اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

روایتی از کمپ‌های غیر مجاز ترک «اعتیاد»/وجود 100 هزار معتاد متجاهر در ایران

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه حدود 100 هزار معتاد متجاهر داریم، گفت:کمپ‌های غیر قانونی معمولا در خارج از شهرها بوده و تابلو و آرم ندارند و مسؤول بهزیستی نمی‌تواند به این کمپ‌ها وارد شود؛ چون خودشان مصرف کننده مواد مخدر هستند.

روایتی از کمپ‌های غیر مجاز ترک «اعتیاد»/وجود 100 هزار معتاد متجاهر در ایران

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «سعادت آباد رادیو تهران» با اشاره بر قانونی بودن فرآیند ترک اعتیاد، گفت: در قانون مبارزه با مواد مخدر زیر ساخت‌ها و شرایطی مورد نیاز است و نمی‌توان شخصی را وادار به ترک کرد. وقتی شخصی به اجبار برای ترک به کمپ می‌رود در مدت حضورش در کمپ از مواد مخدر دور است اما بر اساس آمار بیش از 90 درصد این افراد با خروج از کمپ دوباره به سمت مواد می‌روند.

صفاتیان دستگیری معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی و پرونده سازی برای آنها را قانونی دانست و گفت: خانواده‌هایی که با مراکز ترک اعتیاد تماس می‌گیرند تا فرد معتاد را به کمپ ببرند کاری غیر قانونی انجام می‌دهند و فرد می‌تواند از خانواده شکایت کند.

وی درباره تاسیس مراکز ترک اعتیاد و افراد واجد شرایط، افزود:مجوز خاصی برای تاسیس کمپ نیاز نیست. افراد به بهزیستی مراجعه می‌کنند و پرونده آنها توسط بهزیستی بررسی می‌شود. فرد نباید مواد مصرف کند یا اگر قبلا معتاد بوده باید سه سال از پاکی وی گذشته باشد و مکانی برای کمپ داشته باشد؛ضمن اینکه فرد نباید سوء پیشینه داشته باشد.

صفاتیان گفت: در حال حاضر دو نوع کمپ قانونی و غیرقانونی داریم.کمپ‌های قانونی زیر نظر بهزیستی کار می‌کنند. مجوز رسمی دارند و عموما در داخل شهرها هستند و تابلو دارند و اگر کسی با آنها تماس بگیرد تا فردی را به اجبار برای ترک ببرند نمی‌پذیرند و مدل درمانی آنها موفق است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت:کمپ‌های غیر قانونی معمولا در خارج از شهرها هستند و تابلو و آرم ندارند و مسؤول بهزیستی نمی‌تواند به این کمپ‌ها وارد شود؛ چون خودشان مصرف کننده مواد مخدر هستند. این اشخاص موجب خراب شدن نام کمپ‌های قانونی هم شده‌اند.

وی ابراز داشت: در آمریکا و استرالیا هم کمپ‌های ترک اعتیاد یکی از بازوهای درمانی هستند؛ ضمن اینکه هیچ آماری از کمپ‌های غیر مجاز موجود نیست. بسیاری از خانواده ها از این کمپ‌ها شکایت می‌کنند اما رسانه‌ای نمی‌شود. کمپ‌های غیر قانونی معمولا بیش از یک سال دوام در یک منطقه نمی‌آورند و این ناشی از خلأهای قانونی است.

صفاتیان با تاکید بر نیاز به یک الگوی درمانی برای معتادان غیر متجاهر، گفت: ستاد مواد مخدر برای معتادانی که متجاهر نیستند و اغلب در خانه‌ها هستند و برای درمان هم مراجعه نمی‌کنند باید الگویی در نظر بگیرد تا کمپ‌های غیر مجاز جایی برای فعالیت نداشته باشند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: افرادی که برای ترک به کمپ‌های غیر مجاز می روند ترک نمی‌کنند چون مورد فشار زیاد هستند و مسئولان این کمپ‌ها به خانواده می گویند که فرد معتاد اگر از کمپ بیرون برود دوباره به اعتیاد بر می‌گردد. خانواده‌ها به ناچار به این کمپ ها مبالغی را می پردازند تا از معتاد نگهداری شود.

وی اضافه کرد: وقتی پس از چند دوره فرد معتاد مواد را ترک نکرد خانواده وی نا‌امید می‌شوند و شخص هم کم کم به معتادی غیر متجاهر تبدیل می‌شود.

این مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هزینه کمپ‌های غیر قانونی بیشتر از کمپ‌های قانونی است، اظهار داشت: نکته همان خلأ قانونی است. فرد معتاد برای خانواده دردسر و اذیت دارد، برای ترک مراجعه نمی‌کند و متجاهر هم نیست؛ بنابراین ستاد مبارزه با مواد مخدر باید الگوی جدیدی برای ترک این افراد در نظر بگیرد.

صفاتیان خاطرنشان کرد: ان شاء الله با روی کارآمدن دولت جدید، آیت الله رئیسی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر لایحه‌ای در این راستا تنظیم کرده و به مجلس بفرستد.

وی درباره تشخیص کمپ استاندارد، گفت: باید با مرکز بهزیستی شهر یا شهرستان تماس گرفت. در هر شهرستان که حداقل 40 هزار نفر جمعیت دارد حدود 2 تا 5 کمپ قانونی وجود دارد که مورد تایید بهزیستی است؛ اگر هم مشکلی پیش بیاید بهزیستی و کمپ پاسخگو خواهند بود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همچنین شماره09628 خط ملی اعتیاد است که از تمامی نقاط ایران می‌توان با این خط تماس گرفت و از راهنمایی مشاوران و روانشناسان بهره‌مند شد.

صفاتیان درباره افرادی که برای درمان اعتیاد تمکن مالی ندارند، گفت: فرد می‌تواند برای درمان از کمیته امداد یا بهزیستی به کمپ نامه بیاورد، اما هزینه درمان بسیار بالا است.حدود 100 هزار معتاد متجاهر داریم و حدود 30 تا 40 درصد معتادان وضعیت مالی مناسبی ندارند.

وی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در قالب طرحی از مجلس بودجه سالانه بگیرد و به بهزیستی بدهد تا برای درمان این افراد اقدام کند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مسئولان کمپ‌های غیر‌قانونی برای نگه داشتن افراد با این افراد کنار می‌آیند، گفت: در کمپ‌های غیرقانونی هرکاری انجام می‌شود.

صفاتیان با اشاره به خانواده‌هایی که عضوی از آنها معتاد است اما رغبتی به ترک ندارد، متذکر شد: یکی از مشکلات بزرگ در این حوزه ترغیب مصرف کننده به درمان است؛ باید معتمدی در خانواده باشد تا با وی صحبت کند.

وی ابراز داشت: باید او را به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی و مددکاری ببرند تا شخص به درمان ترغیب شود. این فرآیند صبر و تحمل خانواده را می‌طلبد و گاهاً فرایندی طولانی دارد. درمان به ویژه روان درمانی این افراد فرآیندی حداقل یکساله دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول