اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مشارکت یک‌هزارم جمعیت کشور در موقوفه مهر فاطمی/ ۷۱۶ نفر به نام شهدا، سهام وقف خریداری کردند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح موقوفه مهر فاطمی از سال ۹۶ به‌صورت جدی و کشوری در جامعه معرفی شد، گفت: ۸۲ هزار واقف که یک‌هزارم جمعیت کشور را شامل می‌شود در این موقوفه مشارکت کردند.

مشارکت یک‌هزارم جمعیت کشور در موقوفه مهر فاطمی/ ۷۱۶ نفر به نام شهدا، سهام وقف خریداری کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در مراسم اختتامیه تکمیل سهام موقوفه مهر فاطمی که با حضور علما و اساتید برجسته حوزه علمیه در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، در خصوص این موقوفه اظهار کرد: از سال ۹۱ این موضوع مطرح‌شده بود که در استان برای حضرت فاطمه(س) وقف داشته باشیم و به این فکر و ایده رسیدیم که با مشارکت خیرین این وقف بنا گذاشته شود. مقداری سخت به نظر می‌‌رسید و پروژه سنگینی بود که پیشینه هم نداشت، تا اینکه برای انجام آن خدمت علما و مراجع عظام تقلید مانند حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و علمای برجسته حوزه علمیه استان مانند حضرات آیات سیدان، رضازاده، مروارید، مرتضوی و نماینده ولی‌فقیه در استان، حضرت آیت‌الله علم‌الهدی رسیدیم و این طرح را معرفی کردیم و نسبت به آن فرهنگ‌سازی انجام دادیم و از سال ۹۶ این طرح به‌صورت جدی و کشوری در جامعه معرفی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بابیان اینکه ۸۲ هزار واقف که شامل ۲۳ هزار و ۶۱۸ نفر از استان خراسان رضوی و ۵۸ هزار نفر از سایر استان‌ها می‌شدند، در این موقوفه مشارکت کردند و وقف انجام دادند، یادآور شد: ترکیب جمعیتی این موقوفه ۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر از خواهران و ۴۴ هزار و ۳۳۱ نفر از برادران را شامل می‌شد که به‌صورت میانگین هر نفر ۴ سهم را خریداری کردند و اگر به شکل دیگری بخواهیم به این آمار توجه کنیم، باید بگویم که در کشور، از هر یک‌میلیون نفر، هزار نفر، یعنی یک‌هزارم جمعیت کشور در این موقوفه مشارکت داشتند.

وی با اشاره به اینکه ۷۱۶ نفر به نام شهدا، سهام وقف خریداری کرده‌اند و جلوه‌های خاصی در وقف‌هایی که صورت گرفت اتفاق افتاد، افزود: به‌عنوان‌مثال مادر شهیدی که سه فرزندش را تقدیم انقلاب کرده بود، وقف انجام می‌داد و مادر یکی از شهدای مدافع حرم که در جلسه تجلیل از مادران شهدا حضور یافته بود، تا از این موقوفه مطلع شد در این وقف سهیم شد و وقف را به نام فرزند شهیدش انجام داد.‌

احمدزاده بیان کرد: خانم دیگری در شهر سرخس که به لحاظ تکلم نمی‌توانست به‌راحتی صحبت کند نیز در شهر راه افتاده بود و این موقوفه را به مردم معرفی و دعوت به مشارکت می‌کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع وقف، تصریح کرد: وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود و به گفته پیامبر اکرم(ص) پرونده اعمال تمام مردم پس از مرگ بسته می‌شود، مگر سه مورد که یکی از آن‌ها، افرادی هستند که وقف انجام داده‌اند. موقوفه مهر فاطمی نیز باعث شد که الگوی جدیدی در وقف و امور خیریه، تحت عنوان وقف مشارکتی در کشور شکل بگیرد. انجمن‌ یاوران وقف علم و فناوری و دانشکده علوم قرآنی نیز از همین الگو استفاده کردند.

ثبت ۸۰۰ عنوان وقف در سامانه موقوفات کشور

در ادامه معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز با تأکید بر اینکه نهاد وقف یک‌نهاد پر خیروبرکت است که عموم جامعه در عرصه‌های مختلف از این نهاد بهره‌مند می‌شوند، گفت: واقفان در زمان خود، چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام و در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی یک کار انسانی و اسلامی می‌کنند و مال خود را برای خلق‌الله اختصاص می‌دهند و وقف می‌کنند.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی با یادآوری اینکه مردم هم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، آموزشی، درمانی، اقتصادی، خانواده و عرصه‌های مختلف دیگری پای‌کار آمدند، ابراز کرد: حدود ۸۰۰ عنوان در سامانه موقوفات کشور وجود دارد، که باید قدردان این اقدام واقفین نیک‌اندیش  باشیم که پای‌کار آمده‌اند و خدمت‌گزار جامعه هستند و باید قدرشان را بدانیم.

وی در مورداستفاده از منافع موقوفه مهر فاطمی عنوان کرد: منافع موقوفه‌ مهر فاطمی در جهت ترویج فرهنگ فاطمی، با انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و برگزاری اعیاد و مراسمات مذهبی حضرت زهرا(س) هزینه می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول