اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

درماندگی دولت تدبیر در «چم‌گنجشکی» یاسوج/تنش آبی میراثی برای دولت آینده

در یاسوج که باید به عنوان پیشانی و مرکز ثقل استان همه زیرساخت‌های آن آماده و مهیا باشد متاسفانه همچنان پروژه‌های زیادی راکد مانده‌اند و مردم مرکز استان را حسرت به دل کرده است که یکی از آن‌ها تصفیه‌خانه اضطراری آب این شهر است.

درماندگی دولت تدبیر در «چم‌گنجشکی» یاسوج/تنش آبی میراثی برای دولت آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمین پروژه‌های نیمه تمام و زخمی است که بنا به گفته مسئولان اکنون بیش از ۲ هزار پروژه نیمه تمام در مناطق مختلف استان وجود دارد از قلعه رئیسی و دیشموک گرفته که مردمان آن هنوز چشم به راه افتتاح تنها چند کیلومتر راه مواصلاتی هستند تا کهگیلویه و بهمئی چنین پروژه‌هایی دل مردم را خون کرده است.

در یاسوج که باید به عنوان پیشانی و مرکز ثقل استان همه زیرساخت‌های آن آماده و مهیا باشد متاسفانه همچنان پروژه‌های زیادی راکد مانده‌اند و مردم مرکز استان را حسرت به دل کرده است.

اگر نگاهی به سایر مراکز استان در کشور داشته باشیم و مراکز استانهای هم وزن و هم اندازه با شهر یاسوج را بنگریم در خواهیم یافت که چه ظلمی به این شهر شدند داستان کم کاری‌ها در همه دوره ها بوده اما در دوره هشت ساله کنونی دولت تدبیر و امید بسیاری از پروژه ها که از دولت قبل به این دولت واگذار شده هنوز در همان وضعیت اولیه قرار دارند «اینجا» و «اینجا».

علاوه بر این در دولت کنونی مسئولان مربوطه نتوانستند از پروژه‌های آماده ای که در اختیارشان گذاشته شد به خوبی نگهداری و مراقبت کنند که نمونه آن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهر یاسوج و وضعیت بحرانی آن است.

به این سو و آن سوی خود که نگاه کنیم پروژه‌های ریز و درشت بسیاری در مرکز استان همچنان دست نخورده باقی مانده که یکی از آنها مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری شهر یاسوج است که از دولت سابق برای تکمیل مابقی به ارث رسید و به دولت تدبیر و امید واگذار شد.

یکی از پروژه‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج در دوره دولت تدبیر و امید سر و صدای زیادی به پا کرد و اعتبارات ریز و درشت زیادی برای آن در نظر گرفته شد پروژه تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج بود.

شاید برخی فکر کنند شهر یاسوج در محاصره رودخانه ها و چشمه ها قرار گرفته و نیازی به تصفیه خانه اضطراری نیست، کافی است که با چندین عدد لوله و یک شبکه گذاری ساده آب پایداری برای این شهر تامین کرد.

اما واقعیت این است که یاسوج از همه نقاط استان وضعیت ناپایدارتری در تامین آب شرب دارد آب مورد نیاز از تعدادی چاه تامین می‌شود به اضافه اینکه تنها ۱۰ درصد آب مورد نیاز این شهر از محل آبشار یاسوج حاصل می‌شود.

وضعیت آب آشامیدنی شهر یاسوج به قدری بغرنج است که در سال‌های اخیر این شهر نه با بحران آب بلکه با تنش آبی مواجه بود و وضعیت آب شهر یاسوج از بحران عبور کرده بود.

در دوره مدیریت قبلی آب و فاضلاب استان قرار بر این شد که تصفیه خانه اضطراری آب نهایتاً در تابستان ۹۸ راه اندازی شود که اکنون در سال ۱۴۰۰ هم خبری از راه‌اندازی آن نیست.

آنگونه که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص راه اندازی این پروژه فقط و فقط به مردم وعده می‌دهند و توانی برای راه اندازی این پروژه حیاتی و مهم ندارند در حالی مسئولان دولت به اصطلاح تدبیر و امید در راه اندازی این پروژه درمانده شده اند که کارهای اساسی در آن انجام شده و اعتبارات کلان نیز برای آن هزینه شد و این پروژه همچنان به دلیل عدم پیگیری خاک می‌خورد.

البته این پروژه حاشیه هایی نیز داشت و به یاد داریم که در دولت تدبیر و امید 2 اداره و دستگاه برای تامین منافع خود بر سر اراضی این منطقه که «چم‌گنجشکی» نامیده می شود با یکدیگر درگیر شدند و حتی کار آنها به مراجع انتظامی و قضایی کشیده شد.

اما در آیین انتصاب رسمی اسفندیار برخه به عنوان مدیرعامل جدید آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد که با حضور جانباز مسئول اول آبفای کشور و به صورت وبینار برگزار شد  از خواسته‌های آبفای کشور راه اندازی این پروژه بود.

هرچند دولت تدبیر و امید در عملیاتی کردن این پروژه ناتوان نشان داد اما انتظار می‌رود که در دولت آینده این پروژه در اسرع وقت و با تدبیر به سرانجام برسد چرا که باید منتظر تنش آبی و روزهای سخت خشکسالی در شهر یاسوج باشیم.

انتهای پیام/82009/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول