اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

هرج و مرج در قیمت‌گذاری آب معدنی/ابهام در اعمال تخفیف 50 درصدی

این روزها در کنار نابسامانی در قیمت و بازار کالاهای اساسی، هرج و مرج در قیمت‌گذاری آب معدنی شاید کمتر به چشم آید، اما میزان تخفیف‌هایی که در فروش برخی فروشگاه‌ها دیده می‌شود، نشان دهنده صحیح نبودن قیمت‌گذاری این محصول است.

هرج و مرج در قیمت‌گذاری آب معدنی/ابهام در اعمال تخفیف 50 درصدی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تولیدکنندگان داخلی در بازاری مطلوب، محصولاتشان را عرضه می‌کنند. با این وجود شاید قیمت‌گذاری این محصول، نامتعارف به نظر برسد، چرا که یک لیتر آب معدنی گران‌تر از یک لیتر بنزین (با نرخ آزاد) به فروش می‌رسد.

در حال حاضر قیمت یک بطری یک و نیم لیتری آب معدنی 5 هزار تومان است، در حالی که قیمت این میزان بنزین با نرخ آزاد برابر با 4500 تومان است. در این شرایط شاهد اعمال تخفیف‌های قابل توجه بر روی برخی تولیدات آب معدنی هستیم، به طوری که گاهی این تخفیف‌ها تا حدود 50 درصد می‌رسد و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چطور با وجود بالا بودن قیمت تمام شده تولید، تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای بر روی این کالا اعمال می‌شود که معمولاً ادامه دار بوده و به یک دوره کوتاه ختم نمی‌شود.

به عنوان مثال بسته 6 عددی آب معدنی 1.5 لیتری که 30 هزار تومان قیمت گذاری شده با قیمت 17 هزار تومان عرضه می‌شود.

* قیمت‌گذاری یکسان آب معدنی و آب آشامیدنی

در کنار ابهامی که در نحوه قیمت گذاری آب معدنی وجود دارد، قیمت گذاری یکسان برای این کالا با آب آشامیدنی نیز قابل توجه است.قیمت هر بسته 6 عددی آب آشامیدنی نیز مانند آب معدنی 30 هزار تومان تعیین شده که البته این محصول نیز با تخفیف‌های قابل توجهی عرضه می‌شود.

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران دلیل گرانی این محصول را افزایش قیمت بطری عنوان کرده و می‌گوید: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده آب‌های بسته بندی، به مواد اولیه بطری آن تعلق دارد.

وی ادامه می دهد: آب بسته بندی در احجام کوچک که فروش آن بیشتر مبتنی بر خروج از خانه، سفر، فعالیت رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مواردی از این قبیل استوار است تحت فشار شیوع کرونا قرار گرفت و با افت شدید مصرف مواجه شد.

فروهر با تاکید بر مشکلات فعالان این صنعت برای تامین مواد اولیه، می‌گوید: قیمت مواد اولیه مورد نیاز در این حوزه سر به فلک کشیده و مشکلات ما هر روز بیشتر از قبل می‌شود. قیمت این محصولات به قدری افزایش پیدا کرده که ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده درب کارخانه آب‌های بسته بندی به هزینه مواد اولیه اختصاص پیدا کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد قیمت گذاری آب معدنی و آب آشامیدنی نیازمند بررسی دقیق تر توسط نهادهای ناظر به ویژه سازمان حمایت است تا مشخص شود دلیل اختلاف قابل توجه بین نرخ های تعیین شده و قیمت عرضه این محصولات چیست؟ اگر فروش با تخفیف های 20 تا 50 درصدی همچنان برای تولیدکنندگان صرفه دارد، چرا اقدامی برای اصلاح نرخ ها صورت نمی‌گیرد و واسطه‌ها تا چه حد در این میان نقش دارند؟

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «سؤال از تیم اقتصادی در مورد گرانی اقلام اساسی» خواستار پیگیری موضوع افزایش قیمت هر بطری آب معدنی از 250 تومان به 4 هزار تومان شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول