اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

واکنش کابل به اظهارات مقامات پاکستان؛ تحریک طالبان در افغانستان فعالیتی ندارد

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر مقامات پاکستان تاکید کرد تحریک طالبان به‌عنوان دشمن صلح و ثبات افغانستان شناخته شده و کابل بدون تبعیضی با آن مبارزه می‌کند.

واکنش کابل به اظهارات مقامات پاکستان؛ تحریک طالبان در افغانستان فعالیتی ندارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مقام‌های پاکستانی از افراد وابسته به گروه طالبان که در افغانستان حضور دارند، خواسته‌اند که به تحریک طالبان پاکستان و دیگر افراد اجازه ندهند تا به مال و جان مردم پاکستان آسیب برسانند.

وزارت خارجه افغانستان به اظهارات مقام‌های پاکستانی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «تحریک طالبان پاکستان (TTP) به ‌هیچ وجه در افغانستان هسته‌گذاری نشده و در خاک این کشور فعالیت ندارد.»

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که این تحریک بر‌اساس سیاست امنیت ملی، در کنار سایر گروه‌های تروریستی، دشمن صلح، ثبات و رفاه در افغانستان و منطقه شناخته شده و دولت افغانستان علیه این گروه تروریستی، مانند سایر گروه‌های تروریستی بدون هرنوع تبعیضی مبارزه می‌کند.

وزیر کشور پاکستان روز یک‌شنبه، ششم تیر، در یک نشست خبری از طالبانی که در افغانستان فعالیت می‌کنند، خواست که به تحریک طالبان پاکستان (TTP) اجازه فعالیت بر ضد این کشور را ندهند.

شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان، در این نشست خبری گفته است: «از طالبان توقع داریم که به TTP و دیگر افراد اجازه عملکردهایی را ندهند که به سبب آن به جان و مال مردم پاکستان آسیب برسد.»

در این بیانیه وزارت خارجه افغانستان از پاکستان خواسته شده تا علیه گروه‌های تروریستی به‌ صورت مشترک و بدون تبعیض برخورد کنند و نگذارند این گروه‌ها که باهم پیوند نزدیک و سازمان‌یافته دارند، در تبانی با هم‌دیگر امنیت و ثبات افغانستان را به خطر بیندازند.

در این بیانیه بر عملی‌ شدن قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق‌نامه صلح دوحه مبنی بر قطع روابط طالبان با سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه، جیش محمد، تحریک اسلامی اوزبیکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، القاعده و داعش تأکید شده است.

گروه طالبان تاکنون در رابطه با این سخنان وزیر کشور پاکستان واکنشی نشان نداده است.

میزبانی طالبان توسط اسلام‌آباد

در همین حال امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان، روز یک‌شنبه، ششم تیر، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «اسلام‌آباد به عنوان میزبان طالبان، از روز زایش تا امروز می‌تواند نقش قابل لمسی در صلح بازی کند و بدین‌سان به دوست قابل باور ملت افغانستان تبدیل گردد. ادامه سیاست کنونی، یعنی در حرف با جمهوریت، در عمل با طالبان هم برای ما و هم برای خودشان چیزی به جز از دست و پا زدن در لجن‌زار بی‌اعتمادی نخواهد بود.»

صالح افزود که سیاست انکار و بازی با الفاظ قناعت‌ساز نیست و طالبان هیچ امکان ندارد که بر افغانستان «چیره» شوند.

وی هم‌چنین گفت که قیمت هم‌سویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود. به گفته او، وضعیت فرق کرده است و امروز نه تنها ما، بلکه وجدان‌های بیدار در پارلمان پاکستان، سیاست کشتار در افغانستان توسط گروه طالبان را محکوم می‌کنند.

پیش از این شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی طلوع گفته بود که نسبت دادن افزایش خشونت‌ها به گروه طالبان یک «مبالغه» است.

قریشی در این مصاحبه گفته بود که سایر عناصر مخرب چون داعش و برخی عناصر داخلی در افغانستان که از اقتصاد جنگ منفعت می‌برند، در خشونت‌های اخیر دست دارند.

در واکنش به این سخنان، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، واکنش تندی داشت. او در یک رشته توییت گفت: «این در حالی است که طالبان عملیات‌های خشونت‌بار خویش را علیه مردم افغان در سراسر این کشور راه‌اندازی می‌کنند. ما می‌دانیم که چگونه و چرا آنان به‌صورت متداوم قادر به انجام این می‌شوند. قریشی یا بی‌خبر یا نادان یا هم‌دست [طالبان] است. ممکن او این موضوع را نیز رد کند که اسامه بن‌لادن در نزدیکی یک پایگاه نظامی پاکستانی یافت شده بود.»

با گسترش جنگ در افغانستان، تنش‌های لفظی میان کابل و اسلام‌آباد نیز اوج گرفته است.

چند مدت پیش اسلام‌آباد اعلام کرد که رابطه رسمی خود با مشاور امنیت ملی افغانستان را قطع کرده است.

محب حدود دو ماه پیش، در ننگرهار گفته بود که پاکستان با استفاده از یک «گروه قدرت‌طلب» در صدد گسترش مرزهای خود در داخل افغانستان است.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، به سخنان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، واکنش تند نشان داد. او از سخنان محب درباره پاکستان به تندی انتقاد کرد و از او خواست که سخنانش را اصلاح کند. این مقام پاکستانی افزود: «از زمان سخنرانی شما در ننگرهار، خون من و تمام مردم پاکستان از شدت عصبانیت در حال جوشیدن است و شما باید شرمنده باشید و در قبال سخنان‌تان مقصر هستید.»

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول