اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

رحیمی: نهادهای رسمی متولی آموزش مهارت هستند/ منادی: لایحه رتبه‌بندی معلمان در حال بررسی است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: باید به سراغ مأموریت دانشگاه در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی برویم و بگوییم اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در دو تا سه دهه اخیر غیرقابل صرف نظر کردن است.

رحیمی: نهادهای رسمی متولی آموزش مهارت هستند/ منادی: لایحه رتبه‌بندی معلمان در حال بررسی است

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه به وقت ایران، درباره مهارت اظهار کرد: مهارت نوعی توانایی برای انجام یک کار مورد نیاز جامعه با کیفیت بالا در زمان کوتاه است حال باید به سراغ مأموریت دانشگاه در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی برویم و بگوییم اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در دو، سه دهه اخیر غیرقابل صرف نظر کردن است. 

وی ادامه داد: برنامه کلان مهارت آموزشی در دانشگاه شامل چهار زیربرنامه ارتقای اشتغال‌پذیری دانشجویان، گسترش کارآموزی، مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی و هدایت شغلی و کاریابی تخصصی است. برنامه اول به محتوای برنامه‌ها و کتاب‌های درسی باز می‌گردد و ما باید این بخش را تقویت کنیم. همه برنامه‌ها باید توسعه و شتاب بیشتری به خود بگیرند.   

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: نهادهایی در دانشگاه پدید آمده‌اند که تلاش می‌کنند دانشجو را در سطح واقعی بسنجند. 

رحیمی شعرباف در ادامه تصریح کرد: فناوری و توسعه فناوری همراه با مهارت است و ما خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری داریم البته ناگفته نماند که علوم انسانی و علوم پایه نقش پذیری گسترده‌ای در توسعه فناوری دارند.   

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف کشور با هم هماهنگ نیستند، عنوان کرد: در وزارتخانه‌ها و مجلس باید فرهنگ دانش‌پذیری را افزایش دهیم. ما کم کم در کشور روی ریل توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش قرار می‌گیریم تا بتوانیم بهره‌وری خود را افزایش دهیم. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کشورهای رو به رشد باید بسیار کار کنند، افزود: نهادهای رسمی متولی آموزش مهارت هستند. ناگفته نماند که بیش از 80 درصد تولید کشور در بخش غیر دانش بنیان رخ می‌دهد اما نگاه آنها به سال‌های آینده است. 

رحیمی شعرباف خاطرنشان کرد: ما متناسب با نیازهای خود وارد آموزش‌هایی شدیم که در رشته‌های مختلف متفاوت است. 

موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور آمده است

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی مطرح کرد: موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور و در برنامه‌های 5 ساله آمده است. در برنامه 5 ساله ششم 2 تکلیف مطرح شده و این است که 50 درصد دانش‌آموزان و 30 درصد از آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند. 

وی افزود: ما در حال حاضر از عملکرد مهارتی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید راضی نباشیم چراکه درصدهای مطرح شده در برنامه 5 ساله ششم محقق نشده است و باید بیشتر کار می‌شد. وقتی می‌بینیم هم‌اکنون 7 مجموعه بزرگ در حال تولید ساخت واکسن کرونا هستند، خوب سوال برایمان مطرح می‌شود که بهره‌وری به چه علت دچار نوسان است.  

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: واقعیت این است که وزرای ما فعال نیستند و معتقدم وزیر نباید شب و روز بخوابد. باید انصاف داشته باشیم و بگوییم که دولت دوازدهم با همه مشکلات بد کار نکرده اما بهره‌ور نبوده است. 

منادی سفیدان در پایان خاطرنشان کرد: مساله رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون در حال انجام است و به دنبال آن هستیم حقوق معلمان در یک ترازی قرار بگیرد. 
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول