اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دمشق: حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی بوده و فورا باید پایان یابد

وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی بوده و فورا باید پایان یابد.

دمشق: حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی بوده و فورا باید پایان یابد

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه گفت که کشورهای غربی در تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به گروه‌های تروریستی بوده و بر ضرورت ورود این کمک‌ها از طریق دمشق تاکید کرد.

وی که با شبکه خبری راشاتودی صحبت می‌کرد، افزود: «هدف اساسی برای غرب رساندن کمک‌ها به عناصر تروریستی نظیر جبهة النصره و داعش و کلاه سفیدهاست».

مقداد اضافه کرد: «اگر آمریکا درباره کمک‌های بشردوستانه صادق بوده، سوریه این آمادگی را دارد تا از طریق دمشق و نه از طریق مرز ترکیه یا هر مرز دیگری آن را وارد کند».

وزیر خارجه سوریه گفت: «آمریکا هیچ اهمیتی برای زندگی ملت سوریه قائل نبوده و دلیل این موضوع نیز اصرار این کشور بر عدم لغو فشارها بر سوریه است و واشنگتن از طریق تحریم‌ها حتی اگر بتواند مانع از رسیدن یک لقمه نان به سوری‌ها می‌شود».

وی تاکید کرد: «حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی و محکوم بوده و باید فورا پایان یابد».

مقداد درباره نشست اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که دستور کاری که بایدن با آن آمده موفق نیست چون طرف آمریکایی درباره موضوعات مربوط به امنیت و همکاری راهبردی و همچنین موضوع سوریه صداقت ندارد».

وزیر خارجه سوریه بر اعتماد بالای دمشق به روسیه تاکید کرد و گفت که معتقد است رئیس جمهور پوتین به همتای آمریکایی خود درباره اقداماتی که آمریکا باید برای پایان حضورش در سوریه و توقف مداخله در امور داخلی آن و پایان حمایت از گروه‌های تروریستی است را اطلاع داده است.

این در حالی است که «جووی هود» سرپرست معاونت وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه روز گذشته گفت که آمریکا قصد دارد تا حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه را حفظ کند.

 این مقام دولت آمریکا مدعی شد که حضور آمریکا در شمال شرق سوریه با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

بخش عمده سرزمین‌های استان‌های الحسکه و دیرالزور و الرقه که دارای منابع نفت و انرژی بوده در شمال و شمال شرق سوریه قرار دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

مقام‌های سوریه معتقدند که حضور آمریکا در این مناطق این کشور با هدف سرقت نفت سوریه و فروش آن در خارج است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز اواخر سال 2019 از خروج نیروهای کشورش از سوریه خبر داده بود اما سپس تحت فشارهای اعضای دولتش، گفت که 900 نفر از نظامیان این کشور در سوریه باقی خواهند ماند تا سیطره آمریکا بر چاه‌های نفتی سوریه تضمین شود.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا چندی پیش خبر داده بود که «نیروهای آمریکایی در سوریه کمتر از 1000 نظامی بوده و هیچ مداخله‌ای در امور داخلی این کشور نمی‌کنند».

دولت بایدن با طرح اتهامات بی‌اساس علیه دولت سوریه، وضعیت اضطرار ملی در قبال این کشور را که از سال ۲۰۰۴ برقرار بوده تمدید کرد.

دولت آمریکا اتهامات تکراری را بهانه تمدید تحریم‌ها قرار داده و ادعا کرده است: «اقدامات و سیاست‌های رژیم سوریه از جمله در ارتباط با تسلیحات شیمیایی و حمایت از سازمان‌های تروریستی تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده‌ای علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است. در نتیجه، وضعیت اضطرار ملی که ۱۱ مه ۲۰۰۴ اعلام و اقداماتی در این زمینه اتخاذ شد، باید بعد از ۱۱ مه ۲۰۲۱ ادامه یابد. بنابراین، وضعیت اضطرار ملی را که در ارتباط با اقدامات دولت سوریه اعلام شد، برای مدت یک سال (دیگر) ادامه می‌دهم.»

ادعاها در خصوص استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در حالی است که  یک نهاد نظامی روسی در سوریه اخیراً درباره آماده شدن تروریست‌های تحت حمایت غرب که در استان ادلب مستقر هستند، برای حمله شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه هشدار داد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول