اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

لزوم شناسه‌گذاری واکسن‌های تولید داخل/نخستین گام برای جلوگیری از قاچاق معکوس واکسن چیست؟

با توجه به تولید انبوه واکسن‌های داخلی، انگیزه سودجویان برای قاچاق معکوس این واکسن‌های کرونا افزایش خواهد یافت؛ بنابراین شناسه‌گذاری این واکسن‌ها برای رصد الکترونیک آنها در سامانه‌های نظارتی ضروری است.

لزوم شناسه‌گذاری واکسن‌های تولید داخل/نخستین گام برای جلوگیری از قاچاق معکوس واکسن چیست؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، در روز‌های گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، از صدور مجوز تزریق واکسن ایرانی «کوو برکت» خبر داد و به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، این واکسن از هفته جاری به سبد واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، گفته است که شرکت دارویی «شفا‌ فارمد» مصمم است تا پایان تیر‌ماه، ۱۸ الی ۲۰ میلیون واکسن کرونا تولید کند. احتمالا در هفته‌های آتی نیز خبر‌ صدور مجوز تزریق واکسن‌های ایرانی دیگر منتشر شود. با وجود اینکه تولید واکسن ایرانی خبر بسیار خوبی برای کشور است اما عدم رعایت برخی مسائل در فرآیند عرضه و تزریق این‌ واکسن‌ها می‌تواند کام مردم را تلخ کند.

از قاچاق واکسن‌های ایرانی به کشور‌های همسایه جلوگیری شود

با توجه به اینکه قرار است واکسن‌های داخلی به تولید انبوه برسند و میلیون‌ها دز از آنها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، بهتر است برای جلوگیری از خروج این واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع و کاهش احتمال قاچاق آن‌ها به خارج از کشور، تمهیداتی اندیشیده شود.

در حال حاضر اکثر کشور‌های همسایه ایران نیازمند خرید واکسن کرونا هستند و این احتمال وجود دارد که به علت تقاضای بالای واکسن، عده‌ای از افراد سودجو اقدام به قاچاق معکوس واکسن‌‎های ایرانی کنند. همچنین با توجه به اینکه واکسن‌های تولید داخل، به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، انگیزه قاچاق و سوءاستفاده از این واکسن‌ها دوچندان می‌شود چرا که خروج هر میزان دز از واکسن‌های ایرانی سود خالص برای قاچاقچیان دارد.

البته باید به این مسئله اشاره کرد، که در ماه‌های گذشته وزارت بهداشت توانست با موفقیت تمامی واکسن‌های وارداتی را شناسه‌گذاری کند. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو تمامی واکسن‌ها وارداتی پس از کدگذاری و برچسب گذاری در سامانه تیتک انجام شده و از این مسیر رهگیری و ردیابی هر واحد واکسن تا مرحله ترزیق ممکن خواهد بود.

شناسه واکسن‌های تولید داخل در سامانه‌های نظارتی ثبت شوند

با توجه به شناسه‌گذاری و ثبت واکسن‌های وارداتی در سامانه‌های نظارتی وزارت بهداشت، رهگیری الکترونیک و برخط واکسن‌های تولید داخل نیز امکان‌پذیر بوده و مسئولان وزارت بهداشت باید رویه‌های نظارتی برای جلوگیری از خروج واکسن از زنجیره رسمی توزیع را در مورد واکسن‌های «کووبرکت» و دیگر واکسن‌‎های ایرانی رعایت کنند.

علاوه بر این، استفاده از سامانه‌های نظارتی وزارت بهداشت مانند تیتک می‌تواند امکان نظارت سیستماتیک بر فرآیند واکسیناسیون را افزایش دهد. به همین دلیل تمامی واکسن‌های ساخت کشورمان می‌بایست شناسه گذاری شده و در سامانه تیتک ثبت شوند. همچنین استعلام این شناسه‌ها پیش از تزریق واکسن به افراد باید در سامانه سیب انجام پذیرد. این اقدام می‌تواند از وقوع تزریق‌های خارج از نوبت و یا تزریق دز اشتباه واکسن به مردم جلوگیری کند.

خبرگزاری فارس پیش از این، در چندین گزارش به اهمیت رصد سیستمی توزیع واکسن و و مسئله تزریق عادلانه واکسن کرونا در مراکز بهداشت اشاره کرده بود.

به گفته کارشناسان زنجیره تأمین و توزیع محصولات سلامت محور با رعایت برخی اصول نظارتی و همچنین استفاده از سامانه‌های تیتک و سیب می‌توان از وقوع تخلفات در فرآیند انجام واکسیناسیون جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول