اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رفع چالش‌ها و نیازهای پرورش مرغ لاین آرین با توانمندی‌های داخلی

بی توجهی‌ها به تولید مرغ لاین، ایران را از لیست کشورهای تولیدکننده‌ای که بازار پررونقی در این زمینه داشت؛ خارج کرد. اما با حمایت معاونت علمی و فناوری برنامه تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین برای شناسایی چالش‌ها و نیازهای فناورانه آن آغاز شد.

رفع چالش‌ها و نیازهای پرورش مرغ لاین آرین با توانمندی‌های داخلی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بی توجهی‌ها به تولید مرغ لاین، ایران را از لیست کشورهای تولیدکننده‌ای که بازار پررونقی در این زمینه داشت؛ خارج کرد. آمارها گواهی می‌دهد که تا سال ۸۵، بیش از 80 درصد بازار ایران در اختیار مرغ لاین بود. اما امروز بازار ۸۵ درصدی مرغ لاین آرین به زیر یک درصد رسیده و امروز سر زنجیره صنعت مرغ کشور در اختیار شرکت‌های اروپایی است.

اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت بازتولید این محصول و احیای پرورش آن در کشور اقدام به تعریف برنامه‌های ملی کرده است تا به کمک آن «نیازهای پرورشی مرغ لاین»، «نحوه توسعه شیوه‌های مدیریت پرورشی»، «راهکارهای افزایش یکدستی گله‌های پرورشی و هوشمندسازی رکوردبرداری»، «نحوه بهبود ضریب تبدیل غذایی»، «شبیه‌سازی رایانه‌ای ساختار لاین»، «ایجاد خطوط آزمایشی و تحقیقاتی» و غیره را شناسایی کند.

بر همین اساس چالش‌ها و نیازهای فناورانه این حوزه را شناسایی و احصا کرده است و «با انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به منظور شناخت توانمندی‌ها و نارسایی‌های ژنتیکی سویه آرین»، «برقراری ارتباط با مجامع تخصصی به منظور انتقال خدمات فنی و آخرین دستاوردهای علمی به بهره‌برداران سویه آرین» و «برنامه‌ریزی در راستای بهره‌برداری بهینه از فناوری اطلاعات در راستای برنامه ملی» سعی در برطرف کردن این چالش‌ها دارد.

همچنین «ارائه برنامه به منظور فرهنگ‌سازی مصرف تولیدات سویه آرین»، «مطالعه طراحی و بهینه‌سازی نظام‌های تولید برای افزایش بهره‌وری سویه»، «ارائه برنامه برای حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و نوآوری‌ها در راستای اجرای برنامه ملی لاین» و «تهیه و تدوین ضوابط معیارها و استانداردهای مربوط به دوره پرورش مرغ آرین» نیز دیگر برنامه‌هایی است که در دست اجرا است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال «تدوین برنامه تاسیس شتاب‌دهنده تحقیق و توسعه مرغ آرین و برنامه ایجاد دوره‌های شتاب دهی»، «استفاده از ظرفیت کانون‎‌های دانش، صنعت و بازار برای توسعه حضور بخش خصوصی در این حوزه را نیز پیگیری می‌کند.

ایران کشوری است که هر روز با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل خودکفایی در تولید مرغ لاین اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه امروز مرغ اجداد وارداتی است و درصورتی‌که کشورهای مقصد تصمیم بگیرند مرغ لاین به ایران ندهند، باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانیم بخشی از نیازمان را به گوشت مرغ در داخل کشور و با استفاده از توسعه پرورش مرغ لاین آرین تأمین کنیم.

این برنامه هم با همین هدف و با استفاده از همه ظرفیت های موجود در کشور اجرایی خواهد شد تا با اتکا به توان تخصصی جوانان، سرآمدان علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق در زمینه تولید مرغ لاین خودکفا شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول