اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

شریعتی: مهمترین دستور کار دولت آینده، احیای سرمایه اجتماعی آسیب خورده است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مهمترین دستور کار دولت آینده، احیا و بازسازی بخشی از سرمایه اجتماعی آسیب خورده جمهوری اسلامی نزد مردم ناشی از بدعملی‌های کنونی است و سایر نکات همه ذیل این مهم تعریف می‌شود.

شریعتی: مهمترین دستور کار دولت آینده، احیای سرمایه اجتماعی آسیب خورده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان به بیان نطق میان دستور خود پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

انتخابات ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار شد که از یکسو مطالبه و انتظار عمومی برای تغییر به بالاترین حد خود رسیده بود و از سوی دیگر، مولفه های متعددی از جمله کرونا، اخلال داخلی، تحریم خارجی و توحش منافقین برای ضربه به مشارکت مردم دست به دست هم داده بود؛ اما مهمترین عامل برای منصرف کردن مردم از مشارکت، اوضاع اسفبار در اقتصاد، معیشت و سفره مردم و بویژه عدم صداقت مدیران ارشد اجرایی با مردم و به حساب نیاوردن مردم بود.

شوکهای ارزی، بنزینی، مرغی، بورسی، تحریمی و کرونایی به پیکره نحیف سفره و جیب مردم آنچنان قوی بود که جز اعتماد راسخ و عمیق مردم به اصل نظام و رهبری و راه شهدا نمی توانست همین حضور حماسی مردم بویژه در ایرانیان خارج از کشور را رقم بزند. اکثریت قاطع این مردم رای داده یا رای نداده همانهایی هستند که در عزای شهادت حاج قاسم عزیز در خیابانهای ایران خروشیدند و مگر شهید سلیمانی جز سربازی مردم، انقلاب و رهبری شان دیگری برای خود قائل بود؟ پس موضوع پیام قاطع نارضایتی از وضع موجود بود، همراه با مطالبه و امید به تغییر جدی از سوی منتخبان.

میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی که همراه با تغییر جریان حاکم است، شاخصی از موفقیت عملکرد و نمره ای از کارنامه صاحبان و بانیان وضع موجود آن است. لذا بخش عمده ای از کاهش بیش از 20 درصدی در میزان مشارکت مردم در انتخابات 1400 نسبت به سال 1392 بخشی از کارنامه دولت آقای روحانی و حامیان او در جریان غربگراست؛ همچنان که در انتقال از شورای شهر اول به دوم تهران اینگونه بود.

سیاسی کاری، منفعت طلبی، جنگ قدرت و نهایتا درگیری و انحلال نخستین دوره شورای شهر تهران، باعث عدم اقبال مردم به حضور در انتخابات دومین دوره آن شد بطوریکه رکورد پایین ترین مشارکت تاریخ جمهوری اسلامی همچنان در کارنامه عملکرد جریان پرمدعا و تندروی دوم خرداد باقی مانده است. از طنز تلخ این روزها هم سریع بگذریم که شهردار منتخب شورای دوم تهران (احمدی نژاد) پاسخگوی این تناقض نیست که شهردار یک شورای 13 درصدی بودن بد است یا خوب که امروز خود را همراه با پهلوی و رجوی صاحب قطعه ای مبهم از کیک سیاه تحریم انتخابات و میراث دار فرومایه عدم مشارکت بخشی از مردم جا زده است؟

به هر حال در آن مقطع، آبادگران در حضور همه عناصر تابلودار جریان دوم خرداد و متحدانش پیروز شد و با خدمتگزاری مناسب توانست مردم را به تداوم این راه امیدوار سازد و مشارکت دوره بعد را پرشورتر رقم بزند؛ شیرینی آن دوره آنچنان در ذائقه مردم تهران باقی مانده که سرلیست آنها مهندس چمران عزیز، در انتخابات دوره اخیر نیز نماد اعتماد و خدمت نزد مردم شد و همراه با خوشنامی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخاباتی کاملا رقابتی با حضور فهرستهای مختلف و حنای بی رنگ امضای صاحب تکرار، به پیروزی قاطع رسید و عدم اقبال مردم به رئوس جریانهای مدعی اصلاحات و اعتدال را به رخ کشید.

در انتخابات ریاست جمهوری نیز علیرغم ادعاهای اولیه، همه سلیقه ها حضور داشتند، هم مدعی دولت سوم روحانی و هم مدعی دولت سوم اصلاحات با تندترین ادبیات و بی شرمانه ترین اتهامات در میدان حاضر شدند و حتی اسامی حامیان و اعضای کابینه احتمالی خود را از میان تندروترین عناصر سیاسی کار و مطرود مردم انتخاب و اعلام کردند. چه می توانستند بگویند که نگفتند؟ و از چه ابزار داخلی مثل سیاسی کردن حجاب و اینترنت و خارجی همچون ابزار برجام و FATF می شد بهره ببرند که نبردند؟ پاسخ آن است که تقریبا هرچه در چنته داشتند، رو کردند و پاسخ بزرگ را از مردم شنیدند: "خیر" 

مردمی که هشت سال به حساب نیامده بودند، فقط هشت ساعت و هشت دقیقه آنها را بر صفحه تلویزیون تحمل کردند.

مردم به اخلاق همراه اقتدار، متانت همراه قاطعیت، عزت همراه خضوع و کارنامه همراه برنامه رای دادند و صداقت، توانمندی، تحول‌خواهی، فسادستیزی و جوانگرایی را برگزیدند نه سیاسی کاری، سهم خواهی و منفعت طلبی را.

ضمن تقدیر مجدد از مردم بزرگوار و تبریک به حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی منتخب عزیز ملت، چند نکته مقدماتی مهم را درباره وظایف دولت آینده عرض می کنم و الباقی را به آینده می سپارم:

1. مهمترین دستور کار دولت آینده، احیا و بازسازی بخشی از سرمایه اجتماعی آسیب خورده جمهوری اسلامی نزد مردم ناشی از بدعملی های کنونی است و سایر نکات همه ذیل این مهم تعریف میشود.

2. طراحی چند تغییر ملموس و البته ماندگار و غیرحبابی در زندگی و معیشت روزمره مردم همراه با طراحی و اجرای برنامه های تحولی میان مدت و بلندمدت

3. تعیین تکلیف فوری رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم و تعیین فرمانده واحد تحول اقتصادی و پرهیز از چند دستگی در دستگاههای مهم اقتصادی کشور به نام چتر گسترده استفاده از همه

4. عمل به وعده های اساسی شایسته گزینی، جوانگرایی و فسادستیزی برای تحقق تحول همه جانبه

مجلس آماده همکاری و برادری است اما مجلس راس امور، برادر بزرگتر دولت است و ضمن دلسوزی و همکاری و همراهی، حتما شان ریل گذاری و نظارتی خود را حفظ خواهد کرد که این بزرگترین کمک به دولت سیزدهم خواهد بود؛ در عمل به فرموده رهبرانقلاب، احدی از همکاران ما در مجلس شخصا داوطلب اخذ مناصب دولتی نیست و کسی را نیز تحمیل نخواهد کرد تا دست رئیس جمهور منتخب کاملا باز باشد و البته از هیچ مساعدتی که مورد درخواست ایشان باشد دریغ نخواهیم کرد.

یکی از شعارهای محوری رئیس جمهور منتخب، فسادستیزی و خشکاندن ریشه های فساد و مفسدین در کشور بود که ان شاءالله با قاطعیت دنبال خواهند کرد و ما نیز همراهی کامل و مطالبه جدی خواهیم داشت.

برای تاکید در اولویت مبارزه با فساد این دو بیت معروف مولوی را حسن ختام قرار می دهم:

اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم جوش کن
گر نه موشی دزد در انبار ماست،
گندم اعمال ۴۰ ساله کجاست؟

والسلام

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول