اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«کتائب القسام»؛ از سنگ تا موشک دوربرد و پهپاد

ابزارها و شیوه مبارزاتی «کتائب القسام» شاخه نظامی حماس از زمان تأسیس تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و رژیم صهیونیستی را در بهت فرو برده است.

«کتائب القسام»؛ از سنگ تا موشک دوربرد و پهپاد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کتائب القسام» (گردان‌های عزّالدین القسام) شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس در طول ۲۹ سال موفق به ارتقای تاکتیک‌های دفاعی و شیوه مبارزاتی خود شده است.

خبرگزاری «آناتولی» با انتشار یک اینفوگرافیک در این باره نوشت، القسام در این ۲۹ سال از سنگ، سلاح سرد و ربایش نظامیان صهیونیست به موشک‌‌های دوربرد و پهپادهای شناسایی و انفجاری رسیده است.

 

تأسیس 

گردان‌های القسام در سال ۱۹۹۲ توسط تعدادی محدودی تأسیس شد. مبارزان اولیه آن یک گروه نظامی بودند که در سال ۱۹۸۴ یعنی چند سال پیش از اعلام تشکیل جنبش حماس تحت عنوان مجاهدین فلسطینی تشکیل شد. این جنبش پس از تشکیل حماس به طور رسمی زیرمجموعه این جنبش و شاخه نظامی آن تحت عنوان کتائب شهید عزالدین القسام قرار گرفت.

شاخه نظامی حماس با اسارت دو سرباز صهیونیست در سال ۱۹۸۹ به صورت رسمی علنی اعلام موجودیت نمود؛ اما در سال ۱۹۹۲ گردان‌های نظامی شهید عزالدین القسام زیر نظر شهید یحیی عیاش رسماً اعلام موجودیت کردند. حماس تنها راه را مقاومت و راهکار دو دولتی را خیانت به آرمان فلسطین می‌داند. 

نام این کتائب برگرفته از شهید عزالدین القسام یکی از رهبران مبارزان فلسطینی در سال‌های دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ میلادی است که با اشغالگران انگلیسی و مهاجران یهودی به مبارزه می‌پرداخت. عزالدین القسام طی سال‌های طولانی با نیروهای انگلیسی به مبارزه پرداخت و در سال ۱۹۳۵ میلادی در حیفا به شهادت رسید. وی هدف خود را جلوگیری از تحقق اهداف شوم ملت یهود در تشکیل کشوری یهودی در فلسطین و هم‌چنین تشکیل یک کشور عربی اسلامی در فلسطین قرار داده بود.

شهید «صلاح شهاده»، شهید «یحیی عیاش»، «یحیی سنوار»، شهید «عماد عقل»، «محمود مبحوح» افرادی‌اند که از آنان به عنوان مؤسسان القسام یاد می‌شود. فرماندهی کنونی القسام بر عهده «محمد ضیف» است که پس از ترور شهید «احمد سعید خلیل الجعبری» در آغاز جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۲ به این سمت انتخاب شد.

 

 

اولین فعالیت‌های نظامی 

رزمندگان القسام در ابتدای فعالیت خود از سلاح سرد و برخی سلاح‌های گرم ساده استفاده می‌کردند و سپس به ساخت تفنگ و بمب دستی روی آوردند.

ساخت موشک

این گردان‌ها اولین موشک‌های خود را به نام «قسام ۱» ساخت که برد آن ۱۰ کیلومتر بود و سپس آن را به قسام ۲ و ۳ ارتقا داد.

موشک‌های القسام برای اولین بار در فوریه ۲۰۰۲ بکار گرفته شد.

القسام از سال ۲۰۱۲ در حال ارتقای موشک‌های خود را از نظر برد و قدرت انفجاری است.

آخرین این موشک‌ها که از آن رونمایی کرده مربوط به ماه می گذشته است که برد آن را ۲۵۰ کیلومتر اعلام کرده است.

طی سال‌‎های گذشته به موشک‌های هدایت شونده دست پیدا کرده همانطور که موشک‌های ضد زره ساخته است.

 

 

یگان‌های گردان‌های القسام

یگان مهندسی، پدافند هوایی، کماندوهای دریایی معروف به یگان قورباغه‌های انسان‌نما، یگان توپخانه، یگان استشهادی‌ها، یگان پشتیبانی و یگان در سایه که مأموریت آنها تأمین امنیت نظامیان صهیونیستی است که به اسارت حماس درمی‌آیند.

نظامی صهیونیست «گلعاد شالیت» در سال ۲۰۰۶ به اسارت القسام درآمد و در سال ۲۰۱۱ با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شد.

همچنین گردان‌های القسام در ژوئیه ۲۰۱۴ از به اسارت گرفتن «آرون شاؤول» نظامی صهیونیست در جنگ ۵۱ روزه و رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۵ از قطع تماس با «هدار گولدن» نظامی صهیونیست در رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

«آبراهام منگستو» دیگر نظامی صهیونیست نیز در ژوئیه ۲۰۱۵ هنگام عبور از حصار امنیتی در شمال نوار غزه ناپدید شد و رژیم صهیونیستی از ناپدید شدن یک نظامی دیگر خود به نام «هشام السید» در ابتدای ۲۰۱۶ در مرزهای غزه خبر داد.

القسام تا کنون از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره این چهار اسیر صهیونیست خودداری کرده است.

 

دستاوردهای بارز القسام

کتائب عزالدین قسام طی سال‌های طولانی مبارزه اقدامات بزرگی داشته است. برخی از آنان عبارت‌اند از : پیروزی سال ۲۰۰۶ در نوار غزه و خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه، شکست رژیم در جنگ ۲۲ روزه (۲۰۰۸)، جنگ ۸ روزه (۲۰۱۲)، جنگ ۵۱ روزه (۲۰۱۴) و جنگ ۱۱ روزه (۲۰۲۰).

گردان‌های القسام و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی در جنگ اخیر (۱۱ روزه) با رژیم صهیونیستی بیش از ۴۰۰۰ موشک و راکت به سمت فسلطین اشغالی شلیک و خسارت‌های میلیون دلاری به این رژیم وارد کردند (جزئیات بیشتر).

 

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول