اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تولد امید؛ کدام مطالبات مردم در «فارس‌ من» با پیگیری‌های ابراهیم رئیسی به نتیجه رسید؟

مطالبات زیادی در «فارس من» خطاب به رئیسی وجود داشت؛ مطالباتی که با پیگیری‌های او به نتیجه می‌رسید. توفیق این کمپین‌ها بذر امید را در دل مردم کاشت. این گزارش مرور این پویش‌هاست.

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ بازگرداندن امید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای قوه‌قضائیه بود. رئیسی توانست نامحبوب‌ترین دستگاه‌های این مملکت را به ملجأ و امید افکار عمومی بدل کند. آنقدر که مردم حتی برای حل‌وفصل بی‌ربط‌ترین موضوعات هم به آنجا مراجعه می‌کردند. همین امیدی که ساخته شد، سید ابراهیم را روانه پاستور کرد. افکار عمومی حالا چشم‌انتظار همین اتفاقات خوب همین رویکرد تحولی در دستگاه‌های بزرگ اجرایی کشورند.

تواتر مطالبات ثبت‌شده در «فارس من» روایتگر همین امید بود؛ مطالباتی که اگرچه بی‌ربط، عمدتاً ابراهیم رئیسی را مخاطب قرار می‌داد. کمپین‌های فراوانی هم البته اغلب با پیگیری‌های شخص دستگاه قضا به سرانجام رسید. توفیق آنها نه‌تنها گره‌های درشتی را از اقتصاد ایران باز کرد بلکه توقعات مردم را برای استمرار همین روند در دولت سیزدهم افزایش داد. این گزارش مرور رئوس همین پویش‌هاست؛

 

۱| اعاده میلیون‌ها متر بهترین اراضی زراعی کشور؛ رئیسی کشت‌وصنعت مغان را آزاد کرد

۲۷۰ میلیون مترمربع بهترین اراضی کشور با ده‌ها کارخانه و صنایع تکمیلی؛ واقع در جلگه‌های حاصل‌خیز رود ارس. کشت‌وصنعت مغان با اختلاف بزرگ‌ترین مجموعه کشاورزی غرب آسیاست. مجموعه‌ای که سربند دیگر ندانم‌کاری‌های تدبیر و امید سال ۹۷ به ثمن بخس به یک بیسکوئیت‌ساز واگذار شد؛ چقدر؟ از قرار متری ۶۵۰۰ تومان! کشت‌وصنعتی که به‌تنهایی از بسیاری از شهرهای مملکت مثل رشت، قزوین یا اردبیل بزرگ‌تر است!

تاراج بیت‌المال در روز روشن! البته که چنین پدیده‌ای مطلقاً برای افکار عمومی قابل پذیرش نبود. مردم اما امیدی به دم‌ودستگاه دولت روحانی برای اعاده حقوق از دست‌رفته نداشتند. نظرها به سمت قوه قضائیه بازگشت. جایی که رئیس تازه‌نفس آن توانسته بود با یک عملکرد درخشان حسابی توجهات توده‌ها را جلب کند. مطالبات فراوانی برای همین خطاب به رئیس دستگاه قضا در «فارس من» شکل گرفت.

 

مثلاً این پویش که از بحران کارگری شکل‌گرفته در مجموعه کشت‌وصنعت مغان گلایه می‌کرد. بحرانی که سربند خصوصی‌سازی عجیب‌وغریب شکل گرفته بود. این مطالبه هم حرف دل کارمندان و اهالی همان اطراف بود؛ این‌که چطور مالک تازه به دوران‌رسیده بی‌اعتنا به گرفتاری‌های اقتصادی سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته است. کمپین بعدی ابطال واگذاری را طلب می‌کرد؛ واگذاری‌ای که غیرقانونی بودن آن مثل روز روشن بود.

 

سید ابراهیم رئیسی صدای مردم را شنید؛ برای پیگیری ماجرا شخصاً روانه اردبیل شد. آنجا از هیأت داوری سازمان خصوصی‌سازی خواست بی‌اعتنا به دست‌وپا زدن دولتی‌ها منصفانه قضاوت کند. هم‌چنین دستور مهم ۶ بندی صادر کرد. دستوری که عملاً سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات را نیز وارد بازی کرد. (اطلاعات بیشتر اینجا) نتیجه داد؛ هیأت داوری در نهایت میلیون‌ها متر اراضی مرغوب را به بیت‌المال بازگرداند.

 

۲| کلاه‌برداری سکه ثامن؛ حقوق مردم اعاده شد

یک پایگاه اینترنتی هزاران خانواده را بیچاره کرد؛ سایتی که ادعا می‌کرد در زمینه خرید و فروش طلا فعالیت دارد. «سکه ثامن» مجوزهای لازم را از اداره صمت یک استان اخذ کرده بود. «ای‌نماد» داشت. حتی توسط برخی وابستگان به اتحادیه طلا و جواهر در بسیاری از رسانه‌های کشور پرشمار تبلیغ می‌شد. همین موجبات اعتماد مردم را فراهم آورد. بعد از کلاه‌برداری اما «فرهاد زاهدی‌فر» مدیرعامل مجموعه سودای فرار و خروج از کشور داشت.

زاهدی‌فر بیرون از مرزهای این جغرافیا در تور نیروهای امنیتی گرفتار آمد. استرداد شد. پرونده سکه ثامن به دادگاه رفت. کمپین مالباختگان همان زمان در «فارس من» شکل گرفت؛ یکی از قدیمی‌ترین پویش‌های ما. مطالبه‌ای که با هزاران امضا از مسؤلین قضائی می‌خواست هرچه سریع‌تر پرونده را تعیین تکلیف کنند. آن روزها هنوز دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی البته راه نیفتاده بود. پرونده‌ کثیرالشاکی ثامن برای همین گرفتار روندهای یومیه شد.

 

فارس من از ابتدا کنار هزاران مالباخته ایستاد؛ پیگیری کرد. موضوع را به صحن علنی کشاند. هرچه توانست تلاش کرد؛ همین پیگیری‌ها همین پرسش‌های مداوم از سخنگوی دستگاه قضا قضیه را داغ کرد. عدلیه و شخص آقای رئیسی پای کار آمد. آنقدر که برای رد بخشی از اموال پیش از برگزاری دادگاه از محضر رهبر انقلاب استجازه شد. موافقت کردند؛ به این ترتیب قسمی از پول‌ها به حساب شکات بازگردانده شد. روایت مرضیه سعادت خبرنگار فارس:

 

 

۲۰۰ میلیارد تومان اما از اموال شاکیان باقی ماند. همین چند وقت پیش آقای رئیسی به اسلامشهر سفر کرد. جمعی از شکات پرونده به دیدار ایشان رفتند. موضوع طرح شد؛ سید ابراهیم دستور مقتضی صادر کرد. همان اموال هم بنا شد خیلی زود میان همه مالباختگان توزیع شود. به این ترتیب یکی از قدیمی‌ترین کمپین‌های فارس من با بیش از ۳ هزار خانواده درگیر عملاً «موفق» شد. روایت ماجرا از زبان خود مالباختگان اینجا.

 

۳| هفت‌تپه هم با پیگیری‌های رئیسی به بیت‌المال بازگشت

هفت‌تپه هم از دست‌گل‌های خصوصی‌سازی دولت روحانی است؛ ۲۴۰ میلیون متر مربع بهترین اراضی جلگه‌های خوزستان که میان پرآب‌ترین روخانه‌های این مملکت قرار داشت. به ثمن بخس در سال ۹۴ واگذار شد؛ چقدر؟ فقط ۶ میلیارد تومان! به چند جوان تازه به دوران رسیده که طبعاً سودای بیشتر از این‌ها داشتند. ابعاد ماجرا وقتی بیشتر روشن شد که اسدبیگی از مالکان هفت‌تپه به اتهام حیف‌ومیل ارزهای دولتی دادگاهی شد! اطلاعات بیشتر اینجا.

اعتراضات به این حق‌خوری هم ادامه داشت؛ کمپین کارگران هفت‌تپه در «فارس من» ثبت شد. کمپینی که از عدم پرداخت به موقع حق‌وحقوق گلایه داشت. تجمعات اعتراضی آغاز شد. معترضان هم‌نوا با کارگران بی‌نوا مقابل فرمانداری گرد هم آمدند. تجمعاتی که با حمایت امام جمعه و نمایندگان مجلس مواجه شد. کار بالا گرفت؛ دولت کوتاه‌بیا نبود. چاره‌ای جز ورود دستگاه قضایی باقی نماند.

 

آقای رئیسی صدای کارگران بی‌نوای هفت‌تپه را هم شنید. جلسات دادگاه زمستان گذشته برگزار شد. رأی بازگشت هفت‌تپه به بیت‌المال بود. نتیجه البته برج ۲ امسال اعلام شد. خبر مثل بمب صدا کرد؛ امید و انگیزه به کارگران و شهروندان خوزستانی بازگشت. دانشجویان و کارگران جشن پیروزی برگزار کردند. موضوع ترند شبکه‌های اجتماعی شد. کاربران نوشتند سید ابراهیم حسابی مشغول دیوارکشی است؛ میان غارتگران و بیت‌المال اما!

 

 

«هفت‌تپه» و «دشت مغان» نماد خصوصی‌بازی دولت روحانی است؛ دولتی که به بهانه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ عملاً چوب حراج به بیت‌المال زد. علاوه بر این دو، واگذاری‌های معیوب فراوان دیگری با ورود قضائی ابطال شد؛ از «هپکو» و «ماشین‌سازی تبریز» گرفته تا آب‌وخاک پارس. بعلاوه دستگاه قضا پوری‌حسینی رئیس سابق خصوصی‌سازی را نیز بازداشت کرد. به پرونده رسیدگی شد و به پانزده سال حبس محکوم شد.

 

۴| دیگر مطالبات؛ از الغای انحصار وکالت تا برخورد با مفاسد

مطالبات ریز و درشت فراوان دیگری نیز با پیگیری‌های ابراهیم رئیسی در دستگاه قضا به نتیجه رسید؛ موفق شد. از الغای انحصار وکالت گرفته که عملاً سال‌ها بسیاری از دانش‌آموختگان علاقمند رشته حقوق را گرفتار کرده بود. تا برخورد با سلبریتی مروج هم‌جنس‌گرایی. یا حتی محاکمه عیسی کلانتری معاون حسن روحانی به جرم اهانت به امام راحل(ره). همه و همه نمودار روشن اعتنای عدلیه به مطالبات افکار عمومی است.

یکی دیگر از مطالبات بسیار پرامضا از آیت‌الله رئیسی تقاضای سفر به استان ارومیه بود؛ مطالبه‌ای که البته همان زمان خیلی زود برآورده شد. وی با سفر به این استان از نزدیک در جریان پرونده‌های قضائی و مشکلات مردم قرار گرفت. هم‌چنین برخورد قاطع این سال‌های او با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواران که از خواسته‌های عمیق افکار عمومی است، با تقدیر و تشکر کاربران فارس من مواجه شد. 

 

همین امید حالا سکان‌دار دستگاه اجرایی است؛ مردم امیدوارند رئیسی همان دست‌فرمان قوه‌قضائیه را ادامه دهد. برای همین انتظارات افکارعمومی بالا است. مطالبات فراوانی از سید ابراهیم به‌محض اعلان نتایج انتخابات این‌بار در قامت رئیس‌جمهور آینده ایران در سامانه به ثبت‌ رسید. مطالباتی که تک‌تک آنها روایتگر اعتماد و اقبال توده‌ها است. «فارس من» تمام‌قد برای پیگیری مطالبات کنار دولت سیزدهم ایستاده است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول