اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

چگونه می‌توانیم روابط دوستی بچه‌ها را مدیریت کنیم؟

گاه پیش می آید که والدین متوجه روابط سمی و اشتباه فرزندان با دوستانی می شوند که مناسب آنها نیستند اما یا بچه ها حرف گوش نمی دهند یا اینکه ممکن است با خروج از رابطه دوستی دچار آسیب شوند.

چگونه می‌توانیم روابط دوستی بچه‌ها را مدیریت کنیم؟

گروه خانواده ـ زهره سعیدی: داشتن دوست و ارتباط با دوستان، از دوران کودکی باعث رشد و سلامت بهتر ذهن و روان انسان ها می شود بچه هایی که طبق تحقیقات دوستان خوب و مناسبی دارند در آینده مشکلات عاطفی کمتری را تجربه می کنند و در مقابل نیز کسانی که دوستان نامناسبی را انتخاب می کنند به لحاظ عاطفی، اخلاقی و نوع زندگی دچار مشکلات زیادی در بزرگسالی می شوند به طوریکه اشتباهات زیادی مرتکب می شوند که بعدها بابت آنها افسوس می خورند. در روایات و احادیث نیز درباره اهمیت داشتن دوست خوب تأکیدات زیادی شده است.

دوستان حتی بر مهارت های اجتماعی، ارتباط برقرار کردن با دیگران، توانایی تفکر و حل مسئله ، عملکرد تحصیلی و تعاملات آتی آینده انسان نیز اثر می گذارند. اما گاه پیش می آید بچه ها از همان کودکی دوستانی را برای خود برمی گزینند که انتخاب درستی برایشان نیست و والدین نیز به این امر بی توجه هستند درحالیکه در بزرگسالی بر زندگی شان اثر می گذارد. 

خیلی از نشان ها و علامت ها از همان ابتدا مشخص می کند که بچه ها در این زمینه روابط دوستی مناسبی را برقرار نکرده اند در واقع والدین در اینجا نقش مشاور را می توانند برای انتخاب دوست داشته باشند و آگاه باشند که نشانه ها و علائمی هست که مشخص می کند کودک در رابطه دوستی درستی قرار نگرفته است که برخی از آنها بدین شرح است:

1-اگر کودکتان تمام تلاشش را برای جلب توجه دوستش گذاشته، به احتمال زیاد تعادل قدرت، تغییر کرده و کودک شما در رابطه درستی قرار نگرفته است. علتش هم این است که در دوستی باید تعادل وجود داشته باشد و هر یک از دو نفر به یک اندازه وقت و انرژی بگذارند وقتی یکی انرژی بیشتری می گذارد این رابطه دچار مشکل است.

2-اگر دوست فرزندتان با والدین خود یا هر بزرگسال دیگری با بی ادبی رفتار می کند، این نشانه خوبی نیست و مراقب باشید چرا که می تواند یک الگوی منفی برای فرزند شما نیز باشد.

3-دوست فرزندتان قوانین کودک شما را رعایت نمی کند. مثلا اگر به فرزندتان گفتید ساعت شش عصر منزل باشد اما دوستش این قانون را احمقانه خواند یا به فرزندتان گفتید بعد از ساعت 9 شب هیچ تماسی نباید باشد، دوست او مدام تماس گرفت و اعتراض کرد که این قوانین برای بچه های کوچک است.

4- فرزند شما به طرق مختلف توسط دوست خود تحقیر می شود. این تحقیرها اعتماد به نفس بچه شما را کم میکند و در بزرگسالی او نیز اثرگذار است.

5- دوست فرزندتان تلاش می کند فرزندتان در مدرسه قانون شکنی کند. این را از فرزندتان شنیده اید که او در مدرسه چه کارهایی مرتکب می شود.

6- دوست فرزندتان از او می خواهد که رازها را نگه دارد این را شما تصادفا از زبان او شنیدید درحالیکه فرزندتان هیچ حرفی از بیرون منزل یا صحبت هایشان به شما نمی زند.

7-دوست فرزندتان در جمع بی ادبی می کند. این با اشتباه کردن متفاوت است همه بچه ها اشتباه می کنند اما اگر متوجه شوید این بچه در جمع بداخلاقی دارد، می توانید تصور کنید در خانه آنها دچار مشکلاتی هستند که ممکن است در منزل و بر روی فرزند شما نیز اثرگذار باشد.

 

8-دوست فرزندتان دنبال دوست یابی از سوی کم زورها است این نشانه می دهد که او قلدر است و می خواهد روی دیگران تاثیر داشته باشد.

9-دوست فرزندتان فوران های خشم دارد. وقتی آنها در حال بازی در منزل یا حیاط خانه هستند متوجه می شوید که او به شدت خشمگین می شود ، حرف های بد می زند و بقیه را ناراحت می کند اینها نشانه های خوبی نیست.

10-فرزند شما رفتارهایی چون فحش دادن، قلدری، داد و بی داد یا پرخاشگری را نشان می دهد درحالیکه قبلا ازاین دوستی اینطور نبوده و مشخص است از کسی الگوبرداری می کند.

* آیا می‌دانید در ارتباط با دوستان نامناسب بچه ها چه رفتاری داشته باشید؟

در این شرایط سوال خانواده ها شاید این باشد که چه کار کنند بچه شان از این رابطه بیرون بیاید در حالیکه نمی خواهند به زور متوسل بشوند یا رفتاری کنند که روی فرزندشان اثر منفی بگذارد بهترین راهکارها چنین است:

-دوست فرزندتان را به منزل دعوت کنید البته هم می توانید با والدینش آنها را دعوت کنید و در کنار هم باشید. البته این کار به معنای رفتار نامناسب با آنها نیست بلکه همین آشنایی و وجود خانواده این بچه در کنار دوست فرزندتان به فرزند شما نشان می دهد که مسئله چیست و معمولا می تواند برای فرزندتان مشخص کند که مشکل از کجاست.

-اگر فرزند شما در سنین پایین تری است اما قدرت تحلیل مسائل را دارد می توانید رفتارهای سمی و مشکل دار دوست او را با فرزندتان در میان بگذارید البته نه اینکه به دوستش اهانت یا حمله کنید بلکه به او بگویید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

-زندگی فرزند خود را مدیریت کنید گاه لازم است که محدودیت هایی ایجاد کنید که فرزندتان از این رابطه یا خارج یا محدود شود، به این بهانه که والدین از این ارتباط ناراضی هستند بنابراین می‌تواند رفت و آمدها را محدود و شما زمان و مکان آن را مشخص کنید.

-اگر شرایط طوری است که نمی توانید آن را مدیریت کنید یا اینکه بچه ها به حرفتان گوش نمی دهند یا می‌ترسید با رفتاری اشتباه د ل آنها را بشکنید بهتر است با یک مشاور کودک و نوجوان در این رابطه وارد گفت وگو و مشورت شوید.

 

نکته دیگر برای ایجاد روابط صحیح دوستی بین فرزندانتان با دیگران می توانید کارهایی را انجام دهید که آنها نیز فرصت های مناسبی برای دوستی داشته باشند برخی از این راهکارها از این قرار است:

1-فرصت ایجاد تعامل صحیح را برقرار کنید

برخی خانواده ها اصلا اجازه دوستی فرزندانشان با دیگر بچه ها را نمی دهند درحالیکه کار اشتباهی است بهترین راه این است که به شیوه های مناسب به کودکانتان به طور مثال در مراکز ورزشی، فرهنگی و تفریحی و حتی دعوت به منزل اجازه ارتباط با دوستانشان را بدهید این کار به رشد عاطفی و شناختی بچه ها کمک می کند منتها این امر می بایست با مشخص کردن قوانین صحیح و کنترل مناسب صورت بگیرد.

2-به کودکتان اجازه بازی‌های جمعی و ورزش کردن بدهید

انجام بازی های مختلف و ورزش کردن در گروه های دوستی و تیم های ورزشی می تواند بچه ها را از انزوا و تنهایی خارج کند، در این زمینه سخت گیر نباشید و اجازه سرگرم شدن و تفریح آنها را با رعایت قوانین مشخص بدهید. در تنظیم این قوانین هم سخت نگیرید بلکه به آنها تفهیم کنید که قوانین به نفع خودشان است.

3-از رفتار پرخاشگرانه اجتناب کنید

برای برقراری روابط سالم بچه ها با دوستان و همسالانشان قاطع باشید اما مهربانی را از دست ندهید و به خشونت متوسل نشوید تا بچه ها از محیط گریزان نشوند. حتی از کودکی به بچه ها یاد بدهید چطور وسایلشان را با دوستانشان تقسیم کنند این امر می تواند از خردسالی آموزش داده شود مثلا اگر بچه تان به جشن تولد دوستش دعوت شده او را تشویق کنید که حضور داشته باشد سپس کمک کنید کادوی مناسب تهیه کند و دست و دل باز باشد حتی اینکه چطور تبریک بگوید و احساسش را نسبت به دوستش نشان دهد خیلی مهم است.

4-به حرف های فرزندتان خوب گوش دهید

وقتی بچه دوست دارد درباره تعاملاتش با شما صحبت کند نقش یک دوست خوب را داشته باشید و به حرف هایش گوش دهید با او تماس چشمی برقرار کنید و سر تکان دهید اگر نیاز به کمک دارد از او سوالاتی بپرسید و نقش راهنما را ایفا کنید. حتی اگر احساس منفی نسبت به یک دوست فرزندتان پیدا کرده کمک کنید تا این احساس را کنترل کرده و بتواند حل مسئله داشته باشد اگر انتخاب اشتباهی در یک زمینه دارد، با او در زمینه احساسات منفی اش صحبت کنید و او را درک کرده و اگر لازم است راهنمایی کنید از این رابطه خارج شود.

موقع خوردن غذا و جمع خانوادگی تلویزیون را خاموش کنید  با هم صحبت کنید، وسایل شام یا ناهار را با هم آماده کنید و درباره بازی های روزانه فرزندتان با او صحبت کنید این زمان فرصت مناسبی برای صمیمی شدن والدین و بچه ها است اجازه دهید کودک با شما احساس راحتی داشته باشد. اگر لازم است جایی نصحیتی هم به کودکتان بکنید و تصمیم دارید مستقیم نگویید بهتر است از زبان قصه و داستان استفاده کنید و با او ارتباط برقرار کنید.

همچنین برای همه بچه ها گاه پیش می آید که با دوستانشان دچار چالش می شوند در اینطور مواقع بهتر است احساس فرزندتان را درک کنید و ان را سرسری نگیرید و با آرامش به حرف هایش گوش دهید ، در بین جملاتتان از او تعیف کنید و نقاط مثبت شخصیتش بگویید ، اعتماد به نفس فرزندتان را بالا ببرید گاه پیش می آید بچه ها از جمع دوستان طرد می شوند این برای آنها غیرقابل تحمل است بهتر است قدرت مواجه شدن با دوستانشان را به آنها بدهید مثلا به فرزندتان بگویید تو توان این را داری که دو مرتبه وارد جمع شوی قطعا چیزهای خوبی داری که آنها از تو یاد می گیرند. بهتر است به جای مداخله دوست خوبی باشید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول