اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

معاون وزیر بهداشت: افتتاح 1180 طرح بهداشتی تاپایان سال در کشور

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان این که تا پایان امسال ۱۱۸۰ طرح بهداشتی به شرط تامین اعتبار افتتاح می شود، ز کاهش عمر مراکز بهداشتی درمانی کشور به زیر ۱۰ سال خبر داد.

معاون وزیر بهداشت: افتتاح 1180 طرح بهداشتی تاپایان سال در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رئیسی پیش از ظهر امروز در سی و چهارمین آئین پویش سراسری «ره سلامت» که با حضور وزیر بهداشت و به میزبانی استان دارالعباده برگزار شد، اظهار کرد: یکهزار و ۱۸۰ طرح بهداشتی تا پایان امسال در سطح کشور افتتاح و وارد مدار ارائه خدمت می شود.

وی یکی از کارهای بسیار بزرگ در کشور را بازنگری بسته‌های خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: در همین رابطه خدماتی که امکان ارائه به صورت غیرحضوری داشت را از خدماتی باید حتما حضوری ارائه می‌شد، تفکیک کردیم و همین باعث شد که خوشبختانه هیچ واکسیناسیون معمولی در کشور به تاخیر نیفتد یا در حوزه خدمات مراقبت‌های مربوط به بارداری نه تنها این خدمات کمتر نشود بلکه نسبت به استانداردهای قبلی افزایش نیز یابد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان این که در موضوع خدمات عشایر نیز حتی در رابطه با یک خدمت نیز عقب نماندیم و حتی کمترین ابتلا و مرگ و میر کرونایی را در این بخش داشتیم و علاوه بر این نیز خدمات ویژه سالمندان، افراد زیر پنج سال و خدماتی که شاید پنهان از نظر مردم است مانند ارائه خدمات به زندانیان را به خوبی ارائه کردیم.

وی گفت: اولین کشور منطقه و جزو اولین‌ کشورهای دنیا بودیم که پروتکل درمان سرپایی را در ابتدا راجع به بیماری کرونا راه‌اندازی کردیم و در موج اخیر بیماری نیز ابتکار جدیدی را در بخش بستری‌های سرپایی داشتیم.

رئیسی در مورد حوزه روش‌ها و فرایندها نیز اظهار کرد: خوشبختانه موضوع غربالگری از روزهای ابتدایی شیوع کرونا و حتی قبل از وارد شدن کیت‌های تشخیص کرونا در کشور آغاز شد.

وی افزود: طرح محله محوری دیگر اقدام قابل تامل در این بخش بود که با توجه به اقدامات در دست اقدام وزارت بهداشت در سال ۹۸ و به دنبال مواجعه با بیماری در اواخر همان سال، بر با مشارکت تمام اعضاء و دستگاه‌ها بر همان پایه برای مقابله با کرونا اجرایی شد.

وی با بیان این که در طرح شهید سلیمانی ۲۰ تا ۲۵ درصد بار بر دوش سفیران سلامت بود، گفت: در حالی روزانه شاهد بستری ۱۲۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی هستیم که شاید در سطح یک با حدود ۲۰۰ هزار بیمار روبرو هستیم که کمک زیادی بهبخش درمان بود.

معاون بهداشتی وزیر با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در رابطه با سند ملی واکسیناسیون، گفت: در مقوله واکسن که مبحثی مجزا از موضوع واکسیناسیون است نیز اعتقاد داریم اشراف و آگاهی و شجاعت‌ خوبی در این دوره برای تصمیم گیری جهت تولید واکسن‌های داخلی وجود داشته است.

وی راجع به طرح‌های بهداشتی بهره ‌برداری شده در کشور نیز اعلام کرد: در اواخر سال ۹۸ و به رغم مواجهه شدن با بیماری کرونا درحوزه بهداشت ۲۳۶۲ طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در سال ۹۹ تعداد ۸۶۲ طرح و اکنون در سه ماهه اول امسال تعداد ۶۹۶ طرح آماده بهره برداری شده که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۱۸۰ طرح بهداشتی دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

رئیسی از کاهش میانگین عمر مراکز بهداشتی کشور از ۲۷.۶ سال به زیر ۱۰ سال خبر داد و گفت: تفاوت کاهش عمر مراکز درمانی کشور در این است که سازه‌های جدید جهت نوسازی مراکز دو برابر قبل یعنی ۵۰ سال خواهد که که البته نقش خیرین نیز در این مقوله مهم بوده است.

وی از جمله طرح‌های مورد بهره‌برداری امروز را شامل ۱۶۵ محل زیست پزشک، ۱۴۶ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۱۱۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۶۳ پایگاه سلامت، هشت مرکز آموزش بهورزی  و یک انبار دارویی ذکر کرد و گفت: از مجموع ۶۹۶ طرح مورد بهره‌برداری امروز ۵۹ طرح سهم استان یزد است.

رئیسی در پایان نیز به دو شاخص برتر استان یزد در حوزه سلامت اشاره و بیان کرد: در حالی نسبت مرگ و میر به بستری در کرونا برای کشور حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد است، این شاخص در استان یزد کمتر از ۱۰ درصد و حدود هفت یا هشت درصد است که نشان‌دهنده اقدامات خوب صورت گرفته در سطح یک یعنی بیماریابی و ارجاع به موقع بیماران به مراکز درمانی و از سوی دیگر بیانگر کیفیت درمان در بیمارستان‌های استان است. شاخص قابل توجه دیگر در استان نیز کار تیمی و مشارکتی خوب در این استان است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول