اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امضاء 4 تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی دادگستری با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها

به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست‌های هم‌اندیشی رئیس‌کل دادگستری فارس و مسئولان قضایی استان با مدیران حوزه علمیه خواهران و برادران فارس، رؤسای دانشگاه ها و اساتید علم حقوق ، روان شناسی و جامعه شناس برگزار و تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی و پژوهشی جداگانه‌ای میان دادگستری فارس با مدیریت حوزه علمیه استان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور منعقد شد.

امضاء 4 تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی دادگستری با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس کل  دادگستری فارس در جمع مدیران و معاونین حوزه های علمیه برادران و خواهران سراسر استان فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا 7 تیر و در رأس آن شهید آیت اله دکتر بهشتی تصریح کرد: فعالیت هایی علمی، فرهنگی و اخلاقی صورت گرفته از سوی طلاب حوزه های علمیه قابل تقدیر است و اقدامات مؤثری از سوی حوزه های علمیه در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی صورت گرفته است.

وی با بیان این که عمده قوانین ما برگرفته از  فقه اسلامی است گفت: باید سند تحول قوه قضائیه در اختیار طلاب علوم دینی و روحانیون حوزه های علمیه برادران و خواهران قرار گیرد  چرا که با نظرات و پیشنهادات این قشر فرهیخته  بی تردید سند تحول قوه قضائیه پربارتر و کامل تر خواهد شد.

نماینده عالی قوه قضائیه به موضوع برخورد با معضلات فرهنگی کلان شهر شیراز نیز اشاره کرد و گفت: برای برخورد با مظاهر علنی فساد در سومین حرم اهل(ع) بیت در ایران اسلامی، لازم است زمینه مشارکت عمومی از سوی همه مسئولان فراهم و این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی از سوی مؤمنین شهر شیراز شود و در این راستا اقدامات و فعالیت های فرهنگی از سوی روحانیت نیز ضروری است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این نشست هم اندیشی با وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه و همچنین اساتید دانشگاه نیز با اشاره به  تأکید ریاست معظم قوه قضائیه به این امر که قوه قضائیه باید به صورت علمی اداره شود گفت: برای محقق شدن این امر لازم است از ظرفیت اساتید و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بر اهمیت نقش سازنده اساتید دانشگاه در کمک به پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اساتید دانشگاه با تعامل و همکاری با  معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان به موضوع 10 جرم اول و خواسته استان ورود کنند و در این راستا  اساتید دانشگاه ها می توانند پایان نامه های دانشجویی را به سمت شناسایی آسیب های  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سوق دهند.

وی با اشاره به این که ریاست قوه قضائیه 9 ویژگی را برای سال 1404  قوه قضائیه تعریف نموده که باید تا 4 سال آینده این ویژگی ها محقق شود تصریح کرد: این 9 ویژگی جز با همت مسئولان قضایی و کمک مجامع علمی و دانشگاهی محقق نخواهد شد.

وی در ادامه جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضایی فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری نظارت کارآمد و مؤثر ، برخورداری از منابع انسانی شایسته، عدالت گستر بودن، فعال بودن در تأمین بهداشت عمومی، پاسداری از حقوق جامعه، در دسترس بودن و مورد اعتماد بودن، روزآمد بودن وکارآمد بودن را برخی از ویژگی هایی مهم برنامه ریزی در جهت اجرای سند تحول خواند و بیان داشت: دستگاه قضا باید با تعامل مناسب با نخبگان حوزه و دانشگاه  تا سال 1404 این اهداف را عملی سازد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس نیز در نشست  هم اندیشی مسئولان قضایی استان فارس  با مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران استان فارس ، اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری با بیان این که امروز قوه قضائیه در رأس، مدیران ستاد و بدنه اجرایی از وجود روحانیت معظم بهره مند می باشد بیان داشت: روحانیون افتخار دستگاه قضایی هستند و روحانیون شاغل در دستگاه قضا الگویی مناسب برای سایر همکاران محسوب می شوند  و بدین منظور  با یاری مدیریت  حوزه های علمیه و مکاتبه با ستاد قوه قضائیه زمینه جذب طلاب نخبه علوم دینی در حوزه های علمیه برای امر قضاوت فراهم شود.

ارسلان اشرافی به موضوع تفاهم نامه مشترک همکاری و تعامل بیشتر میان دادگستری استان فارس با حوزه های علمیه خواهران و برادران سراسر استان فارس، و دانشگاه های شیراز اشاره کرد و گفت: همکاری های آموزشی و بهره گیری از ظرفیت های این نهاد ها برای تدریس، همکاری های علمی و پژوهشی، همکاری و شرکت در جلسات نقد و تحلیل رأی، برگزاری همایش های مشترک، مشارکت در هیئت های صلح و سازش در مساجد با همکاری روحانیت برخی از موضوعات پیشنهادی است .

وی به برخی از همکاری های متقابل معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان فارس با حوزه های علمیه در قالب این تفاهم نامه مشترک همکاری اشاره کرد و گفت:  فراهم نمودن زمینه کارورزی طلاب در مراجع قضایی، تدریس قضات دادگستری در زمینه حقوق عملی در حوزه های علمیه،آموزش بسیج طلاب همراه با معرفی نامه سپاه فجر استان و اعطای کارت ضابطین دادگستری به آنان و همچنین تشکیل کارگروه مشترک پژوهشی، آموزشی و فرهنگی برخی از تعاملات دو سویه می باشد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس در جلسه هم اندیشی علمی و پژوهشی مسئولان قضای فارس با اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری و انعقاد سند همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز گفت: یکی از برنامه های اساسی در جریان این نشست های علمی ـ آموزشی نقد و تحلیل رأی و بهره برداری از دانش، تجربه و توانایی اساتید علمی دانشگاه ها می باشد.

گفتنی است در پایان جلسات هم اندیشی مدیران و مسئولان قضایی استان فارس با حوزه های علمیه استان فارس همچنین  دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور شیراز  تفاهم نامه های جداگانه همکاری علمی  و پژوهشی منعقد و  به امضاء مسئولان رسید. .

پیش از این تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی مشترک دادگستری استان فارس با دانشگاه شیراز منعقد شده است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول