اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

افتتاح «مدرسه رمان»/ مودب: رویاها و شعارها باید در هنر و ادبیات به هم برسند

آئین افتتاحیه ششمین دوره مدرسه رمان و رونمایی از کتاب تازه‌ منتشر شده انتشارات شهرستان ادب عصر دوشنبه برگزار شد.

افتتاح «مدرسه رمان»/ مودب: رویاها و شعارها باید در هنر و ادبیات به هم برسند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین افتتاحیه ششمین دوره مدرسه رمان و رونمایی از «کورمار» نوشته سیدعلیرضا میرمالک «متولد زمستان» نوشته محمد‌هادی عبدالوهاب و «صور سکوت» نوشته محمد قائم خانی با حضور علی محمد مودب مدیرعامل موسسه شهرستان ادب، مجید قیصری نویسنده و علی اصغر عزتی پاک در سالن کنفرانس موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

* مودب: ما باید خودمان روایت پردازی کنیم چرا که دیگران نمی‌توانند روایت ما را بنویسند

علی محمد مودب مدیرعامل موسسه شهرستان ادب با اشاره به اینکه امروز ما در ملاقات خاطره دیروز و رویای فردا ساخته می‌شود، اظهار داشت: رویا آن چیزی است که تمدن را می‌سازد. انسان بدون رویا نمی‌تواند امروز و فردای خودش را طراحی کند. برای آینده باید مدام ایده و رویا داشت. همانطور که باید گذشته را روایت کرد و خاطره را زنده نگه داشت تا هویت ما حفظ شود.

وی ضمن بیان اینکه امروزه به شدت واردات خیال افزایش یافته و ما با انبوهی از خیال وارداتی روبرو هستیم، به مساله انقلاب و شعارها اشاره کرد و بیان داشت: امروز بدون دیروز و امروز بدون فردا معنا ندارد. انقلاب ما شعارها و رویاها و روایت‌های خود را در همه شئون زندگی داشت و آن شعارها برای آن که ادامه پیدا کند باید مبدل به قصه شود.

مدیرعامل موسسه شهرستان ادب بخش دیگری از سخنان خود را به اشراف هنرمندان اختصاص داد و با بیان اینکه رویاها و شعارها باید در هنر و ادبیات به هم برسند، اضافه کرد: در هنر هیچ محدودیتی وجود ندارد و هنرمندِ اصیل هیچ گاه محدود نیست و حرف خود را می‌زند. هنرمند اصیل این آزادی را دارد که به سمت شگفتی‌ها حرکت کند و این حرکت، او را به سمت کشف و طرح خواهد کشاند.

مودب ضمن تاکید بر اینکه نیازمند ساخت روایت‌هایی با نگاه دیروز برای فردا هستیم، تصریح کرد: سینما، تلویزیون و رسانه‌های دیگر نیازمند قصه و داستان هستند. مدیران فرهنگی نیز به شدت به دنبال قصه هستند، اما ما هموارده عادت کرده‌ایم داشته‌هایمان را تحقیر کنیم. در حالی که ما باید خودمان روایت پردازی کنیم چرا که دیگران نمی‌توانند روایت ما را بنویسند.

وی به اهداف مدرسه داستان اشاره کرد و بیان داشت: کوشش مدرسه رمان در قالب یک نهاد رسمی برای برنامه ریزی به جهت تربیت رمان نویس بسیار مبارک است و قطعاً در آینده برکات بسیار آن نمایان خواهد شد.

* عزتی‌پاک: مدرسه رمان «استادمحور» است

علی اصغر عزتی پاک از نویسندگان و مدرسان مدرسه داستان شهرستان ادب به وقفه میان دوره گذشته یعنی پنجم و این دوره اشاره کرد و شیوع کرونا را دلیل آن دانست و عنوان کرد: ناگزیر یک سالی را از دست دادیم. اما رویکردهای اصلی مدرسه رمان همچنان حفظ خواهند شد. نگاه و رویکرد اصلی آن است کسانی را بپذیریم که نویسنده هستند و آثاری از آنها منتشر شده باشد، اما به اینجا آمده‌اند تا حرفه‌ای‌تر با نوشتن آشنا شوند.

وی مخاطبان مدرسه رمان را نویسنده‌های صفرکیلومتر ندانست و توضیح داد: در دوره‌های گذشته مترجمی به مدرسه رمان آمد که ۳۰ کتاب منتشر شده داشت و در اینجا اولین رمان تالیفی خود را نوشت.

این نویسنده دوره‌های مدرسه رمان را «استادمحور» دانست و خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم مباحث را کامل ارائه کنیم، هدف، تغییر نگاه به نویسندگی و جدی گرفته شدن نویسندگی به عنوان امری مولد و آینده ساز است.

وی به اساتید دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مجموعه کارهای منتشر شده «مدرسه رمان» تا به امروز ۱۹ عنوان است که ۴ مجلد آن، رمان نوجوان است. تاکنون ۹۰ نفر در فراخوان‌های مدرسه رمان شرکت کرده‌اند و ۳۷ طرح برای مدرسه رمان آغاز شده که برخی منتشر و برخی هم در مرحله نگارش هستند. ۴ مجموعه سه جلدی از مدرسه رمان کودک به سامان رسیده و۴ نویسنده هم اکنون دارند اثر خود را می‌نویسند.

* قیصری: همه جا را فضای ترجمه گرفته/ نویسندگان باید خودسازی داشته باشند

در ادامه مجید قیصری اظهار داشت: همه جا را فضای ترجمه گرفته اما اینکه در یک روز و در یک جا سه اثر تالیفی رونمایی می‌شود اتفاق خجسته‌ای است.

این مولف ضمن اشاره به دوره‌های مدرسه رمان آن را دارای آثار مثبت دانست و تاکید کرد: در این اوضاع آشفته بازار نشر و تیراژ محدود کتاب‌ها این مدرسه تلاش دارد آثار را به بهترین شکل به دست مخاطب برساند، کار مدرسه رمان خیلی عالی است. یک نفر را که در خلوت خود می‌نشیند و می‌نویسد مدیریت می‌کند و پس از آن به مرحله سخت یعنی انتشار کتاب می‌رساند.

وی ضمن اشاره به فعالیت نهادهای فرهنگی و تذکر این نکته که کدام نهاد را می‌شناسید حاضر باشد برای تربیت نویسنده هزینه بپردازد، افزود: نویسندگان باید خودسازی داشته باشند و روندی مثل مدرسه رمان که پیش‌تر همانندش را شاهد نبودیم در این امر موثر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول