اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دلیل ساخت ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز چه بود

ورزشگاه یادگار امام ( ره) در اواخر دهه 60 کلنگش به زمین زده شد، اما علت ساخت چنین ورزشگاه بزرگی در تبریز چه بود؟

دلیل ساخت ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز چه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یکی از سایت‌های ورزشی به مناسبت بازگشت فیروز کریمی گزارشی منتشر کرده و در آن عنوان شده است که تراکتور در دهه 70 در هر بازی حداکثر 5 هزار تماشاگر داشته است.

احتمالا نگارنده این مطلب متولد بعد از دهه 70 بوده و یا آن سال‌ها را به یاد نمی‌آورد و اگر برفرض اینکه ادعای ایشان هم درست باشد چه نیازی به ساخت ورزشگاه یادگار امام (ره) بود؟ همان ورزشگاه 20 هزار نفری باغشمال برای 5 هزار تماشگر تراکتور کفایت می‌کرد.

در گزارش ذیل به پرتماشاگرترین بازی‌های تیم‌های تبریزی در لیگ برتر در مقاطع مختلف زمانی پرداختیم:

دهه 50 جام تخت جمشید

تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی نماینده‌های تبریز در 6 دوره برگزار شده جام تخت جمشید بودند.

حتی در سال‌هایی که این دو تیم در قعر جدول قرار داشته و هر کدام یک بار به رده پایین‌تر سقوط کردند، باز هم ورزشگاه مملو از تماشاگر بوده و میانگین حضور تماشاگران در آن سال‌ها‌ حدود 15 هزار نفر بود.

هفتمین دوره جام ملت‌های آسیا 1976

تبریز میزبان گروه دو مسابقات با حضور تیم‌های کویت، چین و مالزی بود. با اینکه تیم ایران در این گروه قرار نداشت اما تماشاگران تبریزی استقبال خوبی از مسابقات کرده و در 3 بازی برگزار شده در باغشمال تبریز، هر بازی بالای 10 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند.

لیگ قدس- دهه 60

در دهه 60 مسابقات فوتبال کشور به شکل تیم‌های منتخب استان برگزار شده و تیم منتخب آذربایجان‌شرقی در هر 5 دوره مسابقات در این مسابقات حضور و یک دوره هم نایب قهرمان ایران شد.

تقریبا در تمامی مسابقات تیم منتخب آذربایجان‌شرقی ورزشگاه تختی تبریز ظرفیتش تکمیل و میانگین حضور تماشاگران تبریزی در این مسابقات نزدیک به 20 هزار نفر در هر بازی بود.

لیگ آزادگان- دهه 70

تیم‌های تراکتور، ماشین‌سازی و شهرداری نماینده‌های تبریزی در لیگ آزادگان در دهه 70 بودند. در بازی‌های تراکتور و ماشین‌سازی تقریبا ظرفیت ورزشگاه در بازی‌های عادی تکمیل و اگر تیم‌های پرسپولیس و استقلال مهمان تیم‌های تبریزی بودند ورزشگاه به شکل صد در صدی در حمایت از تیم‌های تبریزی، ساعت‌ها قبل از شروع بازی پر از تماشاگران تبریزی شده و درب ورزشگاه بسته می‌شد.

شهرداری تبریز و حتی تیم ایدم که در لیگ دو حضور داشت هم در هر بازی بالای ده هزار تماشاگر داشتند.

بازی دوستانه لوکوموتیو لایپزیک آلمان شرقی با منتخب تبریز با حضور 40 هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه 20 هزار نفری تختی تبریز در سال 64، بازی فینال لیگ قدس در سال 65 بین منتخب آذربایجان‌شرقی و اصفهان با حضور بیش از 30 هزار تماشاگر و بازی نیمه نهایی لیگ آزادگان در سال 1371 بین تیم تراکتور با پاس تهران با بیش از 30 هزار تماشاگر از روزهای فراموش نشدنی فوتبال تبریزی بودند.

استقبال بالای تماشاگران تیم‌های تبریزی خصوصا هواداران تراکتور و ماشین‌سازی و اینکه در هر بازی تعدادی از تماشاگران پشت درهای بسته مانده و یا بعد از بازی به دلیل حضور انبوه تماشاگران ترافیک سنگینی در مرکز تبریز ایجاد می‌شد، سبب شد که ساخت ورزشگاه یادگار امام (ره) در سال 66 کلید خورده و در سال 75 بازی تراکتور با پرسپولیس در ورزشگاه نیمه کاره و بدون آب و برق یادگار امام (ره)، برگزار گردد.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول