اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«کمربند امنیت دریایی» نمایش اقتدار روسیه، چین و ایران

برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین تحت عنوان «کمربند امنیت دریایی» رویدادی بسیار مهم و ارزشمند محسوب می‌شود.

«کمربند امنیت دریایی» نمایش اقتدار روسیه، چین و ایران

 به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ ای خبرگزاری فارس، «سرگئی کوژمیاکین» در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین تحت عنوان «کمربند امنیت دریایی» را رویدادی بسیار مهم و ارزشمندی دانست.

در این یادداشت آمده است : ترکیب نیروی دریایی 3 کشور دوست که در چارچوب این رزمایش شکل گرفت به نوعی به یک وزنه قوی در مقابل تمایلات مخرب که خاورمیانه و در مجموع تمام جهان را فرا گرفته است، تبدیل شد.

در سال 2019 روابط بین الملل مواجه مشکلات و پیچیدگی‌های متعددی شد زیرا نیروهای «سرمایه جهانی» تحت مدیریت آمریکا با شدت بیشتری اقدام به تخریب  این روابط کردند. امپریالیسم آمریکا و همچنین اروپا از آنکه ساختمان جهان تک قطبی با فروپاشی مواجه شده و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران این سیستم غیر عادلانه را به چالش کشیده‌اند، کاملا وحشت زده شده است.

«واشنگتن» و متحدانش در جهت حفظ هژمونی خود اقدام به سیاست‌های تجاوزکارانه می‌‌کنند که تحریکات نظامی، اعمال تحریم‌ها، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، تشویق جدایی خواهی و ایجاد هرج مرج و بی ثباتی از آن جمله است.

در چنین شرایطی تقویت سیستم‌های امنیتی خودی و همبستگی در برابر حملات دشمن که همواره اقدام به زیر پا گذاشتن موازنه و هنجارهای بین المللی می‌کند، راهکاری مناسب است. البته همه مردم آگاه خواستار صلح و ثبات در سراسر جهان و پایان دادن به خشونت و خصومت هستند اما واقعیت امر این است که برخی از کشورها که خود را صاحب دنیا تصور می‌کنند، تنها به اصطلاح متوجه زبان زور و قدرت بوده و فقط از کشورهای حساب می‌برند که قادر به حفظ خود باشند. 

از این رو رزمایش دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند بخشی از اقدامات دفاعی در جهت حفظ استقلال و حق حاکمیت این کشورها دانسته می‌شود. انتخاب محل برگزاری رزمایش نیز حساب شده به نظر می‌رسد. آمریکا و متحدانش بالاترین میزان فشارها را علیه ایران اعمال کرده و همواره تلاش می‌کنند نیروهای نظامی خود را به نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی هدایت کنند.

با خروج خودخواهانه از برجام و دامن زدن به توطئه‌ها (که خود واشنگتن در آن دست دارد)، آمریکا با بهانه «تامین آزادی ناوبری» اقدام به ایجاد ائتلاف ضد ایرانی و اعزام ناوگان جنگی خود به سواحل جمهوری اسلامی ایران کرد. برخی از اقمار واشنگتن نیز حرکت‌های مشابهی را انجام دادند. 

کاملا واضح است که آمریکا به دنبال استفاده از تکنولوژی هایی است که در مراحل بعدی علیه سایر رقبایش مورد بهره برداری قرار خواهد داد. در حال حاضر نشانه‌های از این اقدامات خصمانه واشنگتن در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان و همچنین در دریای سیاه و در مرزهای غربی روسیه به نظر می‌‌رسد. 

بنابراین واکنش ایران، روسیه و چین نسبت به برگزاری رزمایش مشترک دریایی بسیار به موقع است. «مسکو» و «پکن» پس از خروج دولت ترامپ از برجام و رفتارهای دوگانه اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع، سعی در حفظ این توافق کردند و حالا دیگر همبستگی نظامی خود با تهران را به نمایش گذاشتند.

ناراحتی عمیق مقامات واشنگتن از این رزمایش حاکی از برگزاری صحیح و به موقع آن است. 
وزارت امور خارجه آمریکا از این اقدام مشترک ایران، روسیه و چین شدیدا انتقاد کرد. چنین واکنشی ضرورت تقویت همکاری‌های سه جانبه میان کشورهای یادشده در زمینه‌های مختلف و از جمله نظامی و نظامی – فنی را برجسته می‌کند. 

بنابراین بیانیه فرماندهی نیروهای مسلح ایران در خصوص اینکه رزمایش نیروی دریایی سه کشور ادامه خواهد یافت، امیدوارکننده بوده و بر خوش بینی‌ها می‌افزاید.
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول