اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رئیس سازمان ثبت: برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت/ آماده شدن مقدمات آزمون سردفتری

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: برگ سبز، سند رسمی است اما سند مالکیت رسمی نیست، اما برخی دلال‌ها برای فرار مالیاتی به دفاتر مراجعه نمی‌کنند.

رئیس سازمان ثبت: برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت/ آماده شدن مقدمات آزمون سردفتری

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست اظهار کرد: باید در ابتدای جلسه، درگذشت دو تن از خبرنگاران محترم را تسلیت بگویم.

ارائه ۱۰۵ میلیون خدمت در حوزه‌های مختلف توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

وی با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته گفت: در سال ۹۹، قریب به ۱۰۵ میلیون خدمت در حوزه‌های مختلف توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مردم ارائه شد که از این میزان، ۹۹ درصد خدمات بصورت الکترونیکی بوده است.

خداییان تصریح کرد: در یک سال اخیر، ۵۳ میلیون هکتار از اراضی و املاک کشور ثبت و صاحب سند کاداستری شدند که این آمار، ۵ برابر ۴ دهه گذشته است.

خداییان افزود: تا ابتدای سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار از اراضی دارای سند کاداستر شده بود، اما فقط در یکسال گذشته بالغ بر ۵۳ میلیون هکتار از اراضی تثبیت و صاحب سند کاداستری شدند.

تثبیت ۶۴ میلیون هکتار از اراضی و املاک دولتی و مردمی در نظام کاداستر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: تاکنون ۶۴ میلیون هکتار از اراضی و املاک دولتی و مردمی در نظام کاداستر تثبیت شدند و پیش‌بینی ما آن است که ظرف ۲ الی ۳ سال آیند همه اراضی کشور تثبیت و دارای سند کاداستری شود.

وی افزود: به موجب قراردادی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد کرده است مقرر شده در ظرف یکسال از کلیه اراضی کشور عکس‌برداری هوایی شود و این امر در زمره وظایف دستگاه‌های متولی بود که طی سال‌های گذشته انجام نشده است؛ همچنین حدود ۴۰ دستگاه ثابت ماهواره‌ای و ۱۲۲ دستگاه گیرنده سیار جهت پوشش ماهواره‌ای اراضی کشور تهیه شده است.

صدور ۴۱ هزار سند مالکیتی کاداستری برای اراضی ملی و منابع طبیعی

خداییان تصریح کرد: در سالی که گذشت ۴۱ هزار سند مالکیتی کاداستری برای اراضی ملی و منابع طبیعی کشور صادر کردیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن شاهد رشد ۷ برابر بودیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: همچنین در طی یکسال اخیر ۱۱۲ هزار سند مالکیت برای وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی صادر شد که رشد ۱۴۳ درصدی داشت و ۲۱ هزار سند مالکیت کاداستری نیز برای موسسات غیردولتی صادر شد که این بخش نیز با رشد ۴۵ درصدی همراه بود.

وی اظهار داشت: برای اراضی موقوفه نیز ۲۰ هزار سند کاداستری صادر کردیم که بیانگر ۳۲ درصد رشد می‌باشد؛ همچنین برای اراضی کشاورزی ۱۴ هزار سند مالکیت کاداستری طی یکسال گذشته صادر شده است.

در سال گذشته ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد

خداییان در ادامه با بیان اینکه اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک می‌باشد، گفت: در سال گذشته ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن رشد ۴ و نیم برابری داشت؛ وارده پرونده‌ها به بخش اجرایی سازمان ثبت طی یکسال اخیر ۳۶۸ هزار پرونده و میزان مختومه ۷۴۰ هزار فقره بود که نشان دهنده کاسته شدن ۴۰۰ هزار فقره از پرونده‌ها هست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به میزان وصول مطالبات معوق بانکها، گفت: در یکسال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط واحد‌های اجرایی سازمان ثبت وصول شدند که رشد ۱۴۳ درصدی و ۲ و نیم برابری داشت.

وی افزود: در سال گذشته فرایند‌های پروند‌ه‌های اجرایی سازمان ثبت به صورت الکترونیکی بود و مردم برای تشکیل پرونده‌های اجرایی ثبتی نیاز به حضور فیزیکی و تشکیل پرونده فیزیکی نداشتند.

رشد ۱۰۴ درصدی ثبت اختراع در سال گذشته

خداییان در ادامه با ارائه آماری پیرامون موضوع مالکیت معنوی، گفت: طی یکسال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ اختراع ثبت شد که رشد ۱۰۴ درصدی داشت؛ همچنین حدود ۱۹۱ هزار اظهارنامه علائم تجاری و ۱۹ هزار اظهارنامه طرح‌های صنعتی ثبت شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: طی یکسال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده‌ای که مورد اعتراض قرار گرفته بود در بخش مالکیت صنعتی مورد رسیدگی قرار گرفت که رشد ۸۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: بر اساس آخرین آماری که سازمان مالکیت معنوی ارائه داده است. ما رتبه چهارم جهان را در ثبت اظهارنامه‌های تجاری و رتبه یازدهم جهان را در ثبت اظهارنامه طرح‌های صنعتی داریم.

صدور مجوز برای ۹۶۰ دفترخانه اسناد رسمی طی سال گذشته

خداییان در ادامه با اشاره به ایجاد دفترخانه‌های ثبت اسناد رسمی، گفت: در سال ۹۹ برای ایجاد ۹۶۰ دفترخانه اسناد رسمی مجوز صادر کردیم و این امر در حالی است که طی ۱۰ سال گذشته امتحان سردفتری برگزار نشده بود و مجوز یک دفترخانه هم حتی صادر نشده بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: طی یکسال اخیر ۲۱ میلیون سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی صادر شد؛ همچنین ۸۸ هزار شرکت تجاری نیز در سال گذشت ثبت شد که بیانگر رشد ۲۷ درصدی است.

وی گفت: همچنین طی یکسال گذشته ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار شناسه اشخاص حقوقی صادر کردیم و در پایگاه شناسه اشخاص حقوقی فقط در سال گذشته ۶۲ میلیون استعلام از سازمان ثبت به صورت الکترونیکی صورت گرفت.

خداییان با اشاره به آمار بازرسی‌ها گفت: طی یکسال اخیر ۶ هزار بازرسی از دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق و ۵ هزار بازرسی از واحد‌های ثبتی صورت گرفت که بیانگر رشد ۱۰۹ درصدی است.

رفع ممنوع‌الخروجی ۲۴ هزار نفر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد افراد ممنوع الخروج، گفت: طی یکسال گذشته ۲۰ هزار نفر ممنوع‌الخروج شدند و نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی ۲۴ هزار نفر اقدامات لازم صورت گرفت.

خداییان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون میزان اعتبار برگ سبز صادره از نیروی انتظامی در رابطه با نقل و انتقال خودرو گفت: برگ سبزی که ناجا صادر می‌کند سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود برای اینکه در قانون مشخص شده سند رسمی سندی است که در سازمان ثبت یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد مأمورین صلاحیت‌دار به موجب قانون تنظیم می‌شود؛ سئوال این است که آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت‌دار برای نقل و انتقال خودرو محسوب می‌شود یا خیر؟ در قانون جرایم رانندگی قید شده که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صادر شود بنابراین برگ سبزی که نیروی انتظامی صادر می‌کند در حد احراز صلاحیت خودرو و تعویض پلاک رسمی می‌باشد.

ضرر چندین میلیاردی به بیت‌المال در نتیجه عدم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال خودرو

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: برخی افراد در ماه ۲۰ الی ۳۰ مورد با سود‌های میلیاردی نقل و انتقال خودرو می‌کنند بنابراین عدم مراجعه آن‌ها به دفاتر ثبت اسناد رسمی فرار مالیاتی و عدم پرداخت حق ثبتی میلیارد‌ها تومان خسارت به بیت‌المال وارد می‌شود.

مقدمات برگزاری آزمون بعدی سردفتری در حال فراهم شدن است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون برگزاری امتحان سردفتری، گفت: با اصلاح قانون سردفتری این امکان فراهم شده که هر زمان که نیاز بود نسبت به برگزاری آزمون و جذب سردفتران اقدام صورت گیرد؛ بر همین اساس مقدمات برگزاری آزمون بعدی سردفتری در حال فراهم شدن است تا مجوز دفاتر اسناد رسمی صادر شود و درصددیم این آزمون در سال جاری برگزار شود؛ بر اساس امتحانی که در اواخر سال ۹۷ اخذ شد برای هزار نفر مجوز دفاتر اسناد رسمی صادر شد.

خداییان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ساماندهی اراضی پردیس گفت: در سفری که به منطقه پردیس و بازدید سرزده‌ای که از واحد ثبتی آن منطقه داشتیم کارگروهی را با مسئولیت معاونت املاک سازمان ثبت مأمور کردیم تا نسبت به ساماندهی اراضی پردیس و مشکلاتی که در این ناحیه وجود دارد اقدام کند.

۶۷ درصد از کل پرونده‌ها برای اجرائیه مربوط به مهریه بود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آمار ازدواج و طلاق در طی یک سال اخیر، گفت:  ازدواج‌های ثبت شده در سال نود و هشت بالغ بر ۵۴۱ هزار و ۶۰۴ مورد بوده که در سال گذشته بالغ بر ۵۶۲ هزار ۹۰۲ مورد شد که ۴ درصد رشد داشته است؛ همچنین طلاق در سال نود و هشت بالغ بر ۱۷۹ هزار و ۳۱۲ مورد بود اما در سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۳۳ واقعه طلاق داشته‌ایم که رشد ۴ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: در سال سال ۹۹ بالغ بر ۲۴۰ هزار پرونده به میزان ۶۷ درصد از کل پرونده‌ها برای اجرائیه مربوط به مهریه بود که نسبت به مدت مشابه سنوات قبل،رشد ۴۴ درصدی داشت.

خداییان در بخش دیگری از نشست خبری خود، بیان داشت: در سال گذشته، ۴۵ پروژه ساختمانی جدید را در سازمان ثبت شروع کردیم و ۱۹ پروژه ساختمانی را به افتتاح رساندیم و در مجموع، بیش از ۷۰ پروژه ساختمانی در سازمان ثبت در دست احداث است.

افتتاح ۲۰ سامانه الکترونیکی در سازمان ثبت و جلوگیری از حدود ۵۰ میلیون تردد

بنا به گفته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طی یک سال اخیر، ۲۰ سامانه الکترونیکی در سازمان افتتاح شد که سامانه استعلام مابین سازمان ثبت و سایر سازمان‌ها نظیر سازمان جنگل‌ها، سازمان مراتع و ... از جمله این سامانه‌ها است و به موجب این امر، از حدود ۵۰ میلیون تردد، جلوگیری به عمل آورد.

در جریان نشست امروز خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ۸ سامانه الکترونیکی رونمایی شد که یکی از این سامانه‌ها، درگاه الکترونیکی است که به موجب آن، شخص می‌تواند تمام امور ثبتی خود از جمله احراز صلاحیت سند مالکیت و طرح دعوی و شکایت از فرآیند‌های ثبتی و ... را بصورت الکترونیکی انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول