اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه سعودی: ابتکاری راهبردی برای آتش‌بس در یمن ارائه کردیم

وزیر خارجه عربستان سعودی با ادعای اینکه ریاض با تل‌‌آویو ارتباطی ندارد، خبر داد که عربستان سعودی ابتکاری راهبردی برای آتش‌بس در یمن ارائه کرده است.

وزیر خارجه سعودی: ابتکاری راهبردی برای آتش‌بس در یمن ارائه کردیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، امروز (سه‌شنبه)  در کنفرانسی مطبوعاتی با «الکساندر شالنبرگ» همتای اتریشی خود در وین حاضر شد.

بر اساس گزارش شبکه سعودی «العربیه» و شبکه «الجزیره مباشر»، وزیر خارجه اتریش در این کنفرانس گفت: «ما بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، تقویت و اجرای آن را تأیید می‌کنیم. برگزاری گفت‌و‌گو‌های مستقیم با ایران برای دست‌یابی به توافقی درباره برنامه هسته‌ای مفید است».

وزیر امور خارجه ارتش ادامه داد: «ما به تحکیم روابط خود با کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] اهتمام می‌ورزیم».

طبق گزارش الجزیره مباشر، وزیر امور خارجه اتریش در این کنفرانس همچنین گفت: «توافق هسته‌ای با ایران شاید ایده‌آل نباشد؛ اما مهم است».

شبکه سعودی «الحدث» نیز گزارش داد که وزیر خارجه اتریش در بخشی از سخنانش اشاره کرده: «مسائل دیگری وجود دارد که باید با ایران درباره آن بحث کرد».

شالنبرگ در بخش دیگری از اظهاراتش بدون اشاره به حملات ائتلاف سعودی علیه یمن،‌ عملیات نظامی صنعاء علیه عربستان را «غیرقابل قبول»‌ خواند و اضافه کرد: «حوثی‌ها باید به میز گفت‌وگو بازگردند».

اما در مقابل، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «ما نگرش مشترکی با اتریش درباره ثبات منطقه داریم. ما یک ابتکار راهبردی برای آتش‌بس در یمن ارائه کردیم».

با این حال، بن فرحان در ادامه مدعی شد که در این خصوص، تا این لحظه گام مثبتی از سوی صنعاء مشاهده نکرده‌اند و نیروهای آن‌ها همچنان به حملات خود در استان مأرب ادامه می‌دهند.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی مشتاق به توقف جنگ در یمن است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با تکرار اتهامات همیشگی ریاض علیه تهران، ایران را به مداخله در امور منطقه متهم کرد.

فیصل بن فرحان در ادامه ادعا کرد: «ما با اسرائیل روابط نداریم و تغییر کابینه آن تأثیری بر ما ندارد».

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین بار دیگر گریزی به مسائل ایران زد و نقش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در پرونده ایران را «تعیین‌کننده»‌ خواند و افزود: «ایران را مسئول فعالیت‌های هسته‌ایش می‌دانیم».

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، این مقام سعودی در بخش دیگری اظهار داشت: «نیازمند آن هستیم که مطمئن شویم برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است. تداوم گفت‌و‌گوهای هسته‌ای مهم است».

این کنفرانس مطبوعاتی در حالی برگزار شده است که وزیر خارجه سعودی روز گذشته نیز با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران رایزنی کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای در ارتباط با این دیدار اعلام کرد که فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با گروسی اهمیت بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران را یادآور شده است.

رافائل گروسی چند روز پیشتر در وین با «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین دیدار کرده بود.

«کاظم غریب ‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در توئیتی درباره این دیدار که جمعه انجام شد، خبر داد: «طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات گفت‌وگوها برای احیای برجام و کمک احتمالی آژانس به این فرآیند گفت‌وگو کردند».

دیدارهای گروسی در شرایطی انجام شده که تا کنون ۶ دور گفت‌‌وگو در شهر وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام برگزار شده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دور دوشنبه گفت که احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول