اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

رتبه اول رفسنجان در صدور گواهی الکترونیکی عدم سوءپیشینه/ کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری شهرستان

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: رفسنجان در زمینه صدور گواهی الکترونیکی عدم سوءپیشینه رتبه اول استان را داراست و گواهی کمتر از چند ساعت صادر می‌شود.

رتبه اول رفسنجان در صدور گواهی الکترونیکی عدم سوءپیشینه/ کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری شهرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی صبح امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک هفته قوه قضائیه و انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، پاکدستی، عزت و غیرت و بابرنامه‌بودن را از خصوصیات آیت‌الله رئیسی برشمرد و تصریح کرد: او انسان مدیری‌ست که با شجاعت و صلابت در همه اموری که به او محول شده، مدیریتی انقلابی، جهادی و تحول‌گرا دارد.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان افزود: آیت‌الله رئیسی همیشه در دسترس و جوابگوست و زمانی که مردم تظلم‌خواهی می‌کنند به طرق مختلف امکان دسترسی به ایشان هست؛ در مدت کوتاهی که رئیس قوه قضائیه است، به اکثر استان‌های کشور بدون تشریفات و مقدمات سفر کرده است.

پورمحمدی در ادامه سخنان خود به بعضی برنامه‌های قوه قضائیه اشاره و ابراز کرد: قوه قضائیه به سمت قوه قضائیه الکترونیک پیش می‌رود، دولت الکترونیک هنوز کامل اجرایی نشده در بسیاری از بخش‌ها مردم مجبورند مستقیم به ادارات مراجعه کنند.اما سیستم جدید قوه قضائیه و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پاسخگوی مردم هستند و از طریق سامانه ثنا تمام ابلاغیه‌ها، آراء و رسیدگی‌ها صورت می‌گیرد و فرد می‌تواند بدون مراجعه به دادگستری کارهای خود را اعم از تنظیم شکایت و...انجام دهد.

وی به صدور گواهی عدم سوءپیشینیه بدون مراجعه شخص به آگاهی و پاسخ گرفتن پس از دو هفته اشاره و عنوان کرد: رفسنجان در این مسأله رتبه اول استان را داراست و گواهی کمتر از چند ساعت صادر می‌شود، همچنین امکان برقراری ارتباط با زندان‌ها و دادگستری‌های کل کشور از طریق ویدئوکنفرانس را داریم.

رئیس دادگستری رفسنجان با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک ادامه داد: دادرسی الکترونیکی یکی دیگر از تحولاتی است که در قوه قضائیه صورت گرفته است و همه این‌ها برای کم‌شدن مراجعات مردم از دور و نزدیک و کاهش هزینه‌ها و خطرات است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگان به دادگستری کمتر از ۲۴ ساعت پیامک نظرسنجی دریافت می‌کنند و در خصوص برخورد قاضی و کارمند باید اظهارنظر کنند؛ اینکه آیت‌الله رئیسی اعلام کردند ۷۰ درصد رضایتمندی وجود داشته بر اساس پاسخ‌هایی‌ست که مردم ارسال می‌کنند.

وی یادآو شد: امکان دسترسی به تمام خدماتی که در ارتباط با قوه قضائیه در فضای مجازی وجود دارد، در سایت adliran.ir وجود دارد.

رئیس دادگستری رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سال ۱۳۹۹تعداد ۴۷ هزار و ۷۰۰ پرونده ورودی دادگستری رفسنجان بوده و ۴۹ هزار و ۳۶۰ پرونده مختومه داشتیم، نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری داشتیم، به‌طوری ‌که سال ۱۳۹۸تعداد ۵۰ هزار پرونده ورودی داشتیم که سال بعد حدود سه هزار پرونده کمتر شده است.

وی به طرح مصلحین و حکمین قرآنی اشاره و افزود: طی دو سال دوره تحول قوه قضائیه در گام دوم انقلاب استفاده از معتمدین و افراد دلسوز که توسط حوزه‌های قضایی شناسایی شدند در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر ۲۵۰ نفر مصلحین و حکمین قرآنی در رفسنجان داریم که هم در مورد ایرانی‌ها و هم اتباع فعالند.

وی توضیح داد:  بخش اتباع فعال‌تر است، ۱۰۰ درصد پرونده‌های اختلاف خانوادگی اتباع ارجاع می‌شود به حکمین قرآنی و آنها در برقراری صلح و سازش اقدام می‌کنند  که ۹۰ درصد پرونده‌های اتباع منجر به صلح و سازش شده و درصد مابقی را با گزارش به ما ارسال می‌کنند.

پورمحمدی به موضوع جمعیت اشاره و آمار آن را نگران‌کننده دانست و گفت:  اولویت اصلی کشور فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان است، باتوجه به اینکه در دوران کرونا آمار ازدواج در رفسنجان بالا رفت، همه اذعان دارند زمانی که سنگ از جلوی پای جوانان برداشتیم و مخارج و هزینه‌های عروسی را کم کردیم، استقبال برای ازدواج هم بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: ارکان دولتی باید امکانات خود را پای کار بیاورند و در بحث اشتغال و مسکن ارزان یا امانی کمک کنند و به کمک خیران زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند.

بازسازی کامل زندان رفسنجان/افزودن دو شعبه به دادسرا

ایمان شهسواری دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان هم در این نشست با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: در دادسرای رفسنجان با توجه به شیوع بیماری کرونا که نیاز بود مردم سریع کارشان در دادگستری انجام شود دو شعبه با مساعدت مدیریت دادگستری کل استان اضافه کردیم و شعبه دیگر زندان که مستقر در زندان خواهد بود، برای کمک به مددجویان و راهنمایی و کمک به خانواده‌هایشان ظرف روزهای آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه رفسنجان اولین شهرستان استان در خصوص کاهش آمار محکومین کیفری‌ست، عنوان کرد: دو هزار پرونده کاهش ورودی در دادسرای رفسنجان داشتیم، هرچه ورودی پرونده به دادسرا و دادگستری کاهش پیدا کند هم در بحث رضایتمندی ارباب رجوع هم بیماری کرونا مؤثر خواهد بود.

شهسواری افزود: در دادسرای رفسنجان در مورد دو جرم رانندگی بدون گواهینامه و غیبت از زندان پس از مرخصی، تمام پرونده‌ها الکترونیکی شده است و کاغذ را حذف کردیم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیک با سه کلانتری شهری برقرار شده، در بحث جلسات رسیدگی به‌صورت ویدئوکنفرانس هم گفت: در استان کرمان علاوه بر ارتباط با زندان‌های کشور اولین جلسه الکترونیکی با خارج از کشور هم برگزار کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان متذکر شد: در استان کرمان زیرساخت پابند الکترونیک فراهم شده و در شهرستان رفسنجان یک نفر محکوم مواد مخدر به‌صورت پابند الکترونیک در حال تحمل حبس است.

وی در خصوص وضعیت زندان بیان داشت: زندان رفسنجان با توجه به اینکه ۳۰ سال از ساخت آن گذشته بود وضعیت ساختمان و فضای داخلی نامناسبی داشت که با همکاری که شرکت‌های صنعتی و تولیدی رفسنجان داشتند توانستیم عملیات بازسازی کامل زندان را شروع کنیم و کار به‌سرعت در حال انجام است؛ یک بند زندان ۱۰۰ درصد، بند دوم ۸۰ درصد و بند سوم هم به‌زودی بازسازی شروع می‌شود، همچنین بازسازی کامل سپتیک زندان هم به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

 شهسواری در ادامه عنوان کرد: سال ۱۳۹۸ ورودی به دادسرا ۲۲ هزار و ۸۹۹ پرونده بوده و سال ۱۳۹۹ ورودی به ۲۰ هزار و ۷۹۰ پرونده کاهش پیدا کرده که تقریبا دو هزار پرونده کاهش ورودی داشتیم که امیدواریم این کاهش ورودی را در سال جاری هم داشته باشیم.

شهسواری خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در دادسرا کسب رضایت مردم است به همین دلیل ملاقات‌های مردمی مرتب برقرار است، درب اتاق‌های ما باز است و هر مشکل قضایی مردم داشته باشند پاسخگو هستیم و امیدواریم در سال قضایی جدید تا سال آینده خدمات شایسته‌ای به مردم محترم رفسنجان ارائه دهیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول