لبنان و سایر کشورها ۱۰ درصد بوده است، که آن ۱۰ درصد نیز شامل کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، سوریه، رومانی، گرجستان، آلمان، کانادا، آمریکا و دو کشور آفریقایی می‌شود.

این کارشناس پخش زنده رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی خاطرنشان می‌کند:  در حال حاضر در دهه کرامت این ارتباط واتس‌اپی با زائران برقرار است، اما می‌خواهیم این تماس تبدیل به سامانه شود و دوستان در تلاش هستند که سیستمی را برنامه‌نویسی کنند که به صورت خودکار تماس‌ها پاسخ داده شود و در لحظه بتوانیم پاسخگوی افراد بیشتری باشیم تا کسی پشت خط نماند.

او درباره ساعت پاسخگویی در دهه کرامت می‌گوید: از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه در دهه کرامت در خدمت مشتاقان بارگاه رضوی هستیم.

صحبت‌هایم با آقای ناصری تمام می‌شود اما ذهنم هنوز درگیر اشک و حاجت‌هایی است که از طریق امواج روانه بارگاه نورانی ثامن الحجج می‌شود، شاید حال آن‌ها را تنها اویس قرنی می‌فهمد، هم او که ندیده مشتاق دیدار پیامبر(ص) بود، به قول حضرت حافظ«بعد منزل نبود در سفر روحانی» و چه دل‌هایی که با پرواز روح، زیارتشان در حریم رضا(ع) مقبول واقع شده و از طریق این امواج گَرد دلتنگی از دلشان زدوده شده است.

=================
گزارش از: فریده خسروی
=================

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول