اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پولیتیکو: دموکراسی فرانسه بیمار است/بی‌اعتمادی ۷۰ درصدی به نظام حاکم

یک رسانه بین‌المللی با اشاره به مشارکت اندک مردم در انتخابات منطقه‌ای فرانسه دموکراسی این کشور را «بیمار» توصیف کرده است.

پولیتیکو: دموکراسی فرانسه بیمار است/بی‌اعتمادی ۷۰ درصدی به نظام حاکم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» در گزارشی تفصیلی با اشاره به مشارکت اندک مردم فرانسه در دور اول انتخابات منطقه‌ای در فرانسه دموکراسی این کشور را بیمار توصیف کرده است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و رقیبش «مارین لوپن» هیچ کدام نتوانستند در دور نخست‌ انتخابات منطقه‌ای فرانسه به نتایج مورد انتظارشان دست پیدا کنند و نکته مهم‌تر اینکه در رویدادی بی‌سابقه نزدیک به دو سوم از مردم، پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند. 

گفته می‌شود حزب مرکزگرای ماکرون (حزب آن مارش)  ۱۰ درصد از آرا را تصاحب کرده؛ رأیی که تنها برای شرکت کردن در دور دوم این رأی‌گیری که یکشنبه آینده برگزار می‌شود کافی است.

پایگاه پولیتیکو نوشته «فرانسه، گرفتار بحران دموکراسی شده است. این مشکل روز یکشنبه که نزدیک به دو سوم رأی‌دهندگان به صندوق‌های رأی در انتخابات خودش را به صورت کاملاً عیان نشان داد.»

مشارکت در این انتخابات نسبت به دور قبلی انتخابات منطقه‌ای با کاهش ۱۶ درصدی مواجه بود و اتفاقی کم‌سابقه در انتخابات‌های فرانسه به شمار می‌رفت.

پایگاه پولیتیکو نوشته کاهش مشارکت به دلیل شیوع ویروس کرونا هم نبوده است. تنها ۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز IFOP گفته‌اند که این بیماری همه‌گیر در تصمیم آنها برای شرکت نکردن در انتخابات نقش داشته است. مضاف بر این، انتخابات‌هایی که ظرف ۱۲ ماه گذشته در کشورهای ایتالیا، آلمان و هلند برگزار شده‌اند همگی نرخ مشارکت نزدیک به نرمال داشته‌اند.

پولیتیکو می‌نویسد: «برای متخصصان افکارسنجی و دانشمندان علوم سیاسی، کاهش مشارکت در انتخابات فرانسه نشانه‌ای هشدار دهنده از بحران بی‌تفاوتی مردم و عدم نمایندگی مردم توسط سیاستمداران است و آنچه وضعیت را بدتر کرده، از بین رفتن دوگانگی‌های سنتی بین گروه‌های چپ و راست است که توسط امانوئل ماکرون کمرنگ شده است.»

امانوئل ریوری، عضو موسسه افکارسنجی کانتار پابلیک می‌گوید: «دموکراسی فرانسه بیمار است. گزینه‌های سیاسی موجود به اندازه‌ای به هم شباهت دارند که به نظر می‌رسد حیات سیاسی تئاتری است که در آن سیاستمداران بیشتر به اینکه خودشان انتخاب شوند علاقه دارند تا اینکه بخواهند مسائل مهم جامعه را حل کنند. 

نتیجه این انتخابات به دقت در فرانسه دنبال می‌شود و کارشناسان آن را تب‌سنج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه می‌دانند که قرار است کمتر از یک سال دیگر برگزار شود.

پولیتیکو نوشته این انتخابات می‌تواند تبعات سنگینی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده داشته باشد. هم ماکرون و هم مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی که قرار است در آن انتخابات با هم رقابت کنند عملکردهایی ضعیف‌تر از حد انتظار داشته‌اند.

به نوشته پولیتیکو سرنوشت ماکرون و لوپن را در آن انتخابات این مسئله تعیین خواهد کرد که آیا رأی‌دهندگان فرانسوی در آن زمان هم همینقدر با طبقات و مباحثات سیاسی احساس بیگانگی کنند یا خیر. 

رأی‌دهندگان ممکن است در انتخابات سال آینده همان‌کاری را انجام دهند که در سال ۲۰۱۷ انجام دادند: آنها با انتخاب ماکرون که یک فرو تازه‌کار و بیرون از حلقه سیاست بود اعتراضشان را به نظم حاکم نشان دادند.

هم ماکرون و هم مارین لوپن تلاش دارند از خودشان تصویر سیاستمدارانی خارج از حلقه حاکمیت که علیه یک نظم سیاسی ورشکسته شوریده‌اند به نمایش بگذارند اما اتفاقات فعلی نشان می‌دهد اوضاع ممکن است به نفع یک فرد ثالث تمام شود، اگرچه هنوز مشخص نیست آن فرد سوم چه کسی است.

جین-ایور دورگامن، محقق علوم سیاسی و افکار سنجی می‌گوید: «بخش زیادی از رأی‌دهندگان دیگر خودشان را در جرگه هواداران هیچ حزب سیاسی قرار نمی‌دهند. این باعث شده رفتار رأی‌دهندگان بسیار سیال و پیش‌بینی‌ناپذیر شود. این می‌تواند یک بار دیگر، همانند سال ۲۰۱۷ به نفع یک شخصیت ناشناخته تمام شود.»

ماکرون نتوانسته به وعده‌هایش در سال ۲۰۱۷ برای احیای اعتماد عمومی به نظام سیاسی در فرانسه عمل کند. دوران حضور او در قدرت، با ۲ بار قهر بی‌سابقه مردم با صندوق‌های رأی همراه بوده است.

«آرور برگه»، یکی از هم‌حزبی‌های ماکرون در پارلمان فرانسه درباره عملکرد حزب «لا رپوبلیک آن مارش» در این انتخابات گفته «این سیلی دموکرات به صورت همه ما بود.»

این نماینده پارلمان تعبیر سیلی را از اتفاقی که حدود ۱۰ روز پیش هنگام سفر ماکرون به منطقه‌ای در جنوب فرانسه رخ داده گرفته است. در جریان آن سفر مردی به صورت ماکرون سیلی زد.

عملکرد ماکرون در فرانسه مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفته. «دامیل تارل» ۲۸ ساله که به ماکرون سیلی زد در جلسات بازجویی انگیزه‌اش از این کار را خشم از «افول فرانسه» توصیف کرده است.

او در جلسات بازجویی گفته که با جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» که اعتراضاتشان دولت ماکرون را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد ارتباطاتی داشته است. 

مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی هم عملکرد بهتری نسبت به ماکرون نداشته. نامزدهای مورد حمایت حزب او عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ۶ سال پیش داشتند.

نتظار می‌رفت حزب اجتماع ملی در دور نخست این رأی‌گیری در صدر قرار گرفته و دست‌کم در یکی از مناطق پیروز شود. این حزب، اکنون پیش‌بینی می‌شود جایگاه دوم را به خودش اختصاص دهد.

مارین لوپن خودش به عنوان نامزد در این انتخابات شرکت نکرده اما حزب متبوعش را در این رأی‌گیری رهبری می‌کند. او مشارکت بی‌سابقه اندک در این انتخابات را «فاجعه مدنی» توصیف کرده است. پیش‌بینی شده ۶۶ درصد در این انتخابات شرکت نکرده باشند.

لوپن، ناتوانی دولت ماکرون در ایجاد اعتماد نسبت به نهادهای سیاسی را عامل مشارکت اندک در این انتخابات دانسته است. او گفت: «بیاید با واقعیت روبرو شویم. در یک رویداد بی‌سابقه نزدیک به ۷۰ درصد به دلیل بی‌اعتمادی به نظام انتخاباتی حاضر به مشارکت نشده‌اند. این بی‌اعتمادی موجب شده رأی‌دهندگان احساس کنند هیچ چیز قابل تغییر نیست و همه چیز به یغما رفته است.»

رأی‌دهندگان برای انتخابات شوراهای جدید در ۱۲ ناحیه مستقر در بخش اصلی فرانسه، جزیره کرس به علاوه چهار منطقه برون‌مرزی این کشور به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. بیش از ۱۵۷۰۰ کاندید برای تصاحب ۴۱۰۰ کرسی فعالیت می‌کنند.

پایگاه پولیتیکو نوشته مشارکت اندک در انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد فراتر از همه این عوامل، مردم فرانسه برای هیچ انتخاباتی غیر از انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت قائل نیستند. 

دورماگن، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «ماکرون کاملاً سیستم سیاسی را شخصی و رئیس‌جمهور محور کرده است بنابراین، با توجه به تمرکزگرایی مفرط ریاست‌جمهوری به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری ماکرون انتخابات‌های دیگر کاملاً بی‌معنا به نظر می‌رسند.»

این نخستین بار است که حزب ماکرون در انتخابات منطقه‌ای فرانسه شرکت می‌کند. این حزب، در انتخابات منطقه‌ای دور قبل که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد هنوز اعلام موجودیت نکرده بود.

کارشناسان می‌گویند انتظار نمی‌رفته حزب ماکرون عملکرد خوبی در این انتخابات داشته باشد. ماه پیش یک وزیر کابینه ماکرون به خبرگزاری فرانسه گفت: «حزبی که در قدرت است هیچ‌گاه عملکرد خوبی در چنین انتخابات‌هایی ندارد.»

با وجود این کارشناسان می‌گویند باز هم عملکرد حزب آن مارش بدتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفته است. این حزب در هیچ‌یک از مناطق به صورت مستقیم پیروز نشده و این نشانه‌ای است که نتوانسته در سطح محلی حمایت‌های کافی مردمی را جلب کند.

انتخابات منطقه‌ای فرانسه به دلیل همه‌گیری کرونا سه ماه تعویق افتاد. دور دوم این انتخابات یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول