اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

انتخابات ارمنستان؛ پاشینیان اعلام پیروزی کرد و کوچاریان نپذیرفت

نیکول پاشینیان کفیل نخست‌وزیری ارمنستان بعد از اعلام نتایج اولیه آرای انتخابات زودهنگام این کشور اعلام پیروزی کرد اما ستاد «رابرت کوچاریان» اصلی‌ترین رقیب او، این اعلامیه را نپذیرفت.

انتخابات ارمنستان؛ پاشینیان اعلام پیروزی کرد و کوچاریان نپذیرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که هنوز نتایج نهایی اولین انتخابات در ارمنستان بعد از جنگ ۴۴ روزه این کشور با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اعلام نشده، دو رقیب اصلی این رقابت ادعاهای یکدیگر درباره نتیجه انتخابات را رد کرده‌اند.

شبکه الجزیره در گزارشی درباره انتخابات زودهنگام پارلمانی ارمنستان خبر داد، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر موقت و کفیل نخست‌وزیری این کشور ادعای پیروزی در انتخابات کرد.

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، شمارش ۷۵ درصد آرای این انتخابات نشان می‌دهد که حزب حزب «قرارداد مدنی» به رهبری پاشینیان ۵۵.۶۱ درصد آرا را کسب کرد و ائتلاف ارمنستان به رهبری «رابرت کوچاریان» ۲۰ درصد آرا را از آن خود کرده است.

در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت دارند اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا هستند.

تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد.

طبق گزارش الجزیره، ۲.۶ میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است.

پاشینیان بعد از اعلام نتایج ۳۰ درصد انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، در اظهاراتی اعلام پیروزی کرد.

کفیل نخست‌وزیری ارمنستان گفت: «مردم ارمنستان به حزب قرارداد مدنی برای رهبری کشور دادند و به شخص من برای رهبری کشور در مقام نخست‌وزیر ماموریت دادند».

پاشینیان افزود: «می‌دانستیم که ما با یک پیروزی متقاعدکننده برنده انتخابات شدیم و ما در پارلمان یک اکثریت متقاعدکننده خواهیم داشت».

ائتلاف ارمنستان به رهبری رابرت کوچاریان اما اعتبار نتایج اولیه انتخابات را زیر سوال برد و اعلام کرده که «ادعای عجولانه» پاشینیان درباره پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسد.

ستاد کوچاریان اعلام کرد: «صدها نشانه از شعب اخذ رای وجود دارد که گواهی بر جعل‌های سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده است و اینها دلیل جدی برای عدم اعتماد (به اعلام پیروزی پاشینیان) است».

روز یکشنبه (دیروز) دفتر دادستان کل ارمنستان اعلام کرد ۳۱۹ گزارش درباره تخلف در انتخابات دریافت کرده است. دادستان کل همچنین خبر داد که به اتهام رشوه در جریان کارزار انتخاباتی، شش پرونده تحقیقات کیفری تشکیل داده است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان با نظارت برخی ناظران و کارشناسان خارجی برگزار شده است. سازمان امنیت و همکاری در اروپا که پیش از این اعلام کرده بود که این انتخابات تا حد زیادی آزاد و منصفانه برگزار شده است، از اعلام نظر نهایی خود در روز دوشنبه (امروز) خبر داده است.

نظرسنجی‌های انجام شده در ارمنستان تا قبل از روز رای گیری از رقابت تنگاتنگ دو حزب وابسته به پاشینیان و کوچاریان حکایت داشتند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول