به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمدرضا رزاقی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه «گفتوگوی اجتماعی» رادیو گفتوگو درباره ثبتنام مدارس شاهد، اظهار کرد: از اهداف اصلی شناسنامهدار کردن این مدارس، توجه به تقویت هویت دانشآموزان در مدرسه است.
وی افزود: در مدارس شاهد تلاش میشود تربیت دانشآموزان در ۶ ساحت تربیتی تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد و رویکرد ارزشی، علمی و فرهنگی حاکم بر مدارس شاهد سبب شده تا نگاه افراد جامعه در فرآیند تعلیم و تربیت به دانشآموزانی که در این مدارس مشغول تحصیل هستند، نسبت به سایر مدارس کشور متفاوت باشد و مردم این مدارس را به عنوان مدارسی که دانش آموزان در این مدارس آرامش روحی، روانی و تربیتی دارند، میدانند.
رزاقی خاطر نشان کرد: مدارس شاهد با مدارس عادی تفاوتی ندارند و فقط در ثبتنام از دانشآموزان ضوابط خاصی منظور میشود و مدارس شاهد جزو مدارسی هستند که به عنوان نماد و الگوی ارزشهای انقلابی مطرح هستند و خانوادهها از ثبتنام در این مدارس برای تربیت فرزند خود احساس امنیت دارند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس شاهد مخصوص دانشآموزان شهدا و ایثارگران است و 73 درصد جامعه مدارس شاهد از خانوادههای شاهد و ایثارگران و مابقی از دانشآموزان نخبه علمی و برگزیدگان و خیرین مدرسهساز است.
وی تصریح کرد: ثبتنام دانشآموزان در مدارس شاهد به صورت امتیازبندی است و جامعه هدف این مدارس در درجه اول فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان (بالای ۲۵ درصد) و فرزندان آزادگان هستند و در رده دوم اولویت ثبتنام با ایثارگران (فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و نوه شهید، برادر شهید، خواهر شهید، نوه ایثارگر)است و در درجه بعدی دانشآموزان فرهنگیان، دانشآموزان با رتبههای علمی و مقامهای کشوری، دانشآموزانی است که حافظ قرآن هستند.
رزاقی با بیان اینکه در سال 95، حدود 370 هزار دانشآموز در مدارس شاهد تحصیل می کردند و هر ساله 5 درصد به ظرفیت مدارس شاهد کشور اضافه میشود، افزود: در حال حاضر 1350 مدرسه شاهد در کل کشور فعال است که در سال تحصیلی جدید، حدود 400 هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند.
انتهای پیام/