اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عبدالله: مردم افغانستان در صورت تحمیل جنگ چاره‌ای جز دفاع ندارند

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان با بیان اینکه صلح خواست، نیت و آرزوی مردم افغانستان است، تاکید کرد در صورت تحمیل جنگ، مردم چاره‌ای جز دفاع ندارند.

عبدالله: مردم افغانستان در صورت تحمیل جنگ چاره‌ای جز دفاع ندارند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت که صلح خواست، نیت و آرزوی مردم افغانستان است، اما در صورت تحمیل جنگ، مردم چاره‌ای جز دفاع ندارند.

عبدالله امروز (دوشنبه، ۷ تیر) در نشستی افزود که باور او هنوز هم به راه‌حل صلح‌آمیز قضیه‌ افغانستان تغییر نکرده و تلاش‌ها را در این زمینه ادامه می‌دهد، اما در عین زمان دفاع از مردم و حمایت مردم از نیروهای امنیتی و دفاعی در اولویت قرار دارد.

وی تاکید کرد که گفت‌وگو بهترین راه‌حل است، اما از نتیجه‌ گفت‌وگوهای که تاکنون صورت گرفته، بر می‌آید که طالبان نیتی برای دست‌یافتن به راه‌حل سیاسی ندارند.

عبدالله خاطرنشان کرد که طالبان با لجاجت به دنبال وقت‌کُشی در مذاکرات صلح هستند و تعهدی به پیشرفت گفت‌وگوها نشان نمی‌دهند.

عبدالله تأکید کرد: «اگر تشدید جنگ یا تعلل در گفت‌وگوها براساس یک محاسبه‌ نادرست باشد که از طریق جنگ یک طرف می‌تواند به افغانستان مسلط شود، یک اشتباه محض است.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان تصریح کرد هر طرفی که این اشتباه را مرتکب شود، مسئول ادامه‌ جنگ و خون‌ریزی در کشور، کشته‌شدن افغان‌ها و رنج و مصیبت مردم خواهد بود.

به‌گفته‌ وی، طالبان در گذشته حضور نیروهای خارجی را بهانه‌ای برای ادامه‌ جنگ عنوان می‌کردند، اما در هفته‌های آینده حضور نیروهای خارجی در افغانستان به پایان می‌رسد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای تخریب ساختارهای این کشور، ایجاد تشویش میان مردم و آواره‌کردن آنان وجود ندارد.

عبدالله به سقوط شماری از شهرستان‌های افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که او یقین دارد به‌زودی این روند به حمایت مردم افغانستان متوقف خواهد شد. به‌گفته‌ او، طالبان نیز متوجه خواهند شد چیزی را که راه‌حل فکر می‌کنند، راه‌حل نیست.

عبدالله گفت که پخش ذهنیت سقوط شهرستان‌ها طبق برنامه‌ قصدی حکومت و یا از حکومت و ایالات متحده‌ آمریکا، باعث پریشانی بیشتر مردم افغانستان شد.

وی افزود که براساس برداشت و شناختی که او از وضعیت دارد، سقوط برنامه‌ریزی‌شده شهرستان‌ها درست نیست، اما مردم افغانستان با یک واقعیت غیرقابل انکار مواجه هستند.

به‌گفته‌ او، خروج نیروهای خارجی نیز بر وضعیت تأثیر داشت و مشکلات و ضعف‌هایی را که از گذشته وجود داشت، پیچیده‌تر کرد.

این درحالی است که براساس ادعای گروه طالبان، در دو ماه اخیر بیش از ۷۰ شهرستان به‌دست این گروه سقوط کرده است. نیروهای امنیتی و دفاعی به حمایت نیروهای مردمی حدود ۱۰ شهرستان را از طالبان پس گرفته‌اند.

در شماری از ولایت‌ها مردم در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی بسیج شده‌اند. مجلس نمایندگان از حکومت خواسته است که نیروهای بسیج مردمی را در چارچوب ارتش محلی جذب و از آنان حمایت کند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول