اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۰ همان ۳۰ درصد است/ کنکوری‌های دختر بیشتر از پسر

با آغاز اولین روز از کنکور سراسری 1400، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون آموزشی وزیر علوم از وضعیت حوزه‌های برگزاری کنکور بازدید کردند.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۰ همان ۳۰ درصد است/ کنکوری‌های دختر بیشتر از پسر

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، کنکور سراسری 1400 از دقایقی پیش با برگزاری آزمون گروه آزمایشی هنر آغاز شد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و خاکی صدیق معاون وزیر علوم نیز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حضور یافته‌اند و از وضعیت برگزاری این کنکور بازدید می‌کنند.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران گفت: تعداد داوطلب در رشته تجربی بیشتر شده و علوم پایه به دلایلی مغفول واقع شده و تعداد داوطلب این رشته‌ها کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: مجموعه از عوامل و سیاست‌ها منجر به افزایش تعداد داوطلبان در رشته علوم تجربی شده و این سیاست‌ها فقط مختص وزارت علوم نیست، بلکه سیاست‌های سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هم در بروز و ظهور این وضعیت تاثیر گذار بوده است.

خاکی صدیق گفت: در درجه اول با این تصمیمات و سیاست‌ها رشته‌های علوم پایه لطمه خورده اند و داوطلبان خیلی کمتر به سمت این رشته‌ها می‌روند.

وی با بیان اینکه این روند ۲۰ سال است که در کشور شروع شده است، ادامه داد: در چند سال اخیر گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی خیلی بیشتر شده است. البته وضعیت در رشته‌های مهندسی و فنی هم همین طور است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یک معضل دیگر مهاجرت نخبگان است که بازار کار در آن موثر بوده است. وزارت علوم کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت علوم پایه تشکیل داده است، این روند بررسی شود تا ببینیم که برای حل این معضل چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به این وضعیت خیلی سخت است، توضیح داد: وضعیت به وجود آمده ناشی از عرضه و تقاضا است و دانش آموز از دوران مدرسه به این سمت سوق داده می‌شود.

خاکی صدیق گفت: درست است که اگر شغل و زمینه لازم برای اشتغال زایی داوطلبان ایجاد شود آن‌ها قطعا به سمت رشته‌های دیگر هم می‌روند، اما مسئله این است که رسیدگی به آن دست وزارت علوم نیست.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: حقوق مهندس و پزشک را وزارت علوم تعیین نمی‌کند و راه حل این مسأله فرا ارگانی است.

خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز یا اشاره به برگزاری آزمون در زمان مقرر و در صحت و سلامت کامل، گفت: سوابق تحصیلی امسال نیز مانند سال گذشته حدود ۳۰ درصد در پذیرش داوطلبان تأثیر دارد.

کنکور سراسری 1400 با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب طی 4 روز از امروز با آزمون گروه آزمایشی هنر در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی آغاز شد.

در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد ثبت‌نام کرده‌اند و با احتساب داوطلبان دو رشته‌ای، به طور کلی یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه برای داوطلبان صادر شده است.

بیش از ۵۹ درصد داوطلبان کنکور امسال را زنان تشکیل می‌دهند و حدود ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب یعنی حدود ۴۰ درصد نیز مرد هستند.

در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۱۴۲ هزار و ۶۲ کارت ورود به جلسه صادر شد که ۵۰ هزار و ۵۵۷ کارت برای زنان و مابقی کارت ها برای داوطلبان مرد صادر شده است؛ در گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ کارت ورود به جلسه صادر شده است که از این تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۵ کارت برای زنان و مابقی برای مردان است.

برای گروه آزمایشی هنر ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ کارت صادر شده است که ۸۷ هزار و ۳۲۶ کارت برای زنان و ۳۷ هزار و ۷۹۵ کارت برای مردان است و در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ کارت صادر شده که ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ کارت برای داوطلبان زن و ۱۹۶ هزار و ۸۸۵ کارت مختص داوطلبان مرد است و همچنین در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ کارت صادر شده است که ۱۱۳ هزار و ۵۹۹ کارت به داوطلبان زن و مابقی داوطلبان مرد اختصاص دارد.

 گفته می‌شود در مرحله پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب پذیرفته می شوند و این آمار با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول