اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

نرخ‌های «نمادین» دولتی و جوجه‌های یک روزه‌ای که راه خود را می روند

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: نرخ دولتی جوجه یک روزه 4200 تومان است اما با افزایش تقاضای جوجه یک روزه قیمت ها در بازار بالا رفت.

نرخ‌های «نمادین» دولتی و جوجه‌های یک روزه‌ای که راه خود را می روند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار مرغ یکس الی است که از شرایط ثبات خارج شده و علیرغم نرخ مصوب دولتی 24900 تومانی، قیمت های بازار بالاتر است. تولید کنندگان مرغ دلیل عمده را به گرانی جوجه یک روزه مرتبط می دانند. آنها می گویند علیرغم اینکه نرخ جوجه یک روزه 4200 تومان است اما تا 9 هزار تومان هم به فروش می رود.

در این زمینه با محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه صحبت کردیم:

وی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه تولید کنندگان مرغ از قیمت بالای جوجه یک روزه به شدت انتقاد دارند، دلیل این افزایش قیمت چیست؟ گفت: البته انتقاد داشتند اما اکنون قیمت بهتر شده است، دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه هم این بود که قیمت مرغ را افزایش دادند و تقاضا برای جوجه ریزی زیاد شد و همین عاملی برای افزایش قیمت شد.

وی  افزود: دولت سال گذشته قیمت مرغ را به کیلویی 24900 تومان افزایش داد بدون اینکه قیمت جوجه یک روزه را اصلاح کند و به دلیل سود آوری که تولید مرغ داشت تقاضا برای جوجه ریزی بیشتر شد و چون تولید جوجه هم ثابت بود باعث افزایش قیمت شد.

صدیق پور با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه بین 5000 تا 5700 تومان ثابت شده است، افزود: از فروردین ماه امسال قیمت را مدیریت کردیم و اکنون اصلاح شده و مشکل خاصی در مورد قیمت جوجه ندارد.

وی در پاسخ به اینکه قیمت مصوب 4200 تومان است، گفت: این نرخ آذر پارسال است و از آن موقع قیمت مرغ و نهاده‌های مربوط افزایش یافته اما قیمت جوجه تغییری نکرده است.

به گزارش فارس، علیرغم اینکه قیمت نرخ دولتی جوجه یک روزه 4200 تومان است به گفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان  جوجه یکروزه، به قیمت 5700 تومان به فروش می رود.

* تولید در چند ماه اخیر برای مرغداران سودآور شده است

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در پاسخ به اینکه شما می گویید پس از افزایش قیمت مرغ به 24900 تومان تقاضا برای  جوجه ریزی بیشتر شده منظور شما این است که تولید برای مرغداران سودآوری دارد؟ گفت: بله همینطور است اگر سود آوری نداشت که اکنون برای خرید جوجه صف نمی کشیدند.

به گزارش فارس، تولید کنندگان مرغ می گویند قیمت جوجه یک روزه و نهاده های تولید بالاست و آنها در هر کیلو 2400 تومان ضرر می کنند.

به گفته این مسئول ماهانه 122 میلیون جوجه یک روزه تولید می شود و این تولید ثابتی است و امکان افزایش ندارد، قیمت جوجه پاپ زیر 5 هزار تومان و سایر برندها تا 6 هزار تومان است.

بنابه اظهارات این مسئول در حالی که قیمت مصوب جوجه یک روزه 4200 تومان است اما در بازار تا 6 هزار تومان هم به فروش می رود که سال گذشته مرغداران رسیدن قیمت‌ها تا 9 هزار تومان هم گزارش دادند.

صدیق پور در توجیه این عدم رعایت نرخ مصوب می گوید: سال گذشته چندین ماه تولید کنندگان جوجه یک روزه را به نرخ پایین تر از مصوب دولتی فروختند ضمن اینکه دولت دو مرحله نرخ خوراک دام را افزایش داده و حقوق پرسنل 25 درصد افزایش یافته و کرایه ها 80 درصد بیشتر شده است.

دبیر انجمن صنفی تو لیدکنندگان جوجه یک روزه افزود: کشوری که صادر کننده بود اکنون به واردات مرغ منجمد و تخم مرغ نطفه دار روی آورده است. بنابراین نباید سیاست ها طوری باشد که تولید کننده ضرر کند.

وی در پاسخ به اینکه چه سهمی از این جوجه ها نژاد آرین است، گفت: حدود 8 درصد این جوجه ها آرین است، دولت گفته است که تا پایان امسال 50 درصد آرین خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول