اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

650 نظامی آمریکایی به اشغال نظامی افغانستان ادامه می‌دهند

چند مقام آمریکایی اعلام کردند، پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان، همچنان 650 نظامی این کشور برای تضمین امنیت دیپلمات‌های آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

650 نظامی آمریکایی به اشغال نظامی افغانستان ادامه می‌دهند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که پس از تکمیل خروج نظامیان آمریکا از افغانستان در ماه ژوئیه (ماه آینده میلادی)، حدود ۶۵۰ نظامی آمریکایی برای تضمین امنیت دیپلمات‌های ایالات متحده، همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، این خبر در حالی منتشر شده است که طبق اعلامیه‌های رسمی مقام‌های آمریکایی، پیش از این قرار بر آن بوده است که ایالات متحده تا اول ماه می (۱۱ اردیبهشت ماه) به طور کامل از افغانستان خارج شود اما پس از آن به صورت یکجانبه این ضرب‌الاجل را به ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) تغییر دادند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای اصلی آمریکایی در افغانستان، فرایند خروج از افغانستان را در دو هفته آینده تکمیل خواهند کرد اما چندصد نظامی آمریکایی همچنان به عنوان بخشی از یک برنامه امنیتی به ویژه در سفارت‌ آمریکا و فرودگاه کابل باقی خواهند ماند.

طبق این گزارش، در حال حاضر، امنیت فرودگاه کابل توسط نظامیان ترکیه تأمین می‌شود.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته تصریح کرد که نظامیان بیشتری برای دفاع از امنیت فرودگاه کابل اعزام نخواهد کرد اما «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص حصول یک توافق در خصوص تأمین امنیت فرودگاه کابل ابراز امیدواری کرد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «خیال من بسیار راحت است که امنیت فرودگاه کابل حفظ خواهد شد و ترکیه بخشی از آن خواهد بود».

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که واشنگتن موافقت کرده است که یک سامانه ضدموشک، خمپاره، توپخانه (C-RAM) و سامانه دفاع نزدیک دریایی (CIWS) در افغانستان باقی بگذارد.

در فوریه ۲۰۲۰، ایالات متحده با طالبان، قراردادی را منعقد کرد که طالبان موافقت کرد در ازای آتش‌بس با ایالات متحده و خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می ۲۰۲۱، از تاکتیک‌های حمله به نیروهای ائتلاف در این کشور صرفنظر کند.

در زمان توافق آمریکا با طالبان، حدود هشت هزار نظامی آمریکایی و دو برابر این میزان، پیمانکار امنیتی افغانستان را اشغال کرده بودند.

علی‌رغم آن که ضرب‌الاجل اولیه خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان، ۱۱ اردیبهشت ماه بود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته مانده به تاریخ مورد نظر تصریح کرد که تا اول می (۱۱ اردیبهشت ماه)، این هدف محقق نخواهد شد و ضرب‌الاجل ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را به عنوان تاریخ خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تعیین کرد.

طبق این گزارش، طالبان هشدار داده است که پس از تاریخ اول می، نیروهای آمریکایی همچنان در معرض حملات آن‌ها قرار خواهند گرفت.

جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان که به بهانه مبارزه با القاعده و طالبان در افغانستان و پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، هزینه‌های انسانی و مالی هنگفتی را برجای گذاشته است.

طبق گزارش پروژه «هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون، حدود ۲۴۱ هزار نفر در افغانستان و پاکستان به واسطه تأثیرات مستقیم و یا غیرمستقیم جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون کشته شده‌اند که ۷۱ هزار نفر از آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند.

طبق این گزارش، علل غیرمستقیم که در بالا به آن اشاره شد، شامل عدم توانایی دسترسی به امکانات پزشکی یا معالجه، تأثیرات مربوط به فرار یا آوارگی و سوء تغذیه از جمله موارد دیگری است که در مرگ این دهها هزار نفر نقش داشته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول