اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تشکیل ۲۰ پرونده جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: طی ۵۰۰ نشست تخلفاتی از بهمن‌ماه سال گذشته تا قبل از انتخابات، بیش از ۲۰ پرونده جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل و به ۱۱۰ نفر در استان فارس تذکر داده شد.

تشکیل ۲۰ پرونده جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی پیش از ظهر امروز به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل ۲۰ پرونده تخلفات انتخاباتی در فارس اظهار داشت: با تشکیل پرونده های تخلفاتی انتخابات در شعب ویژه و نیز در دادسرا‌ها بررسی این پرونده ها در دستور کار قرار گرفته است و در صورت اثبات نشدن تخلف به‌ قرار منع تعقیب ختم می شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در این استان در کمال امنیت و آرامش، گفت: خوشبختانه انتخابات خوبی را پشت سر گذاشتیم و در انتخابات امسال علیه ماموران دولت پرونده تشکیل نشد یعنی از امکانات دولتی در انتخابات استفاده نشد.

این مقام مسئول کاهش اطاله دادرسی را از موفقیت های دستگاه قضا در این استان عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: زمان متوسط رسیدگی به پرونده های قضایی در کشور ۱۰۲ روز اما در فارس ۸۹ روز است.

وی افزود: استفاده بیش از ۲۰۰ زندانی از پابند الکترونیکی، محاکمه ۱۰ هزار زندانی از طریق دادرسی الکترونیکی، ابلاغ ۹۸ درصدی به‌صورت الکترونیک از طریق سامانه «سنا» و ۲ درصد سنتی، مرخصی ۲۲ هزار زندانی و نبود ابتلا به کرونا در میان زندانیان از دیگر عملکرد دادگستری استان فارس طی یک سال گذشته است.

وی از تشکیل ۲۳ هزار پرونده در استان فارس با جمعیت ۵ میلیون نفر در ۵۰ حوزه مجتمع قضائی خبر داد و افزود: پرونده‌های تشکیل‌شده درمجتمع‌های قضایی فارس نسبت به آمار ۱۵۰ هزار پرونده در کشور بسیار اندک است.

رئیس کل دادگستری فارس اضافه کرد: آزاد سازی ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی ملی، برخورد قانونی با حفر ۱۷ هزار چاه غیرمجاز، تولید ماهانه ۵۰۰ هزار ماسک از سوی کارخانه مورد حمایت دادگستری، رفع مشکل قضایی ۱۷۵ کارخانه، تشکیل ۶۱ پرونده قتل عمد منتهی با سازش، ۲۶ فقره پرونده قتل منجر به صلح، کاهش جرائم خشن شامل سرقت مسلحانه، تیراندازی و مواد مخدر ازجمله فعالیت‌های محاکم قضایی در فارس است.

وی همچنین درباره روند صلح و سازش در استان فارس بیان کرد: از هر ۱۰۰ پرونده ۴۰ فقره منجر‌ به صلح و سازش شده است که در این زمینه استان فارس رتبه ۵ دارد و در سال گذشته نیز ۶۱ فقره پرونده قتل عمد منجر به سازش شد و  امسال ۲۶ فقره منجر به سازش شده است. 

هیچ پرونده روزنامه‌نگاری طی دو سال گذشته در دادگستری فارس تشکیل نشده است

موسوی با تأکید بر اینکه طی دو سال اخیر پرونده روزنامه‌نگاری مبنی بر تخلفات رسانه‌ای در دادگستری تشکیل نشده است، افزود: بازداشت ۱۲۹ نفر از کارکنان شهرداری، بخشداری، تحت تعقیب قرار گرفتن شهردار فراری صدرا از دیگر فعالیت‌های اداره کل دادگستری است.

وی افزود: در مجموع در دوره گذشته ۱۲۹ نفر در کل استان در ارتباط با شهرداری‌ها و بخشداری‌ها تحت تعقیب دادگستری قرار گرفتند و در ۴ سال گذشته در حوزه شهرداری‌ها تخلفات زیاد داشتیم که امیدواریم شوراهای جدید افراد پاکدست را برای این سمت انتخاب کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به جزئیات این دستگیری‌ها افزود: شیراز ۲ نفر، جهرم ۱۸ نفر، مرودشت ۲۹ نفر، صدرا ۲۶ نفر، لارستان یک نفر، آباده ۱۰ نفر، زرقان ۳ نفر و مرودشت ۳۳  نفر بودند همچنین تعدادی نیز در بخش‌ها و سازمان همیاری‌های شهرداری بوده است. 

موسوی درباره شهردار فراری شهر صدرا نیز بیان کرد: یکی از شهرداران صدرا بازداشت است و دیگری که فراری است تلاش می‌شود که دستگیر شود، صحبت‌هایی است که وی در ترکیه به سر می‌برد و تلاش داریم با همکاری اینترپل دستگیرش ‌کنند. 

وی با بیان اینکه دادگستری در برخورد با متخلفان قاطع است و با هیچ زد و بندی کنار نمی‌آید گفت: درباره شهرداری فیروزآباد هم هنوز رای قطعی صادر نشده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه پرونده شورای شهرستان شیراز نیز کیفرخواست صادر شده و در دست بررسی است، بیان کرد: هیچ اغماضی درباره تخلفات صورت نگرفته و نمی‌گیرد.

کاهش ۸۳ درصدی سرقت خرد نسبت به سال گذشته

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در ادامه این نشست از کاهش ۸۳ درصدی سرقت خرد نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: اصلاح، بازپروری معتادان، تأمین و توزیع کالا‌های اساسی شامل مرغ و اقلام گوشتی به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، برخورد قانونی با تغییر کاربری، باغ شهر‌ها در دشت ارژن، قلات، سپیدان، روستای کرونی و حواشی شیراز و شهر صدرا ازجمله فعالیت‌های دادستان عمومی شیراز است.

مصطفی بحرینی درباره تخریب شبانه قبرستان قدیمی شیراز توسط شهرداری منطقه دو اظهار داشت: در این زمینه دادستانی منتظر وصول گزارش نشد و به ماجرا ورود کرد. 

وی با بیان اینکه پرونده‌ای برای این ماجرا تشکیل شده است گفت: به جهت مطالبات متعدد صورت گرفته این پرونده در شعبه ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود و نتیجه به اطلاع عموم مردم می‌رسد. 

وی بیان داشت: تشکیل ۱۵ مورد پرونده مفاسد اقتصادی، برخورد با عوامل آتش‌سوزی ۸۰ هزار هکتار از اراضی ملی، جنگل‌ها منابع طبیعی، برخورد با جرائم خشن، اراذل‌واوباش، انتقال آب از خلیج‌فارس به شهرستان لامرد و نیز از جیرفت به‌سوی نی‌ریز و شهر‌ها و روستا‌هایی که با کمبود آب روبه‌رو هستند، رسیدگی به پرونده ۳۰ تا ۴۰ مورد اقلام احتکار شده ازجمله عملکرد دادستان عموی شیراز است.

به گزارش خبر‌گزاری فارس در پایان نشست از جلد سوم کتاب «اندیشه‌های قضایی» و نیز جلد نخست کتاب « آرای دادگستری استان فارس در بوته نقد و تحلیل» رونمایی شد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول