اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

قرص لاغری« گلوریا» مخدر از آب در آمد/دستگیری ۱۷۹ نفر از عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام خبر کشف ۳۰۰ تن مواد مخدر در سه ماهه اول سال جاری از دستگیری ۱۷۹ نفر از عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر خبر داد.

قرص لاغری« گلوریا» مخدر از آب در آمد/دستگیری ۱۷۹ نفر از عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه به مأموریت های پلیس مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار داشت:در سال گذشته پلیس جمهوری اسلامی بالغ بر یکهزار  تن انواع مواد مخدر را کشف کرد که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشت.

وی گفت:۷۶ درصد از مواد مخدری که وارد کشور می‌شود در مرز و در استانهای شرقی توقیف می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: در سال گذشته ۸ نفر از همکاران مان در راه حفظ نظم و امنیت و درگیری با قاچاقچیان مسلح در مرزهای شرقی به درجه رفیع شهادت نائل شده و ۳۰ نفر هم  جانباز شدند.

وی گفت: ۱۷۹ نفر از عناصر اصلی قاچاقچیان نیز با اشراف اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف ۳۰۰ تن مواد مخدر در سه ماهه اول امسال خبر داد.

وی با بیان اینکه در سال تعداد زیادی از افراد دستگیر می شوند گفت: این ۱۷۹ نفر سرباندهایی هستند که شناسایی و دستگیر شده اند مانند پرونده بارانداز و فیروز.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: با رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همکاری پلیس فتا در سال گذشته ۲۵۰۰ صفحه شناسایی و مسدود و ۱۸۱ صفحه که مصرف و توزیع مواد مخدر را ترویج می کردند شناسایی و دستگیر شده اند مانند پرونده گرومن. 

وی از انهدام باندی که اقدام به فروش قرص لاغری می کرد خبر داد و ادامه داد: باندی که اقدام به ورود و توزیع  قرص های لاغری می کردند شناسایی شدند؛ این باند قرص های لاغری با برند گلوریا  را که دارای مواد روانگردان شیشه است در فضای مجازی تبلیغ  کرده و در آرایشگاه، باشگاه های ورزشی و یا به صورت پست  برای افراد به خصوص زنان به منظور تناسب اندام ارسال می کردند که متاسفانه یک خانم با مصرف این مواد دچار سقط جنین و یک نفر دیگر نیز با مصرف این قرص دچار مشکلات کبدی شده است. 

وی با اشاره به توزیع سیگارهای الکترونیک گفت: متاسفانه یک نوع سیگار های الکترونیکی در فضای مجازی و حقیقی عرضه می شود که در آن اسانس آغشته به مواد مخدر حشیش است. اگرچه این سیگارهای الکترونیک برای ترک سیگار است اما استفاده از اسانس مواد مخدر در این سیگارها خطرناک بوده و باعث بروز مشکلات می شده است که خوشبختانه باندی که اقدام به ورود این سیگارهای الکترونیک کرده بودند شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.


رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: مشکل اصلی ما در بحث مواد مخدر، همسایگان شرقی‌ است چراکه  سالانه 6 تا 10 هزار تن مواد مخدر در کشورهایی که در همسایگی شرقی ما قرار دارند، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه 870 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و 800 کیلومتر مرز مشترک با مرز پاکستان داریم به توفیقات ایران در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر مواد مخدر سنتی، شاهد تولید شیشه در کشور افغانستان هستیم به‌طوری که در سال گذشته 16هزار کیلوگرم ماده روانگردان شیشه تولیدشده در کشور افغانستان، توسط همکاران من از قاچاقچیان کشف شد.

وی گفت: در سه ماه ابتدای سال جاری نیز پنج‌هزار و 500 کیلوگرم شیشه در کشور شناسایی و توقیف شد که بخشی از آنها در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امحاء می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار در سال 2020، در بیش از 224 هزار هکتار زمین، خشخاش در افغانستان تولید شده و کشور ما به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به کشورهای اروپایی است.

وی افزود: در سال گذشته، 12 هزار و 850 میلیارد تومان و در سه ماه نخست سال جاری سه هزار و 700 میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان مواد مخدر ضربه وارد شده است.

سردار کریمی با بیان اینکه فرآیند جمع‌آوری و نگهداری معتادان در کشور نیازمند بازنگری است؛ اظهار داشت: اقداماتی صورت گرفته اما کفایت نمی‌کند، پلیس این ظرفیت را دارد که معتادان متجاهر را در مدت 48 ساعت جمع‌آوری کند.

وی گفت: وظیفه پلیس است که معتادان متجاهر را جمع آوری و در اختیار مراکز درمانی قرار دهد، اما به نظر می رسد که فرآیند نگهداری و درمان آنها نیازمند بازنگری جدی است؛ نگهداری معتادان متجاهر به منظور درمان و بازپروری بر عهده دستگاه های درمانی است اما یک خلاء قانونی وجود دارد.

سردار کریمی افزود: بر مبنای قانون معتاد متجاهر درمراکز نگهداری و درمانی سه ماه نگهداری می شود که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و حداقل یک تا 2 سال زمان لازم است که این فرد از نظر فیزیکی و روحی درمان شده و سپس وارد چرخه صیانت پس از درمان شود. متاسفانه علیرغم اینکه پلیس به جمع آوری متعادان متجاهر و تحویل آنان به مراکز درمانی اقدام می کند اما پس از یک بازه زمانی کوتاه فرد رها می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و بهبود معتادان متجاهر تصریح کرد: علیرغم اینکه پلیس در این حوزه وظیفه ای ندارد اما با راه اندازی مرکز سروش نه تنها فرآیند بهبود معتادان متجاهر را دنبال می کند بلکه به مهارت آموزی و حرفه آموزی آنان نیز کمک می کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمودند پیروز این میدان مردم بودند و ان شاء الله در دولت جدید توجه ویژه ای به موضوع بازه زمانی نگهداری و درمان معتادان متجاهر در سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر تعریف شود، هر چند که به هرحال در این دولت نیز اقدامات مثمرثمری صورت گرفته که ما قدردان تلاش شان هستیم، اما در این حوزه نیازمند عزم جدی و برنامه جدید در حوزه نگهداری و درمان معتادان متجاهر هستیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول