اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خشم سعودی‌ها‌ از محاکمه مهره بن سلمان در اردن و پیام شدیداللحن ریاض به امان

فشارهای عربستان سعودی بر اردن برای آزادی مهره «محمد بن سلمان» در ارتباط با کودتای اردن ادامه دارد و هفته گذشته یک هیأت سعودی محرمانه وارد امان شده و نامه‌ای به این کشور تحویل داده است.

خشم سعودی‌ها‌ از محاکمه مهره بن سلمان در اردن و پیام شدیداللحن ریاض به امان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فروردین ماه امسال (۱۴۰۰) بود که رسانه‌های خبری از بازداشت برخی مقام‌های عالیرتبه در اردن به اتهام تلاش در براندازی «عبدالله دوم» پادشاه اردن و کودتای نافرجام خبر دادند.

از جمله افراد شناخته شده در بین بازداشتی‌ها شاهزاده «حمزه بن الحسین»، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «باسم عوض الله» رئیس پیشین دیوان پادشاهی اردن بود، وی مدتی نیز به عنوان نماینده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی حضور داشت و ریاض به او گذرنامه عربستان سعودی داده بود.

در همان زمان، در حالی که برخی رسانه‌ها از دست داشتن ریاض و ابوظبی در کودتای نافرجام اردن خبر می‌دادند، «واشنگتن پُست» از سفر هیات سعودی به اردن به منظور آزاد شدن باسم عوض الله خبر داد.

این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی نوشت: «سعودی‌ها می‌گفتند بدون او (عوض الله) کشور (اردن) را ترک نخواهند کرد. اینطور به نظر می‌رسد که آنها درباره حرف‌هایی که او خواهد گفت، نگران بودند». (جزئیات بیشتر)

البته اردن به فشارهای عربستان سعودی در این زمینه تن نداد و در هفته گذشته باسم عوض الله را با دست و پای بسته به دادگاه منتقل و یکی از جلسات محاکمه وی را برگزار کرد.

بر اساس گزارش «سعودی لیکس»، شیوه انتقال عوض‌الله به دادگاه با این وضعیت، بر خشم ریاض نسبت به پادشاه اردن افزوده است.

 

 

در ادامه این گزارش آمده، عبدالله دوم همچنان به پیشنهادهای ریاض در این خصوص بی اعتناست و این باعث عصبانیت عربستان سعودی شده است.

بنا به این گزارش، هفته گذشته بار دیگر یک هیأت سعودی به صورت محرمانه به اردن سفر کرده‌اند و نامه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی برای توقف محاکمه عوض‌الله را تحویل امان داده‌اند.

این نامه شامل وعده‌های رسمی سعودی برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور بوده است. اما در عین حال شامل عبارت‌های همراه با عصبانیت ریاض از محاکمه عوض‎الله و بی اعتنایی به پیشنهادهای عربستان سعودی نیز بوده است.

«ایمن بن صفدی» وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را ۲۰ تن اعلام کرده بودند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول