اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

برکات شکرگزاری در گام دوم

سرچشمه هر خصلت و صفت نیکویی که از انسان صادر می‌شود از ایمان به خداوند و همراهی با عمل صالح است.

برکات شکرگزاری در گام دوم

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: سالروز فاجعه 7 تیر و پرواز ملکوتی یاران امام راحل و زمینه سازان تمدن اسلامی و فداییان استقبال از حکومت جهانی عدل مهدوی است که معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره سید الشهدای آن فرمودند «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما» چراکه آن شهید بزرگوار مقام شکرگزاری خالق متعال را در خدمت به محرومین و مبارزه با فساد وجدان کرده بود.

هم چنین معجزه نجات رهبری در واقعه ترور مسجد ابوذر جنوب شهر تهران و تزریق واکسن وطنی به رهبر معظم انقلاب اسلامی، لازم و لابد از یک مو شکافی جامعه شناختی می‌باشد که یک جامعه صالح به چه معنی است و چگونه بر پا می‌شود و چرا در برابر حوادث سهمگین پایدار و پدیده می‌گردد و از محاسبات بشری عبور نموده و دشمنان خود را زمین‌گیر می‌کند؛ به همین منظور به مبحثی حول شکرگزاری اجتماعی و انقلابی می پرداریم.

الف- برکات شکرگزاری در گام دوم:

الحمدلله فرهنگ شکرگزاری از نعمات و برکات در نظام جمهوری اسلامی مسیر داخلی و جهانی خود را در پیش گرفته است؛ و هم چنین بسته‌های صادراتی آن در گام دوم برای علاقه‌مندان و عاشقان به آزادی و آزادگی در فرامرزها در دست اقدام است چراکه با تزریق انرژی عدالت خواهی اجتماعی و  غیرت ملی در بدنه جامعه صالح اشاره کرد که برای نمونه می‌توانیم به حماسه مثل زدنی دریافت واکسن توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد. همچنین خود باوری فردی و جمعی است که اکسیژن جوانان و مسؤولان کشور در فضای تحریم ها محسوب می گردد.

ضرورت دارد جامعه هنرمندان و صاحبان ستاره اجتماعی و صاحبان قلم و قدم، با توصیف این مدل و مضامین حماسه‌سازی در جامعه صالح، خود را در مقام شکرگزاری خداوند حکیم، شریک وسهیم کنند، چراکه بیگانگان در این نوع حماسه های بی نظیر بر نظام اسلامی سبقت و سرعت گرفته و شکل و شاکله خودشان را بر آن می پوشانند.

ب- پشتیبان جامعه صالح:

یکی از روایاتی که به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نسبت داده شده است، جمله‌ «حُبّ الوطن مِن الإیمان» است؛ یعنی«دوست داشتن وطن، از نشانه‌های ایمان است»

در این حدیث وطن چند معنی می‌تواند داشته باشد 1- وطن ظاهری سرزمینی که انسان در آن متولد می‌گردد.2- وطن باطنی که روح و جان انسان محسوب می‌گردد زیرا آدمی هر لحظه در آن تولد جدیدی دارد. 3- وطن آخرتی مورد نظر باشد چراکه انسان حس ماندگار و پایداری را از آن درک و دریافت می کند. با توجه به تقسیمات مذکور، وطن‌دوستی با ایمان مؤمن هیچ منافاتی ندارد؛ و وقتی به آیات و روایات راهبردی هم می نگریم دوستی وطن حتی به معنای جایگاه زیستی و مکان تولد و سرزمین آباء و اجدادی را نیز ستوده و به محبت و علاقه‌مندی و آبادانی همه جانبه آن سفارش می‌کنند؛ چرا که اساساً انسان، رابطه‌ مادّی و معنوی ویژه‌ای با زادگاه خود دارد زیرا داشته های اولیه خویش را از آن مکان وامدار است، و همین پیوند عاطفی، باعث علاقه‌ او به وطن می‌شود.

به علاوه، وطن‌دوستی، منطقی و موافق عقل نیز است؛ چون وطن‌دوستى معلول حب ذات فطری می‌باشد. پس در حقیقت بحث از وطن‌دوستى، بررسى یکى از نتایج و معلولات خود دوستى (خود جمعی) می‌باشد.

البته تلازمی عقلی و قطعی میان حب وطن و ایمان وجود ندارد و به‌صورت مطلق و درباره‌ همه‌ انسان‌ها نمی‌توان گفت: وطن‌دوستی؛ نشانه‌ ایمان به خداست؛ اما با شرایط عقل پذیر درباره‌ گروهی از انسان‌های آباد کننده و عمران بخش زمین برای رفاه انسانیت هستند می‌توان چنین گفت: وطن‌دوستی، نشانه و از آثار ایمان به خداست، به این بیان معلوم و مذکور، از آنجایی که انسان مؤمن بر اساس درجات و مراتب ایمانی دارای خصلت‌های نیکو است و در صدد و صراط ایجاد و پرورش صفات نیک اخلاقی در خویشتن است، وطن‌دوستی در مسیر درست فطری آن نیز، به عنوان یک صفت نیک انسانی او شمرده می‌شود، همان‌طور که امام علی(علیه السلام) آن‌ را از صفت‌های نیکو و کرامت انسان معرّفی فرموده است.

با این نگاه می‌توان وطن‌دوستی را با شرایطی که بیان شد از نشانه‌های ایمان به خداوند دانست؛ زیرا سرچشمه هر خصلت و صفت نیکویی که از انسان صادر می‌شود از ایمان به خداوند و همراهی با عمل صالح می باشد.

ج - تزریق واکسن یا غیرت اسلامی

تزریق واکسن به مقام معظم رهبری با دو پیش شرط الف- رعایت نوبت شهروندان ب- استفاده از واکسن تولید داخل؛ دارای پیام‌هایی بود که به شمه‌ای از آنها می توانیم اشاره‌ای داشته باشیم.

1- تعریف خداشناسی اجتماعی برای حاکمان اسلامی

2- تعریف عدالت در حکومت اسلامی

3- باز تعریف سبک زندگی توحیدی پبامبران و امامان معصوم علیهم السلام و هم چنین تابعین راستین آنان

4- باورمندی به طرح جوان گرایی در حکومت اسلامی

5- شوق بخشی به دیده شدن جمالی جوانان

6- امید بخشی به خودباوری محرومین و مستضعفان

7- تعریف هم پوشانی تعهد و تخصص

8- رزم عقلی با دشمنان ظاهر و باطن

9- تعریف حقوق بشر و جهان طبعیت

10- حب حقیقی به علم و اندیشه ورزی

11- افشای ملی گرایی مادی و تک بعدی

12- تدریس عزت بخشی برای نخبگان و ناصحان اجتماعی

13- آموزش مدیران کشور در روش جدب نخبگان و جهت بخشی به استعدادهای نیروی انسانی

14- تبیین مرام و مسلک حاکم اسلامی با حاکمان جور و ظلم

۱۵- تبیین و تشریح عملی اقتصاد مقاومتی

۱۶- بیان راه برون رفت از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی

۱۷- تبیین صفات تفاوت رجل انقلابی با دیپلماتیک

۱۸- به تصویر کشیدن اقتدار یک مرد در میدان

۱۹- به نمایش گذاردن زبان مراوده با جهانیان

۲۰- عملیاتی نمودن اندیشه‌های ناب امام خمینی رحمه الله علیه

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول