اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

۴ عامل تأثیرگذار در وقوع حادثه اتوبوس خبرنگاران‌/کمیسیون ایمنی راه‌ها مسئول بررسی‌‌ حادثه‌ شد

عدم اخذ صورت وضعیت مسافر، سرعت بالا در محور روستایی، بی‌توجهی به عیوب فنی خودرو و نظارت ناکافی راهداری و پلیس راه بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی بین‌شهری، از مواردی است که سلسله‌وار رخ داده و منجر به بروز حادثه برای اتوبوس خبرنگاران در نقده شده است.

۴ عامل تأثیرگذار در وقوع حادثه اتوبوس خبرنگاران‌/کمیسیون ایمنی راه‌ها مسئول بررسی‌‌ حادثه‌ شد

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگز‌اری فارس حدود ساعت 17:50 روز گذشته دوم تیر، اتوبوس حامل خبرنگاران که در محور روستایی دشت غوره‌ 18 کیلومتر مانده به نقده در استان آذربایجان غربی دچار حادثه و واژگون شد که در این حادثه 2 تن از سرنشینان که از خبرنگاران خبرگز‌اری‌های جمهوری اسلامی ایران و ایسنا بودند، متأسفانه جان باختند و 5 سرنشین دیگر نیز به شدت مصدوم شده‌اند.

* سرعت زیاد در قوس جاده کنترل اتوبوس را از دست راننده خارج کرد

در گز‌ارش اولیه پلیس راه، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و انحراف اتوبوس به منتهی الیه سمت چپ جاده، عامل واژگون اعلام شد؛ با توجه به آنکه محور مذکور، محور روستایی بوده و مسیر عبور هم کوهستانی و سرازیری بوده است، به علت سرعت زیاد کنترل وسیله نقلیه از دست راننده خارج شده و ‌‌به دلیل عدم کنترل در قوس جاده، این اتوبوس به منتهی الیه سمت چپ منحرف می‌شود.

* اتوبوس بدون صورت وضعیت مسافرگیری و تردد داشته است‌

شب گذشته مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به فارس گفت که اتوبوس مذکور زیرمجموعه شرکت‌های حمل و نقل نبوده است و از مجموعه حمل‌ونقل مسافر نگرفته است؛ این اتوبوس آخرین باری که در حمل ونقل عمومی فعالیت داشته است،  روز دوم اردیبهشت 1400 بوده است که آخرین صورت وضعیت را در سیستم حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای گرفته است.

فرهاد صالحیان با بیان اینکه اتوبوس مذکور تا 19 مرداد 1400 معاینه فنی معتبر دارد.‌ اضافه کرد: این اتوبوس در سفر خود، صورت وضعیت مسافر نداشته است.

* قانون: حمل مسافر برای شرکت‌هایی که از وزارت راه‌ و یا شهرداری مجوز دریافت نکند‌ ممنوع است

به گزارش فارس طبق ماده 1  قانون الزام شرکت‌ها و موسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه، شرکت‌ها و موسساتی که در امر حمل و نقل جاده‌ای بین‌شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند موظف هستند بر حسب نوع فعالیت برای هر جابه‌جایی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی موضوع این قانون استفاده کنند و به جای آن مجاز به استفاده از اوراق انحصاری – اختصاصی یا انواع دیگر است.

همچنین طبق ماده 203 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، حمل مسافر برای شرکت هایی که از وزارت راه‌ و یا شهرداری مجوز دریافت نکرده باشند، ممنوع است مگر در شرایط اضطراری و با اجازه پلیس راه و یا راهنمایی و رانندگی؛ ‌در محور‌های برون شهری صرفا تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بلامانع است، ضمنا تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهاد‌های نظامی انتظامی به منظور جابه‌جایی مسافر و کارکنان خود و خانواده آنان در مسیر‌های بین شهری ممنوع است.‌

دستور وزیر راه برای بررسی حادثه اتوبوس خبرنگاران/کمیسیون ایمنی راه‌ها را مسئول بررسی حادثه شد

پس از وقوع این حادثه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دستور ویژه‌ای برای بررسی علل سانحه صادر کرد.

وزیر راه و شهرسازی دستور داد که کمیسیون‌های ماده‌های 11 و 12 آیین‌نامه اجرایی تبصره 1 ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به سرعت تشکیل و گزارش مربوط در کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی و دستورات لازم برای جلوگیری از وقوع سوانح مشابه، ابلاغ شود و در صورت هرگونه کاستی احتمالی با مقصران حادثه برخورد لازم صورت گیرد.

محمد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه ‌دو بانوی خبرنگار به نام‌ های ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی از خبرنگاران پر تلاش، متعهد و دلسوز خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا در این حادثه جان باختند، ضمن همدردی و تسلیت به جامعه خبری، همکاران این عزیزان در این خبرگزاری‌ها و به ویژه خانواده های این عزیزان، برای‌ مصدومان این سانحه شفای عاجل طلب کرد‌.

* ضرورت رسیدگی به موضوع تردد اتوبوس بدون صورت وضعیت و سرعت بالا در محور روستایی

به گزارش فارس تردد اتوبوس با مسافر و بدون صورت وضعیت تخلف محسوب می‌شود و ضرورت دارد پلیس راه در این موضوع دقت ویژه‌ای داشته و نظارت دقیق‌تری داشته باشد وقتی اتوبوس برای تردد مسافر صورت وضعیت اخذ نکند، موضوع بیمه مسافران‌ هم تحت حاشیه قرار می‌گیرد و درواقع حق مسافر ضایع می‌شود ضمن آنکه با اخذ صورت وضعیت موضوع سامانه سپهتن‌ که مدام بر عملکرد راننده (از طریق دوربین نصب شده در اتوبوس) نظارت دارد هم به حاشیه می‌رود و همین امر ممکن است به بروز حوادث بعدی بینجامد بنابراین اخذ صورت وضعیت برای جابه جایی مسافر طبق قانون الزامی است.

از سوی دیگر بستن کمربند ایمنی نیز الز‌امی است که باید حتما از سوی راننده اتوبوس به مسافران تأکید شود و راننده در صورتی که مسافری نسبت به بستن کمربند ایمنی اقدام نکند، باید سیر خود را متوقف کند.

موضوع دیگر سرعت سیر در محورهای روستایی است که باید حتما به تابلوهای محدودیت سرعت توجه شود، محورهای روستایی با توجه به قوس و شیب‌هایی که در احداث آن در نظر گرفته می‌شود برای سرعت‌هایی نظیر 30 تا حداکثر 50 الی 60 کیلومتر (بسته به نوع محور و قوس و شیب آن) در نظر گرفته شده است، حال اگر‌ محدودیت سرعت در این محورهای روستایی مورد توجه قرار نگیرد، منجر به بروز حادثه می‌شود، درصدی از تصادفات جاده‌ای در همین محورهای روستایی عمدتا به دلیل عدم توجه به محدودیت سرعت و سرعت بالا رخ داده است.

‌با توجه به موارد مذکور ضرورت دارد نهادهای متولی نظیر وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی، به موضوع تخلفات احتمالی که منجر به برو‌ز این حادثه شده، به سرعت ورود کرده و در قالب کمیسیون‌های ماده‌های 11 و 12‌ اقدام کنند تا حداقل در موارد بعدی شاهد بروز‌ چنین حوادث مشابهی و از دست رفتن عزیزان این مرز و بوم نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول