اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

قریشی: نگران تحولات افغانستان هستیم

وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه اینکه مردم افغانستان از تمام طرفهای جنگ صلح می‌خواهند، تاکید کرد تصرف از طریق نظامی به نفع افغانستان نیست.

قریشی: نگران تحولات افغانستان هستیم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفت تصرف از طریق نظامی به نفع افغانستان نیست. 

وی افزود: جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. 

قریشی با بیان اینکه در حال حاضر در افغانستان جنگ و خونریزی در جریان است،‌گفت: پاکستان خواهان از دست رفتن جان مردم افغانستان نیست و به دنبال آینده بهتر برای این کشور است. 

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه مردم افغانستان از تمام طرفهای جنگ خواهان صلح هستند، یادآور شد: مردم افغانستان از جنگ و خونریزی خسته شدند. 

قریشی تاکید کرد که مردم افغانستان به یک رهبری که به آنها راه صلح را نشان دهد نیاز دارند. 

وی همچنین بار دیگر درباره واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا در خاک پاکستان گفت: این موضوع پایان یافته و سیاست اسلام آباد واضح است و اینکه پاکستان پایگاه نظامی در اختیار واشنگتن قرار نخواهد داد. 

بسیاری از مقامات کشورهای مختلف از جمله ایران در مورد تحولات اخیر در افغانستان ابراز نگرانی کردند. 

در این راستا، نماینده ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل درباره «اوضاع افغانستان» صحبت کرد.

وی در ابتدای سخنرانی خود گفت: «با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور در یک تقاطع قرار دارد. افغانستان می‌تواند به مسیر صلح برود که طی آن تمامی طرف‌ها با تعامل با گفت‌وگو موافقت کرده و به چند دهه خونریزی پایان بخشند یا اینکه می‌توانند خشونت‌ها بیشتری را در بر بگیرند در حالی که یکی از طرف‌ها توان نظامی خود را برای مجبور کردن طرف دیگر برای پذیرش شرایط صلح استفاده کند. جامعه بین‌الملل نباید اجازه بدهد مورد دوم اتفاق بیفتد چون این یک صلح واقعی نبوده و در نتیجه دوام نخواهد آورد».

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه سخنرانی خود افزود: «در واقع، یک افغانستان امن‌تر، با ثبات‌تر و موفق که در صلح با خود و همسایگان قرار دارد به نفع همه افغانستانی‌ها، منطقه و جهان خواهد بود. بر عکس، یک افغانستان ناامن و بی ثبات که منشا افراط‌گرایی خشونت آمیز، تروریسم و جنایت سازمان یافته باشد که شامل تولید و قاچاق مواد مخدر است تهدیدی برای خود افغانستانی‌ها و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود».

همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات اخیر در افغانستان در توئیتی نوشته است: به دقت تحولات نگران‌کننده در افغانستان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: ایران خواستار کاهش فوری تنش، احترام به حاکمیت قانون و گفت‌وگوی فراگیر است.

این اظهارات قریشی در حال مطرح می‌شود که طی دو ماه گذشته و پس از اعلام خروج نظامیان خارجی طالبان به شهرستان های مختلف افغانستان حمله کرده و چندین شهرستان را نیز به تصرف خود در آورده است. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول