اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

گرانی و کمبود سیمان در ارومیه از شایعه تا واقعیت

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: عامل عمده التهاب بازار در خصوص سیمان عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به تامین سیمان در بازار مصرف است و مصرف کننده سیمان به دلیل نگرانی و نبود سیمان دربازار مصرف اقدام به خرید بیش از حدکرده و این امر موجب آشفتگی دربازار سیمان می‌شود.

گرانی و کمبود سیمان در ارومیه از شایعه تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، طبق گزارشات و شکایات مردمی یکی از مشکلات به وجود آمده در کلانشهر ارومیه، کمبود و گرانی سیمان است که معضلی برای مردم ارومیه ایجاد کرده است، که خواستار رسیدگی خبرنگار فارس از مسئولین ذی‌ربط می‌باشند.

قیمت سیمان طی روزهای اخیر روند صعودی گرفته و تهیه آن را نیز برای مصرف کننده دچار مشکل کرده است در این راستا خبرنگار فارس برای شفاف‌سازی و پیگیری موضوع مصاحبه‌ای  با مسوول مربوطه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تنظیم بازار سیمان بر عهده انجمن صنفی کارخانجات سیمان است اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ روز عرضه و فروش سیمان از طریق بورس انجام می‌شود و عاملان و عرضه کنندگان سیمان نیز باید از طریق بورس، سیمان خود را خریداری کنند.

ایرج مرندی با اشاره به نحوه فروش سیمان در بازار بعد از بورس تصریح کرد: موردی که در حال بررسی و استعلام است نحوه فروش بعد از خرید از بازار بورس بوده چنانچه انجمن صنفی کارخانجات سیمان قیمت مصوبی برای سیمان در نظر گرفته‌اند و بعد از خارج شدن از بورس بایستی قیمت برای خرید مصرف کننده رعایت شود که متاسفانه در حال حاضر این موضوع در بازار فروش سیمان رعایت نمی‌شود و  هم اکنون در حال بررسی و استعلام موضوع هستیم که قیمت مصوب شده لازم اجرا باشد و در صورت اجرایی بود قیمت نهایی مصرف کننده باید رعایت و اجرا شود .

وی با اشاره به بازار بورس سیمان و مشکلات آن عنوان کرد: در بورس کالا برنده کارخانه سیما ارومیه استان ایلام است و برنده سیمان غرب کرمانشاه سیمان ارومیه می‌باشد و این موارد باعث جابجایی سیمان دربین استان شده و در این میان هزینه‌های حمل و نقل نیز سرسام‌آور بوده و باعث افزایش قیمت سیمان در استان خواهد شد.

مرندی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در بازار مصرف یادآور شد: هزینه حمل و نقل، هزینه ۴ درصدی عمده فروشی و ۱۰ درصد خرده فروشی و هزینه‌های بارگیری و سایر هزینه عمدده علت افزایش قیمت سیمان در بازار مصرف شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در خصوص تولید سیمان در استان اضافه کرد: بخشی از کارخانه سیمان ارومیه و بوکان در حال تعمیر است و در حال حاضر تعمیر آن به اتمام نرسیده انتظار می‌رفت قبل از عرضه در بورس این مکان تعمیر شود که  متاسفانه این امر محقق نشد و طی روزهای اخیر  ۱۲۰ هزار تن سیمان در بازار مصرف عرضه کرده است.

وی با اشاره علل التهاب بازار سیمان اذعان کرد: عامل عمده التهاب بازار در خصوص سیمان عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به تامین سیمان در بازار مصرف است و مصرف کننده سیمان به دلیل نگرانی و نبود سیمان دربازار مصرف اقدام به خرید بیش از حدکرده و این امر موجب آشفتگی دربازار سیمان می‌شود.

مرندی خاطرنشان کرد: عدم اعتماد مصرف کننده به بازار سیمان موجب تقاضای کاذب در بازار سیمان شده و در نتیجه باعث التهاب در بازارسیمان می‌شود در این راستا میزان تزریق سیمان به بازار نسبت به سال‌های گذشته چندان تغییری نیافته است اما مصرف سیمان و تقاضای کاذب افزایش یافته و باعث می‌شود به التهابات سیمان در بازار دامن زده شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت بورس در خط عرضه نیز اعمال شود احتمال این را دارد که دیگر شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول