اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

از شایعه تا واقعیتِ «زمین بی طرف» برای دیدارهای استقلال و تراکتور/فشار به AFC با لابی رسانه‌ای الهلال

رسانه های سعودی از روز گذشته با انتشار خبری خط دار در تلاش هستند تا پروژه تاریخ گذشته «زمین بی طرف» را در دیدارهای نمایندگان ایران زنده کنند.

از شایعه تا واقعیتِ «زمین بی طرف» برای دیدارهای استقلال و تراکتور/فشار به AFC با لابی رسانه‌ای الهلال

به گزارش خبرگزاری فارس، باز نزدیک شدن آغاز مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2021 شایعات زیادی درباره نحو برگزاری این مرحله شنیده می شود اما پشت پرده این شایعات چیست؟

*سوء استفاده سعودی ها از سکوت AFC

سکوت کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شده تا رسانه های سعودی دست به خبرسازی بزنند. طبق برنامه AFC قرار شد به دلیل شرایط کرونایی تعیین تکلیف میزبان این مرحله بعد از اتمام مسابقات مرحله گروهی در منطقه شرق صورت بگیرد.

از دو روز پیش مسابقات مرحله گروهی در منطقه شرق آغاز شده و تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت. هنوز هیچ خبری رسمی در زمینه نحو برگزاری مسابقات مرحله یک هشتم نهایی به گوش نمی رسد ولی برخی از رسانه های سعودی تحرکات خود را به صورت هدف دار آغاز کردند.

*طبق فرمول کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است مسابقات مرحله یک هشتم نهایی در غرب به میزبانی تیم های زیر برگزار شود:

استقلال(میزبان)-الهلال عربستان

النصر(میزبان)-تراکتور ایران

استقلال تاجیکستان(میزبان)-پرسپولیس

شارجه(میزبان)-الوحده امارات

*قدرت رسانه ای الهلال در عربستان

با توجه به قدرت رسانه ای تیم فوتبال الهلال در کشور عربستان و همراه بودن 80 درصد رسانه های سعودی با این تیم متمول که به نوعی نماد ملی عربستان به شمار می آید، شایعاتی از روز گذشته آغاز شده تا بتوانند AFC را تحت فشار بگذارند.

نشریه «اسپورت 360 سعودی» روز گذشته در خبری فوری مدعی شد بازی های نمایندگان ایران با سعودی ها در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف برگزار می شود.

این رسانه سعودی در این کشور به حمایت از الهلال شهرت دارد و نویسنده این مطلب کاملا طرفدار الهلال است انتشار این خبر به نوعی خط دار باعث شده تا موج جدیدی در رسانه ها ایجاد شود.

الهلال در این پروژه خبرسازی ذی نفع اول است چون باید برای بازی با استقلال به تهران  سفر کند. ازسوی دیگر نمایندگان ما در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 دو ماه پیش عازم عربستان شدند و در خاک این کشور بازی کردند تا مشکل بازی نمایندگان کشورمان با عربستانی ها در زمین بی طرف به خط پایان برسد.

*پایان پرونده زمین بی طرف با سعودی ها

سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ فوتبال کشورمان بارها تاکید کرده که مشکل بازی ما با عربستانی با حضور نمایندگان ما در این کشور به پایان رسیده و کنفدراسیون فوتبال آسیا اکنون در حال بررسی شرایط کرونایی است تا تصمیم نهایی خود را درباره نحو برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بگیرد.

همچنین یاسر المسحل رئیس فدراسیون فوتبال عربستان برای اولین بار در شش سال گذشته در مصاحبه تلویزیونی این کشور اعلام کرد: ما تابع تصمیم AFC در بازی با نمایندگان ایران هستیم و هر تصمیمی گرفته شود حاضر به اجرای آن هستیم.

این سخنان بلندترین مقام فوتبالی عربستان بعد از حضور استقلال و فولاد در خاک این کشور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 نشان می دهد آنها مشکلی برای حضور در تهران ندارند. برای اولین بار بود که در شش سال گذشته یک مقام ورزشی عربستان بهانه تراشی نکرد و وقتی حرف از بازی با نمایندگان ایران به میان آمد سکوت کرد و موضع نگرفت و این مساله به نوعی چراغ سبز برای حضور در ایران بود.

اما اینکه چرا سایت «اسپورت 360 سعودی» روز گذشته به صورت غیرمنتظره خبری بدون منبع را مبنی بر برگزاری بازی های استقلال و تراکتور در زمین بی طرف منتشر کرد دو دلیل منطقی دارد.

دلیل اول: این رسانه کاملا حامی الهلال عربستان و خبرنگار این خبر طبق اطلاعات رسیده از این کشور به شدت حامی الهلال است و با انتشار این خبر می خواست یک فضای رسانه ای کاذب ایجاد کند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا را زیر فشار بگذارد تا بازی استقلال با الهلال از ورزشگاه آزادی به زمین بی طرف منتقل شود.

دلیل دوم: الهلال رقیب سنتی النصر در شهر ریاض است و بازی های این دو تیم ریشه دار همیشه حاشیه های زیادی را درپی دارد. به همین خاطر انتشار این خبر به نوعی به ضرر النصر نیز هست چون تیم زردهای ریاض میزبان تراکتور در شهر ریاض هستند و با انتشار این خبر رقیب سنتی الهلال میزبانی اش را از دست می دهد.

با این توضیحات باید اشاره کرد کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز تصمیم نهایی خود را درباره فرمت برگزاری مسابقات نگرفته ولی شنیده ها حاکی از آن است که مرحله یک هشتم نهایی ممکن است به دلیل تداوم شرایط کرونایی به صورت متمرکز برگزار شود ولی این بدان معنا نیست که بازی های نمایندگان ایران با عربستان در زمین بی طرف برگزار می شود بلکه به گفته خود سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران احتمال دارد تهران هم بتواند میزبانی متمرکز مسابقات را داشته باشد و به عنوان کاندیدای قوی برای میزبانی در این رقابت ها نامش مطرح شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول