اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

داوری؛ روشی سریع‌تر و ارزان‌تر از رسیدگی قضایی

حقوقدان و داور بین المللی گفت: داوری مزایای متعددی دارند که یکی از آن ها سرعت رسیدگی و دیگری محرمانگی رسیدگی است. مزیت دیگر تخصص داوران است که سبب می شود تصمیم منصفانه‌تری گرفته شود. مزیت دیگر ارزان‌تر بودن داوری نسبت به دادرسی قضایی است.

داوری؛ روشی سریع‌تر و ارزان‌تر از رسیدگی قضایی

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حسین میرمحمد صادقی حقوقدان و داور بین المللی در آیین افتتاح «سازمان داوری تعاون»، «مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن» و «مرکز داوری هدایت» با تأکید بر لزوم استفاده از روش‌های جایگزین روش قضایی اظهار کرد: امروز یکی از مسائلی که در بحث حل و فصل اختلافات بسیار مهم است، استفاده از روش‌های جایگزین قضایی است.

وی افزود: شما هرچه یک قرارداد تجاری را دقیق بنویسی باز احتمال بروز اختلاف وجود دارد و وقتی همه این اختلافات به دستگاه قضایی و محاکم قضایی سرازیر شود مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن کمبود وقت و طولانی شدن فرایند حل اختلاف است؛ برای همین نیز تجار و فعالان حوزه تجارات مایلند که از روش های جایگزین استفاده کنند.

میرمحمدصادقی گفت: داوری مزایای متعددی دارند که یکی از آن ها سرعت رسیدگی و دیگری محرمانگی رسیدگی است. مزیت دیگر تخصص داوران است که سبب می شود تصمیم منصفانه‌تری گرفته شود. مزیت دیگر ارزان‌تر بودن داوری نسبت به دادرسی قضایی است.

این حقوقدان با تأکید بر لزوم بی‌طرفی داور در امر داوری بیان کرد: داور بعد از انتخاب بی طرف است، اگر یک داور را طرفی انتخاب می‌کند و داوری را طرف دیگر، بعد از انتصاب هر دو بی‌طرف خواهند بود.

میرمحمدصادقی با اشاره به تجربه‌اش درخصوص حضور در داوری چند پرونده بزرگ بین‌المللی گفت: بنده در دو پرونده زیردریایی هایی که ایران از آلمان در دوره شاه خریده بود و پرونده هلیکوپترهای خریداری شده از شرکت بل هلیکوپتر به عنوان داور از طرف وزارت دفاع حضور داشتم که در آن ها رای‌های خوبی گرفته شد و در پرونده زیردریایی ها ۴۰۰ میلیون مارک به نفع ایران رای داده شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول